Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Zon 3, i Mälardalen :) Har mest kart här också ännu sålänge men har ganska många jordgubbsplantor, så det fanns tillräckligt många mogna bär för att plocka ca 1l imorse :love:
Trist att du också har samma mysterium men blåbärstryna! Och med 7 buskar dessutom! Vi har bara 2 buskar, och det sägs ju att man gärna ska ha minst 3, så kanske får bli en till här trots allt. Har haft buskarna i närmare 10 år nu, men med enbart en handfull bär per år. Flyttade dem för 2 år sedan och hoppades det skulle hjälpa, men nej...

Jag bor i zon 2 och har bara haft enstaka blommor på mina jordgubbar än så länge. Väldigt dåligt gödslade dock, trodde jorden var lite bättre än den var så jag ville inte övergödsla. Nu märks det att det växer dåligt överallt där jag inte fyllde på mer. :meh:

Jag bor i zon 2 och har bara haft enstaka blommor på mina jordgubbar än så länge. Väldigt dåligt gödslade dock, trodde jorden var lite bättre än den var så jag ville inte övergödsla. Nu märks det att det växer dåligt överallt där jag inte fyllde på mer. :meh:
Jag bor i zon 2,5 och har ätit egna jordgubbar sen nationaldagen, men nåt fel är det för det verkar inte bli så många gubbar som jag hade hoppats på i år... 🤔

Hade otroligt mycket blom i år men dom blir fasen aldrig klara jordgubbar och små är dom rackarna med. Jag har gödslat både höst och vår.

Bor i zon 2-3, jordgubbarna står på ett gynnsamt ställe som har sol hela dagen.

Så gör alltid jag, skulle aldrig palla koka upp på nytt. Däremot kan du tappa ut och ösa över lite igen när du kommit ca halvvägs, så blir det jämnare smak på saften.
Har alltid tidigare kokat upp 1 dl vatten och fyllt 4 liters gryta med vatten och sedan paltat över alt i silduk. Köpte en mindre saftmaja förra året för att slippa palta och söla saft i hela köket.

Men alltså, saften som kom ut ur saftmajan var ju drickbar som den var. Fick reducera den idag, får se hur jag gör med resten.

Blir en jäkla massa flaskor om jag kokar så det går att dricka det utan att späds med vatten.

Hade otroligt mycket blom i år men dom blir fasen aldrig klara jordgubbar och små är dom rackarna med. Jag har gödslat både höst och vår.

Bor i zon 2-3, jordgubbarna står på ett gynnsamt ställe som har sol hela dagen.
Här blommar dom vilt, men jag är tveksam till om det blir några bär då rätt djur inte varit ute i regn o kyla.
Sätter mitt hopp till att skånesniglarna inte käkat alla där nere

Nu har min "Louise Bugnet" som jag planterade ifjol polkagrisrandiga knoppar :heart Den står i en höns-utsatt rabatt, men de har inte dödat den och den är så fin.

Första tomaten är snart mogen också, "Taxi" såklart. Lite trist att jag precis ska åka på semester, men det blir en fin present till husvaktarna I guess.

Jag planterar i panik, överallt just nu 😅 lite plågade pioner och näva 'rozanne' hamnar framför altanen. Ska klippa gräset och snygga till kanten så småningom.
1000017746.webp

Trist! Tror lite av anledningen hos mig är att jag flyttade jordgubbslandet för tre år sedan (från rätt skuggigt till full sol), först med jord från trädgården. Det blev dock SJUKT mycket ogräs i det landet så jag gav upp efter ett år, plockade upp alla plantor, bort med all jord och på med ny premiumjord. Så det är andra året i den jorden nu, och nu känns gödselgraden perfekt. Så lär nog gödsla lite efter skörden i år, för jäklarns så mycket kart i år så plantorna lär vara lite trötta...helt klart bästa jordgubbsåret här (inne på 15onde sommaren i trädgården nu). Kul, för en del annat går inte riktigt lika bra...:p:rofl: (som vanligt alltså 😅)

Jag grävde fram vårt jordgubbsland i helgen som gick. Det har varit misshandlat av hönsen, och pga det har jag gett upp det lite så det var också helt överväxt av ogräs. Men se, det fanns ju en del tappra plantor där under, med blommor dessutom (jag bor långt norrut). Så nu ska jag dels stängsla in det, dels försöka hålla efter så att det inte växer igen. Har visst hopp om att få några gubbar i år ändå.

Jag grävde fram vårt jordgubbsland i helgen som gick. Det har varit misshandlat av hönsen, och pga det har jag gett upp det lite så det var också helt överväxt av ogräs. Men se, det fanns ju en del tappra plantor där under, med blommor dessutom (jag bor långt norrut). Så nu ska jag dels stängsla in det, dels försöka hålla efter så att det inte växer igen. Har visst hopp om att få några gubbar i år ändå.
Maken har haft flera jordgubbsland genom åren som alla har växt igen för han är historiskt sämst i världen på att rensa. Nu har vi ju bestämt oss för att vi ska satsa på trädgård och odling som pensionärer och förra året knatade han ut i det knähöga gräset och räddade ett tiotal plantor. Han har i år rensat ordentligt och uj va fina plantor. Dom väntade bara på kärlek. Med tanke på vad jordgubbsplantor kostar så har vi nog några hundralappar till i ogräset. Får se om vi räddar dom i år. Här krävs kompostgaller för att få ha gubbarna ifred från skator och grävling.

Är det jättevallmo?
Nej det är opiumvallmo som frösår sig själv, och det är kanske inget konstigt egentligen, men den har bara varit röd tidigare så jag blev så förvånad. Jag har inte sett nån annan färg som den kan korspollineras med häromkring heller utan alla andra jag har sett är röda. :)

Jag är sjuk och ynklig och får nöja mig med att titta o planera. Så nu har jag planerat hur växthuset ska möbleras i sommar. Paprika och chili i mitten. De få växthustomaterna och gurkorna längs med nordvästsidan och melonerna på motsatt sida. Just nu står det i en enda röra utmed sidorna. Har ju allt i hinkar i år då vi har lagt ensilageplast i botten för att bränna bort ogräset. Så det blir en test inför framtiden om det fungerar logistiskt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar