Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Krassen 'Bloody Mary' måste jag ha i en separat kruka nästa år, så sjukt fin! :love:

Screenshot_20260719_005802_Instagram.webp

Äter rådjur fänkål? :confused:
Jag har gett upp och satt nät över pallkragarna med sallat och jordgubbar nu, är less på att få mina jordgubbsplantor halshuggna. Men frågan är hur jag ska göra där jag tänker sätta ut fänkål snart? De kommer ju bli för höga för nätet som det är nu...

Vill egentligen ha så lite material som möjligt på odlingen eftersom den också är min blomrabatt, men jag vill ju inte ha enbart blommor heller (för rådjuren äter bara min mat, inte mina prydnader :rofl:).

Fy fan. Var på Bauhaus och dom hade lite rea, hem följde en Astilbe, Trädgårdsnejlika, Alunrot och en växt jag glömt namnet på. Dom blir nog fina ihop med den bortglömda klematisplantan, stäppsalvian och någon sorts fetbladad växt jag fyndade förra året.

Skulle grävt upp Bergenia när jag var hos mamma men jag stod med penseln i hand hela semestern i Tornedalen och sedan valde vi att inte dela upp hemresan i 2 etapper så det blev inget stopp hos henne.

Jajja, kommer fler år eller så frågar jag bara grannen tvärs över lite fräckt efter en. Tänkte be henne om kärleksört med.

Tycker jag ligger ganska lågt med den ätbara delen av odlingarna numera, men jäklar vad med svarta vinbär jag bunkrat! Har tappat räkningen nu men minst 12 liter bara från i år och så hade jag ett svagt minne av "ligger där inte en del i frysen i källaren också" - eh jo, det gjorde det ju. Nu ska jag försöka komma ihåg att frisera buskarna till nästa år, även om det skulle bli lite mindre skörd då. Det är nog fem eller sex år sedan jag satte nio nya som sticklingar, och de levererar verkligen nu.

De röda vinbärsbuskarna som brukar spruta ur sig bär är däremot mer snåla i år, men dem har jag inte närmat mig dem med någon beskärning på mer än 10 år så det är nog dags att snygga till dem också. Men jag förbrukar mycket mer svarta än röda så det ska inte sättas några nio nya sticklingar av dem! Och så finns där en liten stackars buske med vita bär men det räcker också att ha till lite dekoration.

När jag ändå var i bärplockartagen så fick jag ihop i alla fall en liter klarbär också till min älsklingssylt. Segt att kärna ur dem men sylten är så vacker och så god. De svarta vinbären ska bli sorbet, saft och sylt och ganska ofta slänger jag bara i direkt i frukostgröten eller naturell yoghurt med müsli. Jag borde ge mig på att göra någon havtornssorbet av bären i frysen också innan det är dags att fylla på även havtornen med årets fångst. Det blir också en del bara jag orkar plocka dem när de mognar.

Ingen risk för skörbjugg med enorma mängder C-vitamin och nyttigheter från alla dessa bär! Dessutom ser det ut att kunna bli ett fint björnbärsår. :d Bara de får tillräckligt med sol och värme, men kanske först lite mer regn så de orkar fluffa upp sig och bli stora och saftiga.

Vitlöken skördad och intagen för torkning :)

Det blir första och sista gången jag odlar vitlök förmodligen. Inte för att vitlök är något dåligt men jag ville testa ormvitlök då jag hört att den smakar milt av vitlök och har en konsistens som sparris, vilket jag älskar... Så i vår ska det bli sparris istället! :D

20260721_192236.webp

Vitlöken skördad och intagen för torkning :)

Det blir första och sista gången jag odlar vitlök förmodligen. Inte för att vitlök är något dåligt men jag ville testa ormvitlök då jag hört att den smakar milt av vitlök och har en konsistens som sparris, vilket jag älskar... Så i vår ska det bli sparris istället! :D

Visa bifogad fil 188484
Min vitlöksskörd var i klass med din. Skral utdelning på dom klyftor jag satte. Använder dom som utsäde i höst.

Någon har ätit flera av mina fina gurkplantor idag. Rakt av. :cry: Stökat runt i odlingslådorna också. Hare eller sork? Har en rejäl sorkskrämma som jag bytte batteri i och bankade ner. I morgon blir det väl till att ta fram hönsnäten. Om det finns plantor kvar vill säga.

Tycker jag ligger ganska lågt med den ätbara delen av odlingarna numera, men jäklar vad med svarta vinbär jag bunkrat! Har tappat räkningen nu men minst 12 liter bara från i år och så hade jag ett svagt minne av "ligger där inte en del i frysen i källaren också" - eh jo, det gjorde det ju. Nu ska jag försöka komma ihåg att frisera buskarna till nästa år, även om det skulle bli lite mindre skörd då. Det är nog fem eller sex år sedan jag satte nio nya som sticklingar, och de levererar verkligen nu.

De röda vinbärsbuskarna som brukar spruta ur sig bär är däremot mer snåla i år, men dem har jag inte närmat mig dem med någon beskärning på mer än 10 år så det är nog dags att snygga till dem också. Men jag förbrukar mycket mer svarta än röda så det ska inte sättas några nio nya sticklingar av dem! Och så finns där en liten stackars buske med vita bär men det räcker också att ha till lite dekoration.

När jag ändå var i bärplockartagen så fick jag ihop i alla fall en liter klarbär också till min älsklingssylt. Segt att kärna ur dem men sylten är så vacker och så god. De svarta vinbären ska bli sorbet, saft och sylt och ganska ofta slänger jag bara i direkt i frukostgröten eller naturell yoghurt med müsli. Jag borde ge mig på att göra någon havtornssorbet av bären i frysen också innan det är dags att fylla på även havtornen med årets fångst. Det blir också en del bara jag orkar plocka dem när de mognar.

Ingen risk för skörbjugg med enorma mängder C-vitamin och nyttigheter från alla dessa bär! Dessutom ser det ut att kunna bli ett fint björnbärsår. :d Bara de får tillräckligt med sol och värme, men kanske först lite mer regn så de orkar fluffa upp sig och bli stora och saftiga.
Wow! Vet du vad är för sort på de svarta?

Vi skördar mängder med gurka, tenderstem broccoli, lokförare, mullbär och hallon nu. Hallonen har gett galen skörd, kanske för att jag för första gången gödslade dem i våras :idea: Till och med jag har hunnit äta av dem trots två bärälskande småbarn.
Tomaterna ser urusla ut, vet inte vad som gick fel i år. Eller jo, de stod väl för länge och blev rangliga i för små krukor när jag började med behandlingar och mådde dåligt. Revansch nästa år :)

Hur gör du sorbeten?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka