Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Mina stockrosor blommar för fullt. Dom flesta är ljust gula men så sticker det upp en o annan gul/vit.
Stockrosor är roliga! Jag var så nöjd för att jag hade drivit upp stockrosplantor som skulle ha svarta och mörkrosa och dubbla/fyllda blommor, och ja - såhär ser de ut när de blommar... :laugh:
(men jag tycker om dem ändå ;) )

6832.webp

Nä, och den fick dessutom vatten igår kväll. Den är helt torr men jag fattar inte vad som hänt? :confused:

Väldigt mysko, kanske läge att fråga på någon handelsträdgård (riktig då, inte Plantagen etc) för en blir ju lite nyfiken.

Jag har en som odlar grönsaker professionellt här i byn (om än i liten skala), jag kan fråga henne om hon vet.

Någon som vet vad det här är? Var en knöl eller möjligen lök, kommer inte riktigt ihåg, och grävdes upp ihop med andra knölar och lökar och omplanterades sedan förra hösten, kommer från en gammal trädgård så det är en växt som fanns för hundra år sedan i sydligaste Sverige om det kan vara en ledtråd. Bilden från ikväll.

3AhzDUV.jpeg

Åh stockrosor vill jag ha vid vår uppfart. Vet bara inte riktigt var de ska stå utan att vara i vägen 🤔
Jordmässigt sett så behöver dom bara lite grus mellan två gatstenar. Dom gillar torrt. Sen kan en behöva ett snöre mellan två spikar för att säkra dom mot väggen. Så har du 20 cm över någonstans så fungerar det.

Jordmässigt sett så behöver dom bara lite grus mellan två gatstenar. Dom gillar torrt. Sen kan en behöva ett snöre mellan två spikar för att säkra dom mot väggen. Så har du 20 cm över någonstans så fungerar det.
Tack för den infon, jag har sått en hel påse och det ser ut som dom tagit sig.

Någon som vet vad det här är? Var en knöl eller möjligen lök, kommer inte riktigt ihåg, och grävdes upp ihop med andra knölar och lökar och omplanterades sedan förra hösten, kommer från en gammal trädgård så det är en växt som fanns för hundra år sedan i sydligaste Sverige om det kan vara en ledtråd. Bilden från ikväll.

3AhzDUV.jpeg
Gissar vilt, men jag har ett gammalt torp och det var överfullt med gula dagliljor när jag kom hit och de ser ut ungefär sådär (sprider sig själva och växer från knölar).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar