Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Jag tycker att för rimligt stora så räcker bambupinne och jutesnöre fint. Annars har jag en väggspalje (som jag också binder jutesnören i) till de 4-5 plantor som förväntas bli högre.
Mina pinnar bara ramlar.. har testat knyta fast direkt i växthuset med jutesnöre men det går bara av.

Mina pinnar bara ramlar.. har testat knyta fast direkt i växthuset med jutesnöre men det går bara av.
Jag har också haft problem med att snöret går av när det börjar bli många kilo på plantan. I år har jag snöre som är menat att hålla uppe kattnät på balkongen. Jag har även tidigare använt tvättlina med gott resultat.

Jag ser helt klart framför mig att ni är mer framgångsrika odlare med klasar av fotbollsstora tomater, mina blir aldrig tillräckligt stora för att spränga jutesnören. :)

1783068275636.webp

Senast ändrad:
Sisalgarn. Ni vet, gammaldags balsnöre. Det går inte av.
Min höbonde använder något modernare blå syntetvariant av snöre. Det balsnöret skulle absolut inte heller gå av. Det använder jag alltid om jag behöver binda något så jag vet att det håller. Inte supersnyggt kanske, men effektivt.

Jag ser helt klart framför mig att ni är mer framgångsrika odlare med klasar av fotbollsstora tomater, mina blir aldrig tillräckligt stora för att spränga jutesnören. :)

Visa bifogad fil 187601
Det beror kanske på hur girig man är men jag brukar spara 3 våningar av bifftomater på mina plantor, det har snörena inte klarat av utan de går av uppe i vid fästet, sen ligger hela plantan på backen.

Clips i PETG går inte heller av, jag är klar med uppbindningar med snöre, vi lever ju inte på 1800-talet och 3D-skrivaren är uppfunnen. :)Visa bifogad fil 187602
Jag har ingen pinne utan binder upp så här
, men har ett par år haft problem med att snöret går av i slutet av säsongen. Jag är inte särskillt konsekvent i mitt snörköpande så jag kan inte säga vilka snören jag haft men min analys är att jag behöver mer rep än snöre för att det ska hålla.

Jag har armeringsnät och klämmor, guld värt ❤️
Det låter onekligen stabilt! Får fundera på nåt liknande.
Nu använder jag bambupinne och clips. Hela pinnen välter och då är det inte ens mycket tomater än. Är ju rädd att plantorna ska knäckas i fallet.
Jutesnöre går av, antar att det är kanterna på växthuset som är för vassa.

Jag har ingen pinne utan binder upp så här
, men har ett par år haft problem med att snöret går av i slutet av säsongen. Jag är inte särskillt konsekvent i mitt snörköpande så jag kan inte säga vilka snören jag haft men min analys är att jag behöver mer rep än snöre för att det ska hålla.
Biltema har linor och snören på båtavdelningen som garanterat håller och håller i många år och inte är dom dyra heller.
Jag har armeringsnät och klämmor, guld värt ❤️
Armeringsnät blir det nästa år, det har jag en hel del av och klämmor sprutar jag ju fram själv i ett plastmaterial som tål uv och är segt.

Jag tycker det är så fult bara :o
Har satt upp armeringsnät med buntband och ryser varje gång jag ser dem.
Ja, inte är det snyggt inte men jag kan leva med de svarta. Det är så tråkigt när hela plantan välter och bryts så jag påminner mig om det när jag ser buntbanden. Sen är ditt växthus så väldigt mycket snyggare än mitt så de kanske sticker ut än mer på ett trist sätt. Det verkar iaf som det håller och är ett enkelt sätt att fixa

Ja, inte är det snyggt inte men jag kan leva med de svarta. Det är så tråkigt när hela plantan välter och bryts så jag påminner mig om det när jag ser buntbanden. Sen är ditt växthus så väldigt mycket snyggare än mitt så de kanske sticker ut än mer på ett trist sätt. Det verkar iaf som det håller och är ett enkelt sätt att fixa
Det är nog bara jag som är känslig :rofl:
Du har rätt, knäckta och välta plantor är värre.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar