Vet inte om jag visat det men byggt en hel trappa av lastpallar
Nu är min stora häst inte så stor men iaf 400 kg. Satt tryckimpregnerat virke ovanpå.
Nä, det kräver helt klart bildbevis!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte om jag visat det men byggt en hel trappa av lastpallar
Nu är min stora häst inte så stor men iaf 400 kg. Satt tryckimpregnerat virke ovanpå.

Det var så mycket enklare än jag trodde.
Jag tyckte det kändes enklare med Tiger som nog är ganska lik Pål när vi började ha flera saker han pysslat med. Då blev det mer att när han blev osäker eller inte gillade något vi höll på med så gick han till en sak han gillade, oftast plufsigSå fick man antingen hänga på eller öva på att föreslå något annat och göra det riktigt tydligt och trevligt att testa typ.
Just nu blir Pål stressad av att det finns flera saker samtidigt på ridbanan.Han vet liksom inte vad han ”får” göra och inte. Därav min tanke om att göra samma ett tag tills vi byggt upp en större repertoar.
Men jag kanske förstorar upp det mer än det är, idag jobbade han superfint över tre bommar på rad när han väl klurat ut vad övningen gick ut på (började utan bommar).
Kanske är det istället bättre med variation så han blir trygg i att det är olika övningar men det finns aldrig något fel sätt att göra dem på?
Min V var en sådan som kunde bli otroligt osäker på vad som var ”rätt” kombinerad med att verkligen vilja vara till lags. Och det blev helt absurt ibland. Ungefär som när jag flyttat krubban i boxen och han inte visste om han fick äta där eller inte.Just nu blir Pål stressad av att det finns flera saker samtidigt på ridbanan.Han vet liksom inte vad han ”får” göra och inte. Därav min tanke om att göra samma ett tag tills vi byggt upp en större repertoar.
Men jag kanske förstorar upp det mer än det är, idag jobbade han superfint över tre bommar på rad när han väl klurat ut vad övningen gick ut på (började utan bommar).
Kanske är det istället bättre med variation så han blir trygg i att det är olika övningar men det finns aldrig något fel sätt att göra dem på?
Åh jag hade också gärna följt kaninkonto!Jag slänger in minipass med hästen lite då och då. Inget stort och jag minns inte när jag la till något nytt sist. Förhoppningsvis blir det en egen transport snart och då ska jag förhoppningsvis ta tag i att få lastningen helt positiv.
Jag har även börjat fundera på att köra lite R+ med kaninerna (som inte fått flytta hem till mig ännu men...), jag tänker att den något skygga honan så snart som möjligt ska få en startknapp för pälsvården
Är det någon av er som har tips på konton att följa för inspiration när det gäller den här typen av träning med andra djur än hund och häst? Behöver inte vara kaniner även om det skulle vara roligast.
Min V var en sådan som kunde bli otroligt osäker på vad som var ”rätt” kombinerad med att verkligen vilja vara till lags. Och det blev helt absurt ibland. Ungefär som när jag flyttat krubban i boxen och han inte visste om han fick äta där eller inte.
I hans fall så blev det lite för mycket skyddad verkstad med att se till att det hela tiden var välkända rutiner. Det fungerade men det blev alltid ett litet moment när något nytt skulle in. Det var faktiskt bättre (efter den initiala förvirringen) när det var fler val och han ”tvingades” hantera det. Och hans självförtroende växte oerhört av det med.
Nu var det här långt innan R+ slagit igenom osv men jag har ju alltid arbetat med att hellre belöna än tvinga/straffa.
Men precis som @the_connemara skriver så var alla val rätt. Fanns liksom inga fel egentligen utan om så själva övningen blev galen så var det ju rätt att han försökte. Och över tid vågade han prova mer och mer nytt - istället för att närmast panikartatat prova sig igenom allt han kunde för att se om det var rätt. Nu har väl kanske inte Pål den tendensen att allt kokar över, men jag tror ändå på att så länge det inte är extremt hög stress prova hjälpa honom igenom den istället för att eliminera den när det handlar om flera saker samtidigt på ridbanan.
Jag menade inte koka över i meningen agera ut stress för att hantera den, utan koka över i meningen t ex stå och galoppera på stället och inte gå att nå för att det helt blivit syntax error i hjärnkontoret när hästen själv överkomplicerat allt. Alltså när de verkligen bara blir en boll av stress utan att komma ur den själv.Jo, Pål har absolut tendenser att koka över, jag har lärt mig att läsa honom bättre allt eftersom så det är mer sällan det händer. Därav att jag gillar att träna med honom lös, blir det för mycket så går han till paus. Blir det extremt för mycket (hände i höstas) så drar han en repa och brallar av sig all stress.
Men jag blev så nyfiken nu (iom lite olika svar här) att jag tar upp det med mina tränare också. Återkommer när jag har deras svar.![]()