Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Solros nummer tre blommar
IMG_20260726_062931786.webp

Varför har jag inte skrivit vilken sort det är?

Rensat vitlöken som torkat fint, små skitar som åker med igen i höst.

Drog upp all gullök med, alltså jag är inte imponerad. Tyvärr. Får jaga gräs på tomten imorgon och mylla ned så det blir bättre jord i den lådan.

Ska ringa min kompis med hästar och åka och massakerar hennes dynghög. Får packa skit i säckar och hämta, vill inte dynga ned släpet som fått nytt golv.

Mina petunior fick extra gödsel i förrgår.
Börjar se lite risiga ut. Förmodligen var jag för sen på bollen, men vi får se om de tar sig igen.

Dhliorna blommar inte än!! Men stora fina buskar med knoppar.

Fått rödbetor! Brukar sällan ta sig hos mig.

Pumpa och en miljon tomater har frösått sig själva av jorden vi tog från gödselstacken.
Pumpan får vara kvar. Men tomaterna rycker jag upp.

Ska inte ha jätteverbwna i pallkrage nästa år. Torkade ut lite och topparna kroknade. Då blir det inge blommor. De i landet är jättefina.

Krassen däremot funkar super i pallkrage. Är som en djungel.

Robotklipparen tänkte massakera mina Bauhaus växter idag. Han hann tugga i sig lite av krukorna innan karln räddade dom.

Grävde ned dom i lådan som jag plockade upp gul lök ifrån i helgen. Dom får stå där till jag orkar göra en rabatt åt dom

Hälsade på svägerskan med man idag och fick okej av dom att hämta brunnen gödsel efter kor på lösdrift från deras arrende gård som numera inte har djur. Perfekt!

Vattnat allt i kväll och mumsat lite färska hallon, passade på att spraya ättika på ogräs som växer i mina gånger med. Är lite rädd att fru Grävling kommer på besök i mina odlingar nu när allt annat är så torrt.

Fan. Fick en jäkla myra med mig min, den kröp under tröjan och var aggressiv som fasen. Jag är inte gummikvinnan så jag fick inte tag på den mellan skulderbladen. Slet av mig tröjan och dansade runt här hemma medans jag hysteriskt slog mig på ryggen med tröjan och svor högljutt. Karln undrade vad i hels friden jag höll på med.

Nackdelen med trädgård, man kommer väldigt nära alla djuren 😂

Idag var jag på handelsträdgården osannolikt länge. Gick varv efter varv och plockade på mig 20 växter. Fick hela det här gänget för bara 223 kr! 🤩🙏 Vilken underbar känsla!
(Och för den som undrar vilken handelsträdgård som är så billig så måste jag kanske tillägga att jag hade lyxen att ha fått ett presentkort. 😊)

7027.webp

Mina små stackars frösådda Dahlior samt sticklingarna jag tog i år åkte bryskt ned i en stor kruka innan jag åkte.

Dom är numera monster! Ska bli spännande att se vad det är för några blommor som kommer på dom.

Har ingen aning om vad dom heter då jag köpte blandade fröer.

Det verkar inte vara så mycket action i de andra växttrådarna. Så jag postar bilden på vår älskade garderobsblomma här i stället. Om jag bryter mot reglerna så får Gunnar ta bort min bild. 🙈

Är så stolt "mamma". Bebisen i mitten (den längsta) har vuxit flera decimeter på tre veckor. 💚

Garderobis 2026-07-28.webp

Och en bonusbild på mina fina paprika på friland. Den är ca 3 cm stor. Än. Har fler plantor med kart på gång så nåra ska det väl hinna bli.

Bifogade filer

• 20260728_193715.webp
    20260728_193715.webp
    184,3 KB · Visningar: 46
Skördat de första svarthallonen. Gott! Det verkar bli riktigt bra skörd men de har bara just börjat mogna (har bara ätit bären inte bladen än). Är det någon som vet: bär de bara bär i topparna på var gren? I så fall vore det ju poäng att beskära tidigt på säsongen för förgrening?
IMG_8628.webp

@Embe visst var det du som pratade svarthallon tidigare?

Skördat de första svarthallonen. Gott! Det verkar bli riktigt bra skörd men de har bara just börjat mogna (har bara ätit bären inte bladen än). Är det någon som vet: bär de bara bär i topparna på var gren? I så fall vore det ju poäng att beskära tidigt på säsongen för förgrening?

De ger bär på tvåårsskotten, så jag hade hellre beskurit efter skörd nu. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka