Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Vad kul med så många träd.
Särskilt Mullbär är jag nyfiken på. Vilken sort har du och är de goda? Om jag har förstått det rätt så smakar de som en blandning mellan hallon, svarta vinbär och björnbär typ. Eller hur skulle du beskriva smaken?

Det låter så mysigt med en bärlund. Jag funderar på något sådant också. Vinrankorna växer i ett hörn av trädgården lite för sig på en halvrisig spalje. Jag funderar på att bygga upp en liten pergola som de kan växa upp i och hänga upp en hängmatta inunder. Ett skuggigt mysigt hörn och så kanske plantera fruktträd och bärbuskar lite runtom. Så kan man ligga i hängmattan och mumsa bär om somrarna.

Juste, sparris fanns det litegrann i trädgården det har jag aldrig odlat så det kommer att bli kul.
Har ingen aning om sort, det är stort och rejält träd (4 meter?) men ger inte de största mullbären, jag har sett större. Smaken är som du skriver en blandning av röda och svarta bär. Väldigt juiciga bär, inga hårda kärnor som björnbär och hallon kan ha. Syran varierar över säsongen och solsidan på trädet. Älskar dem! Vi äter mest färskt i morgonyoghurten och gör sylt på dem.

Senast ändrad:
Hm mullbär, hur växer dom? Som björnbär eller är det buskar. Berätta mer!
Som träd, buske eller spaljéat beroende på hur man beskurit det. Vårt är ett stort träd med två ”grundstammar”, men grenarna hänger också ned såpass att småbarn kan plocka själva. Vi skördar både för hand (även på stege) och genom att lägga ut presenning och skaka på grenarna så det rasar ner.

Svårt utan bild, men kanske någon physalis? Det har jag typ överallt..

Det trodde jag att man odlade/planterade? Det finns inte hos oss eller hos de närmaste grannarna, men alla grannarna har jag förstås inte koll på, om det kan flyga långt...

Första året det kommit upp, och det är verkligen mycket...

Det trodde jag att man odlade/planterade? Det finns inte hos oss eller hos de närmaste grannarna, men alla grannarna har jag förstås inte koll på, om det kan flyga långt...

Första året det kommit upp, och det är verkligen mycket...
Ah ok, tänkte att det kanske hade odlats typ förra året. Nattskatta kanske?

Ah ok, tänkte att det kanske hade odlats typ förra året. Nattskatta kanske?

Tack för dina förslag! Men tyvärr inte den heller.

En liten del av mig överväger om det faktiskt skulle kunna vara tomat...🤔 Det är väldigt likt i form på blad (som små i alla fall, jag rycker ju upp dem sen) och spridningen skulle i så fall komma från min kompost/jordbank. Förra året orkade jag inte ta hand om alla mängder av tomater och till slut hamnade många av dem i komposten. Och den jorden ligger ju nu i alla krukor och pallkragar...

Men jag har ändå svårt att tro att tomat skulle kunna bli ett sånt ogräs, i första hand tror jag på något annat.

Hm mullbär, hur växer dom? Som björnbär eller är det buskar. Berätta mer!

Jag ska plantera in lite smultron mellan sparrisen imorgon. Ska bli ruskväder sedan så nähä, det skulle det inte alls ser jag nu.

Tur det då kan jag med gott samvete ha det på Att göra listan måndag och tisdag istället.

Har smultron i hela gräsmattan!

Ska även gräva upp min pion som snart drunknar. Frågan är, ska den få stå kvar där den är och bara lyfta upp den eller plantera på annat ställe där den syns bättre och får bättre förutsättningar. Tror jag ger upp en del av en låda och helt sonika blandar ätbart med blommor i den. Just nu huserar den mina fyndade Bauhaus växter och tanken har slagit mig att låta dom växa kvar där men då förlorar jag även yta att odla på.

Klematisen som samsas med tomaterna får nog stå kvar i sitt hörn iaf.
Pioner har tjocka rötter. Som morötter som växer åt olika håll. Gav bort en nyligen. Den tynade med tre stjälkar och har inte blommat på flera ¨r pga fattigdom och elände, den stod i torr stenig jord. Men rötterna var så stora att jag behövde en tioliters hink för att få plats.

Ska du lyfta upp pionen behöver du gräva upp hela och plantera om. Är det inte bättre att flytta den då, när du ändå grävt upp den?

Tack för dina förslag! Men tyvärr inte den heller.

En liten del av mig överväger om det faktiskt skulle kunna vara tomat...🤔 Det är väldigt likt i form på blad (som små i alla fall, jag rycker ju upp dem sen) och spridningen skulle i så fall komma från min kompost/jordbank. Förra året orkade jag inte ta hand om alla mängder av tomater och till slut hamnade många av dem i komposten. Och den jorden ligger ju nu i alla krukor och pallkragar...

Men jag har ändå svårt att tro att tomat skulle kunna bli ett sånt ogräs, i första hand tror jag på något annat.
Tomat kan verkligen bete sig som ogräs!

Tomat kan verkligen bete sig som ogräs!

Jag börjar nästan tro det...🤣

Har tänkt att det är ju så många på samma ställe i komposten - jo, men när en tomat förmultnar så blir det många frön på samma ställe.

Logiken säger att det faktiskt skulle kunna vara en invasion av tomat, efter komposteringen av förra årets odlingar...men jag vill ändå inte tro på det O_o:D

Egentligen spelar det ju ingen roll, det man inte vill ha kan man ju ta bort oavsett vad det är. Men jag har en väldigt nyfiken sida, som gärna vill veta vad det är jag ser...! Kanske får spara en någonstans, och se vad det blir...:)

Pioner har tjocka rötter. Som morötter som växer åt olika håll. Gav bort en nyligen. Den tynade med tre stjälkar och har inte blommat på flera ¨r pga fattigdom och elände, den stod i torr stenig jord. Men rötterna var så stora att jag behövde en tioliters hink för att få plats.

Ska du lyfta upp pionen behöver du gräva upp hela och plantera om. Är det inte bättre att flytta den då, när du ändå grävt upp den?
Tack, då flyttar jag på stackarn :heart

Jag börjar nästan tro det...🤣

Har tänkt att det är ju så många på samma ställe i komposten - jo, men när en tomat förmultnar så blir det många frön på samma ställe.

Logiken säger att det faktiskt skulle kunna vara en invasion av tomat, efter komposteringen av förra årets odlingar...men jag vill ändå inte tro på det O_o:D

Egentligen spelar det ju ingen roll, det man inte vill ha kan man ju ta bort oavsett vad det är. Men jag har en väldigt nyfiken sida, som gärna vill veta vad det är jag ser...! Kanske får spara en någonstans, och se vad det blir...:)
Jag tyckte att jag tog vara på mina tomater rätt nitiskt förra året men inte tillräckligt verkar det som. Jag har som du massor av tomatskott både i växthuset och i mina pallkragar. Tömde en del av jorden från växthuset i mina pallkragar i våras och vipps kom tomater som en bonus. :D Jag har rensat bort det mesta men låtit några växa upp. Mest av nyfikenhet på vad det blir för något. Nu verkar det som det är körsbärstomaterna som varit livskraftiga och inga biffar.

Jag tyckte att jag tog vara på mina tomater rätt nitiskt förra året men inte tillräckligt verkar det som. Jag har som du massor av tomatskott både i växthuset och i mina pallkragar. Tömde en del av jorden från växthuset i mina pallkragar i våras och vipps kom tomater som en bonus. :D Jag har rensat bort det mesta men låtit några växa upp. Mest av nyfikenhet på vad det blir för något. Nu verkar det som det är körsbärstomaterna som varit livskraftiga och inga biffar.

I hear you, och börjar luta åt att det kanske är det som hänt trots allt...🤣

Faktum är att jag saknar en sort som jag hade förra året, så tänk om man skulle ha sån tur att det är den som tagit sig så att jag kan ta nya frön till nästa år...:angel:

Grejar lite med kaos-rabatten. Tanken är ett galet hav av bolltistel, rudbeckia, allium och lite annat åt det rosa hållet. Kärleksört som kantblomma och gärna lite blå gräsfibbla. Men, det är en ständig kamp mot kvickrot :rage: (och den där fina men invasiva septembersolrosen). Tänk om saker som normalt är invasiva även hade varit det i min trädgård. Som ex vintergröna och bolltistel.
20260808_150041.webp

Grejar lite med kaos-rabatten. Tanken är ett galet hav av bolltistel, rudbeckia, allium och lite annat åt det rosa hållet. Kärleksört som kantblomma och gärna lite blå gräsfibbla. Men, det är en ständig kamp mot kvickrot :rage: (och den där fina men invasiva septembersolrosen). Tänk om saker som normalt är invasiva även hade varit det i min trädgård. Som ex vintergröna och bolltistel.Visa bifogad fil 189272
Invasiv vintergröna är rätt tråkig tycker jag. 🙁
Jag skulle uppskatta att vintergröna täcker ca 500 kvm av min tomt och utökar ständigt. I skogsdelen av min tomt ersätts mossan av vintergröna. I ängsdelen av min tomt ersätts gräs av vintergröna. Och det är alldeles för mycket och för utbrett för att jag ska kunna göra något åt det. Jag försöker att öva på acceptans och tänka "marktäckare som marktäckare", och vintergrönan har ju söta små blommor på våren. Ändå känns det faktiskt lite trist... 😞

Invasiv vintergröna är rätt tråkig tycker jag. 🙁
Jag skulle uppskatta att vintergröna täcker ca 500 kvm av min tomt och utökar ständigt. I skogsdelen av min tomt ersätts mossan av vintergröna. I ängsdelen av min tomt ersätts gräs av vintergröna. Och det är alldeles för mycket och för utbrett för att jag ska kunna göra något åt det. Jag försöker att öva på acceptans och tänka "marktäckare som marktäckare", och vintergrönan har ju söta små blommor på våren. Ändå känns det faktiskt lite trist... 😞
Jag har tyvärr vintergröna där det är stenigt. Omöjlig att få bort och skjuter iväg långa stänglar som täcker det mesta.
Hatar vintergröna :rage:

Jag tänkte ta ett ryck med mina misskötta odlingsytor nu under mina två kommande semesterveckor, så att jag åtminstone skulle kunna täcka dem längre fram i höst med planen att få fram dem lite mer i ordning direkt 2027. Röjda från de värsta nässelrötterna och sånt.

Men när jag tittar på min gula gräsmatta och de förtorkade hästhagarna så är det som att odlingslusten kommer av sig en del. :( Det är liksom tillräckligt att hålla koll på att det är vattnat i växthuset och såklart några gånger en kort period är väl ok på friland också. Men att behöva hjälpa till hela juli och augusti för att hålla lite sallat och bönor och sockerärtor vid liv när jorden annars är kruttorr? Det tar tyvärr bort en del av motivationen för mig. Samtidigt kanske nästa år råkar vara ett toppenår vädermässigt och då är det ju snopet att ha gett upp i förväg.

Tröstade mig lite i klimatdepressionen med att plocka någon liter björnbär och kalasa på ett par fina aprikoser, tidigare har det bara varit några enstaka men i år åtminstone ett tjugotal. Så nästa år kanske det räcker till en liten burk hemlagad aprikosmarmelad.

Jag tänkte ta ett ryck med mina misskötta odlingsytor nu under mina två kommande semesterveckor, så att jag åtminstone skulle kunna täcka dem längre fram i höst med planen att få fram dem lite mer i ordning direkt 2027. Röjda från de värsta nässelrötterna och sånt.

Men när jag tittar på min gula gräsmatta och de förtorkade hästhagarna så är det som att odlingslusten kommer av sig en del. :( Det är liksom tillräckligt att hålla koll på att det är vattnat i växthuset och såklart några gånger en kort period är väl ok på friland också. Men att behöva hjälpa till hela juli och augusti för att hålla lite sallat och bönor och sockerärtor vid liv när jorden annars är kruttorr? Det tar tyvärr bort en del av motivationen för mig. Samtidigt kanske nästa år råkar vara ett toppenår vädermässigt och då är det ju snopet att ha gett upp i förväg.

Tröstade mig lite i klimatdepressionen med att plocka någon liter björnbär och kalasa på ett par fina aprikoser, tidigare har det bara varit några enstaka men i år åtminstone ett tjugotal. Så nästa år kanske det räcker till en liten burk hemlagad aprikosmarmelad.
Satsa på att täcka jorden med något. Jag märker stor skillnad på dom två lådorna som har krusbär och blåbär, där är jorden täckt med täckbark i våras och fukten håller sig ganska bra där trots att lådorna enbart är 40 cm breda.

Tidigare har jag använt gräsklipp att täcka jorden med men vi har skaffat robot så nu blir det inte något gräsklipp över. Älskar roboten men det har även nackdelar att ha en.

Satsa på att täcka jorden med något. Jag märker stor skillnad på dom två lådorna som har krusbär och blåbär, där är jorden täckt med täckbark i våras och fukten håller sig ganska bra där trots att lådorna enbart är 40 cm breda.

Tidigare har jag använt gräsklipp att täcka jorden med men vi har skaffat robot så nu blir det inte något gräsklipp över. Älskar roboten men det har även nackdelar att ha en.

Ja täcka är ju bra mot ogräset också - nackdel bara att snigeljävlarna också lockas till en härlig fuktig gömd plats. Men jag får väl kosta på mig Ferramol för att skydda strategiska platser så kanske det går?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka