Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att se att alla håller igång. Jag har flyttat och alla målargrejjer är fortfarande inte uppackade. Nu börjar jag känna suget dock.
Har målat på datorn och exprimenterat med olika stilar och motiv. Kan inte bestämma mig vad jag vill måla på riktigt men kanske nåt av dessa.
En liten drake med blommor.
Visa bifogad fil 45847

Fantastisk!
 
Jag har börjat snegla på Art Deco. Min lägenhet är ju inredd typ som en art-deco bordell och det vore coolt med en målning i samma stil.
tex denna från Tamara de Lempicka

AF9F04EB-78FB-44ED-B111-8C32BA643BFB.jpeg
 
Tack för svar!
Problemet är nog att jag inte gjort ngt direkt val: ”såhär vill jag måla” utan det bara ”blev” så 😅
Har väl att göra med att jag är nybörjare och liksom testar mig fram. Jag vet inte vad min stil är riktigt. Kanske är det för tidigt att försöka definiera sin ”stil” om man inte har koll på tekniken innan.

Jag känner mig mer säkert på vad som är min grej när det kommer till motiven. När jag ser mina ”alster ”inser jag att jag har hållit en väldigt gemensam linje i allt.

Jag förstår precis hur du menar och känner igen mig i det jag också. Det finns ju ett talesätt som säger "Lär dig göra det rätt så du kan bryta ned det sen" och emedan jag inte gillar pekpinnar inom kreativt skapande finns det nog lite att hämta i det. Det finns ju massor med konstteori man kan lära sig utan att man måste eftersträva att måla som de gamla mästarna.

Personligen tycker jag stil är högst överreklamerat om den inte uppkommit helt organiskt som din målarstil har gjort. Målar man det man det som känns intressant och det man känner engagemang för så har man sin stil där helt utan att behöva tänka på den :) Att utvärdera och analysera stil överlämnar jag åt kritikerna.
Det är alltid svårare för en själv att se sin stil, men jag som ser ditt måleri utifrån ser ju att du redan har en, även om motiven skiljer sig :up:
 
Jag tror denna här kan bli något riktigt bra ❤

Var hämtar du inspiration ifrån? Förhistoriska grottmålningar fascinerar och jag tycker din målning knyter an till dessa men du kanske har en helt annan ingång?

Jag vet inte om det blev riktigt som jag tänkt mig med benen i bakgrunden, eller om det är positionen.. Men jag fortsätter och utvärderar när jag kommit längre med det. Det går inte riktigt att bedöma den innan förgrunden kommit in tror jag 🤔 Vet aldrig riktigt vad jag håller på med när jag försöker göra de här mer imaginära målningarna utan jag börjar bara med något löst koncept och gör om lite allt eftersom.
Inspirationen hämtar jag från massor med olika ställen. Jag följer väldigt mycket konstnärer och fotografer på alla sociala plattformer och fotar våra egna hästar en del. Stilmässigt vet jag inte, jag gillar impressionism mycket själv men har problem att släppa kontrollen så det här är någon slags mellanväg... Har många förebilder som målar mer impressionistisk och lös realism med hästar som motiv, men jag testar mig mest fram. På den här hade jag lite debatt med mig själv om färgschema och kom fram till brunskala (blev lite sandstenslikt med lasyren över inser jag nu, och med mitt klotter för att identifiera de mörkaste skuggorna blev det lite grottstensmålning över det) och så hade jag tänkt något inslag av färg mot slutet, men jag vet inte riktigt hur än eller vilken... och så ska jag testa min pärlemorvit (den är pearlescent så den skimrar lite) med målarkniv... tror jag 😁
 
Vad bra du är på att förklara/med vänlighälsning har mest målat akvarell och försöker mig emellanåt på akryl med ganska trist resultat...

Så kul att höra! Jag hade ett krisögonblick där då jag 1. Insåg att jag ibland glömmer bort både satsbyggnad och adekvat användande av prepositioner :rofl: och 2. Undrade om jag blev överkomplicerande och mästrande. Jag är och har alltid varit högst obekväm med att instruera andra, vilket är synd då mina lärarambitioner därmed alltid saknade verklighetsförankring :D
 
Fortsätter att spamma tråden eftersom ingen i min närhet skulle förstå det emotionella värdet i att guilty pleasure-shoppa konstmaterial :D

uOCsuy5.jpg

12-set Derwent Drawing (då deras China White är en av de mest täckande på marknaden)
Clipboard i storlek A3
Schlag i färgen "red gold" som jag skall förgylla ramar med
Målarkäpp

udBRCms.jpg

Bra linolja till ett överkomligt pris :up:

LUODiHV.jpg

Svinborstpenslar med långt skaft, flat 6, 4 & 2, filbert 10 och rund 1
Gamblin Artist's Oil, green, turquoise, blue, violet, magenta och red ur deras "Radiant" kollektion. Skall vara rent, förstaklassigt en-pigment mixat med titaniumit för en renare ljus färg av pastellig karaktär.
W&N Artist's Oil i iridescent bronze, iridescent gold och iridescent renaisseance gold
Webers Permalba Artist's Oil i black (för att någon påstod att den är svartare än en vanlig mix av bränd umbra och ultramarinbå)

Jag fick med ett par A4-ark foamboard också som jag tänker spara ifall jag någon gång skall skicka en pastell med posten. :up:
 
Jag brukar köpa linolja från Boställets lin, Kävlinge, men nu senast från Österlen, 29 kr per liter. En kul sak man själv kan göra är soloxiderad linolja, den förkortar torktiden ganska mycket och blir helt klar till färgen.

Häftigt, det har gått mig förbi. Smart om man vill måla lösningsfritt :) Har du gjort det själv någon gång?
 
Häftigt, det har gått mig förbi. Smart om man vill måla lösningsfritt :) Har du gjort det själv någon gång?
Ett par gånger när jag målade i olja konstnärligt. Men lösningsmedelsfritt blir det inte, soloxiderad linolja är lite tjockare än rå linolja så den måste förtunnas. Det man vinner förutom torktiden är att den torkar med större glans och djup än om enbart rå linolja används. Skulle gärna använt det även till hantverksmåleri (heter det så?) om det inte vore så tidskrävande att göra i större mängd men är det mindre mängd som till tavelmåleri är det simpelt: häll ut rå linolja på ett fat, lägg en glasskiva över så att det inte kommer damm i oljan med med en liten glipa så luften cirkulerar och ställ på ett soligt men svalt ställe, typ under våren i en veranda, och rör om lite då och då så att det inte bildas skinn, när oljan börjar tjockna efter en månad eller så är det klart.
 
Senast ändrad:
Ett par gånger när jag målade i olja konstnärligt. Men lösningsmedelsfritt blir det inte, soloxiderad linolja är lite tjockare än rå linolja så den måste förtunnas. Det man vinner förutom torktiden är att den torkar med större glans och djup än om enbart rå linolja används. Skulle gärna använt det även till hantverksmåleri (heter det så?) om det inte vore så tidskrävande att göra i större mängd men är det mindre mängd som till tavelmåleri är det simpelt: häll ut rå linolja på ett fat, lägg en glasskiva över så att det inte kommer damm i oljan med med en liten glipa så luften cirkulerar och ställ på ett soligt men svalt ställe, typ under våren i en veranda, och rör om lite då och då så att det inte bildas skinn, när oljan börjar tjockna efter en månad eller så är det klart.

Personligen är jag inte så brydd över lösningsmedel egentligen, men ändå lite synd att man måste lösa. Glans bryr jag mig inte så mycket om, jag oljar upp om de mörka färgerna är väldigt dova när jag skall måla för att se värdena och lägger alltid fernissa på en tavla som inte skall slipas och målas över igen, men det låter lite kul att göra eget målarmedium :) Trots att jag har tummen mitt i handen tänkte jag försöka mig på att göra egna ramar i år, och ett till konstprojekt kunde ju vara kul att ha, plus att det lät ju inte så omständligt. Skall kolla lite närmare på det.
 
Nu ger jag mig för kvällen. Det är väldigt påfrestande för mig att släppa på kontrollen märker jag, har typ mjölksyra i käkarna :cautious: Massor kvar att göra, men jag tror kanske kompositionen kommer funka helt okej. Förut kändes hästen lite liten och benen lite högt upp, men nu har jag lite mer tyngd i det så det få nog vara såhär.

IMG_9843.jpg
 
Måste fundera lite på vad jag skall göra med den nu... skulle vilja ha in en klick färg typ kanske färgstänk i lila som kontrast till det gula? Funderar också på om jag tycker konstrasten med hästen mot bakgrunden är för stor, om jag skulle ljusa upp den lite. Och jag tror inte jag är riktigt klar med röken ännu.... Tycker den är lite för "lugn" just nu.

IMG_9846.JPG
 
Och jag tittar fortfarande på mina köpta målargrejer. Jag vågar inte ens börja med testtavlorna 🙈
/fröken prestationsångest

Det svåraste är att börja! Och känn ingen press, det spelar ju faktiskt ingen roll. Blir det inte bra behöver ingen någonsin se och man kan måla över, och för varje session lär man sig lite mer :D Det gäller verkligen att se sin personliga utveckling och att inte jämföra sig med någon annan. Jag misslyckas med det jag med, och Andrew Tischler som jag tycker är helt magisk säger att han också ibland faller i samma fälla. Det viktigaste är att man tar sig upp igen och kör vidare.
 
Fortsätter att spamma tråden eftersom ingen i min närhet skulle förstå det emotionella värdet i att guilty pleasure-shoppa konstmaterial :D

uOCsuy5.jpg

12-set Derwent Drawing (då deras China White är en av de mest täckande på marknaden)
Clipboard i storlek A3
Schlag i färgen "red gold" som jag skall förgylla ramar med
Målarkäpp

udBRCms.jpg

Bra linolja till ett överkomligt pris :up:

LUODiHV.jpg

Svinborstpenslar med långt skaft, flat 6, 4 & 2, filbert 10 och rund 1
Gamblin Artist's Oil, green, turquoise, blue, violet, magenta och red ur deras "Radiant" kollektion. Skall vara rent, förstaklassigt en-pigment mixat med titaniumit för en renare ljus färg av pastellig karaktär.
W&N Artist's Oil i iridescent bronze, iridescent gold och iridescent renaisseance gold
Webers Permalba Artist's Oil i black (för att någon påstod att den är svartare än en vanlig mix av bränd umbra och ultramarinbå)

Jag fick med ett par A4-ark foamboard också som jag tänker spara ifall jag någon gång skall skicka en pastell med posten. :up:
IMNHO Förgyllning eller slagmetall är underskattat som bakgrund :) Jag tänker alltid att ska lära mig mer om att patinera den och göra typ steam punk-Klimt (OK nu gillar jag inte Klimt som jag uppfattar som dekorativ och misogynO_o)
 
Kul att se att alla håller igång. Jag har flyttat och alla målargrejjer är fortfarande inte uppackade. Nu börjar jag känna suget dock.
Har målat på datorn och exprimenterat med olika stilar och motiv. Kan inte bestämma mig vad jag vill måla på riktigt men kanske nåt av dessa.
En liten drake med blommor.
Visa bifogad fil 45847
Vilken underbar rytm och känsla av rymd! Linjen från draken till den aningen aparta blomman i hörnet
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp