Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Bukefalos 30 år!

Jag menade inte koka över i meningen agera ut stress för att hantera den, utan koka över i meningen t ex stå och galoppera på stället och inte gå att nå för att det helt blivit syntax error i hjärnkontoret när hästen själv överkomplicerat allt. Alltså när de verkligen bara blir en boll av stress utan att komma ur den själv.

Ja, så blir han inte längre iom att han är lös. :)

Hemma igen efter kursen! Det var som jag förväntade mig och jag och min häst hade roligt tillsammans. Jag blev uppmärksammad på att jag ber min häst om något men inte ger henne tid att svara. Samma gäller mina signaler, jag ger en signal och håller kvar den istället för att ge signalen, ta bort den och vänta på svar och sedan eventuellt ge ytterligare signal ( om det behövs). Väldigt bra information som jag tar med mig hem och kommer att arbeta vidare med.

Jag tror jag underskattat hur mycket Pål mognat under sommaren. Ikväll introducerade jag blå tunnor för första gången. Han fattade direkt att de var precis som byttor, man gick till dem så finns det mat där!

Vid ett tillfälle när jag ställt ut tunna nummer två (trodde att han skulle vara superskeptisk så började med bara en) så provade han att välta den för att se om det fanns mer mat inuti. Det hade han aldrig vågat för ett halvår sen!

Bild från film (och rätt mörkt då vi inte får ha belysningen tänd efter 21).

IMG_9918.webp

Just nu blir Pål stressad av att det finns flera saker samtidigt på ridbanan. :nailbiting: Han vet liksom inte vad han ”får” göra och inte. Därav min tanke om att göra samma ett tag tills vi byggt upp en större repertoar.

Men jag kanske förstorar upp det mer än det är, idag jobbade han superfint över tre bommar på rad när han väl klurat ut vad övningen gick ut på (började utan bommar).

Kanske är det istället bättre med variation så han blir trygg i att det är olika övningar men det finns aldrig något fel sätt att göra dem på?

Tränarna tyckte att jag skulle variera övningarna, men även att jag har tex madrassen på ridbanan fast jag jobbar över bommar. Sen kan vi liksom ”råka” gå förbi madrassen och verkar han stressad/spänd så viker vi av, eller tar en paus. På så sätt kan jag successivt utöka föremålen på ridbanan utan att det blir härdsmälta.

Nåt annat är att vi även kan träna i boxen där han är trygg (okej, kanske inte madrassen men tex en mindre matta eller plufsig) och sen träna på ridbanan. Jag upplever iofs att han är trygg även på ridbanan, men jag tänker att jag testar mig fram.

Så nu ska vi träna vidare på en massa roliga saker. :)

Riktig kaosträning idag då Pål plötsligt inte ansåg att gräset dög som pausmat. Mina äppelbitar fick alldeles för högt värde, han blev frustrerad och hade sånt fokus på att få belöning att han nästan ramlade över lastpallen. Enda positiva med passet var att han hur enkelt som helst stod med alla fyra benen på madrassen. Så tji fick jag, han är helt klart inte lika ängslig längre.

Så nu blir det till att tänka om fullständigt…

Själv har jag backat bandet och försöker förstärka tömkörningen mer (går från bytta till bytta) innan jag försöker bygga på fler steg.

Pausmat borde jag nog också lägga in mera.. Tack för påminnelsen!

Själv har jag backat bandet och försöker förstärka tömkörningen mer (går från bytta till bytta) innan jag försöker bygga på fler steg.

Pausmat borde jag nog också lägga in mera.. Tack för påminnelsen!

Just att backa och göra saker lättare för hästen ett tag, så gör även många kuskar när de kör in unghästar traditionellt. Fick det tipset för många år sen. Vi människor vill ju gärna se framsteg varje pass, men ibland behöver man backa några steg och göra det ”för lätt” så hästen får känna sig duktig.

Tänker att det är lite lika som många hoppryttare som ibland går ner några klasser i höjd för att hästen ska få upp självförtroendet.

Jag tänker nog göra så att nästa pass på banan tränar vi bara paus och möjligtvis in och ut ur paus. :)

Tränade fö Storm på banan idag och hon hävdade att det fortfarande fanns massor med gott gräs att ha som pausmat. ;)

Några minuters träning med Tornado i kväll + lite extra gott gräsbete för allihop när jag bara gick ut med dem en och en utan att göra mer än umgås medan de mumsade. Han kopplar verkligen på fokus snabbt nu när han förstår att det är klickerdags eller andra små övningar vi ska göra på ridbanan, samtidigt som han inte har så lätt att bli överexalterad som de andra två. Känns som en alldeles lagom nivå på energi.

Men han är så mycket mer delaktig och kommunikativ numera och tar egna initiativ att vi ska gå fram och undersöka olika saker bara för att berätta att han kan. Inte alls så sluten och passiv som jag upplevde honom för bara några månader sedan och det är ju superkul att se den utvecklingen, alldeles oavsett om vi gör några övningar eller inte!

Park out-övningen med brett avstånd mellan fram- och bakben sätter han direkt nu, särskilt över en bom som jag lärt in den men även utan. Så nu har jag börjat testa med lyft framben och en lätt hand i bringan så han tänker bakåt ur det läget. Och nästa steg att lägga ner ena skenbenet mot marken om han känner sig trygg med det.

Riktig kaosträning idag då Pål plötsligt inte ansåg att gräset dög som pausmat. Mina äppelbitar fick alldeles för högt värde, han blev frustrerad och hade sånt fokus på att få belöning att han nästan ramlade över lastpallen. Enda positiva med passet var att han hur enkelt som helst stod med alla fyra benen på madrassen. Så tji fick jag, han är helt klart inte lika ängslig längre.

Så nu blir det till att tänka om fullständigt…

Nu är ju hästar såklart olika och jag förstår att detta funkat för dig förut, men hade jag tränat min häst med äpple som belöning så hade han förvandlats till en människoätande bulldozer - det är liksom alldeles för gott för honom! :laugh:

Jag har upptäckt att granngårdens hästgodis är perfekt för oss, kanske kan passa er med? Det är små pellets, ser ut nästan som gräspellets och är (för oss) "lagom gott", dvs godare än hö och det gräs som finns just nu, men inte kliva-rakt-över-människan-gott. :D Jag gillar dessutom att det är så små pellets och att de funkar någorlunda att ha i fickan utan att kladda eller skräpa :)

Nu är ju hästar såklart olika och jag förstår att detta funkat för dig förut, men hade jag tränat min häst med äpple som belöning så hade han förvandlats till en människoätande bulldozer - det är liksom alldeles för gott för honom! :laugh:

Jag har upptäckt att granngårdens hästgodis är perfekt för oss, kanske kan passa er med? Det är små pellets, ser ut nästan som gräspellets och är (för oss) "lagom gott", dvs godare än hö och det gräs som finns just nu, men inte kliva-rakt-över-människan-gott. :D Jag gillar dessutom att det är så små pellets och att de funkar någorlunda att ha i fickan utan att kladda eller skräpa :)

Du har helt rätt!

Jag har haft äppelbitar nu för att pausmaten varit så god (dvs gräs). Men då Pål visade nu senast att gräset inte längre duger som pausmat blir det givetvis inga äppelbitar framöver. :)

Jag använder GG:s godis också, men upplever att mina tycker det är ännu godare än äpple. Storm tex lämnar bara gräset för det godiset eller kraffts lågstärkelsemüsli, aldrig för äpple. Så man får experimentera hela tiden.

Planen för nästa träning på ridbanan med Pål är att ge müsli och lusernhack i en bytta som pausmat och sen träna in och ut ur paus några gånger med morotsstavar. Han är rätt slarvig med hur han tar emot belöning (nåt vi ständigt jobbar med) så det behövs större bitar för honom.

En sådan har jag också.... äpple och päron är ungefär lika beroendeframkallande som heroin för Dominus. Bara jag närmar mig äppelträden (där jag brukar hämta fallfrukt så här års) så står han vid staketet med spetsade öron och stampar taktfast med ett framben "ÄPP-LE! ÄPP-LE! ÄPP-LE!" tills det serveras. :laugh:

Jag använder ibland Granngårdens lite större hästgodispellets med äppelsmak (i plasthink), också uppskattat men inte som den äkta varan. Men annars har jag ofta Krafft Groov som funkar helt ok, kanske lite för högt i belöning det med men i jämförelse ändå en schysst vardagsbelöning och del av det foder de annars får ändå.

Vi har tränat i några månader med startknapp till att ge lugnande. Storm hade en så lugn och fin vaccinering i vintras efter att jag tränat startknapp, men lugnande kräver lite mer iom stasning och koll att man träffat ett blodkärl.

Men det gick helt fantastiskt bra idag när veterinären kom! Förklarade proceduren och veterinären var helt okej med det. Dvs koll av hjärta och lungor, sen duttar Storm på tennisbollen och då får veterinären okej att ge lugnande.

Så glad när träningen ger en lugn ponny och en okomplicerad hantering.

Vi har tränat i några månader med startknapp till att ge lugnande. Storm hade en så lugn och fin vaccinering i vintras efter att jag tränat startknapp, men lugnande kräver lite mer iom stasning och koll att man träffat ett blodkärl.

Men det gick helt fantastiskt bra idag när veterinären kom! Förklarade proceduren och veterinären var helt okej med det. Dvs koll av hjärta och lungor, sen duttar Storm på tennisbollen och då får veterinären okej att ge lugnande.

Så glad när träningen ger en lugn ponny och en okomplicerad hantering.
Vilket resultat! Det måste du vara jättenöjd med.

Vilket resultat! Det måste du vara jättenöjd med.

Ja, jag är så himla glad att det funkar nu. Hon hade såna otäcka vaccineringar 2024 och 2025, så jag trodde aldrig det skulle gå att få en avslappnad ponny igen. Men jag tror verkligen startknappen gjort skillnad, inte bara för att den säger till när hon är redo, utan också att hon vet att det är just spruta i halsen som händer efter att hon duttat på tennisbollen.

Idag blev det popcorn igen. Jag hade lagt ett grimskaft över ryggen som väl rörde på sig :meh:
(Medvetet alltså, men trodde inte reaktionen skulle bli så stor. Jag gick bakom med tömmarna men hann inte se precis vad som hände).

Vi har exakt noll problem med tömkörningsgjorden eller att ha på täcke. Annat på ryggen (grimskaft, bakgjord) verkar vara samma som totalt kaos :(

Saker kring benen reagerar han inte på alls.
Vet inte riktigt hur jag ska lösa ut detta.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka