Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Nu börjar det arta sig med de sena/högväxande tomatsorterna (Taiga och Polaris). De har betett sig skumt den här säsongen, plantorna var klena och deppiga i början (Taiga är visserligen alltid det) och sen har de knappt sett ut att få några frukter, men nu på sistone har de fått lite sprutt. Bra, för Taiga är jobbig men godast i världen.

Mina busktomater (Taxi) har haft en liten paus, men nu kommer de i andra andningen. De har varit helt otroligt tidiga och produktiva i sommar. Till nästa säsong måste jag bara hitta en busksort som är lika tidig, god och röd istället för gul. Ska testa Sibirjak tror jag.

Verkar få en (1!) gurka också 😃 Tur, för det är så himla dyrt just nu, eller inte.
Sibirjak är väldigt trevlig! Jag har odlat den i flera år och den levererar goda stora tomter i fullt västkustblås på friland. Helt utan att jag har behövt gulla med den nämnvärt. Det blir stora stadiga plantor men inte särskilt höga.

Älskar min kryddsalvia 'Grower's Friend'. :love: Vackra lila skott och trögblommande sort, perfekt om man vill ha lång skördesäsong. (Har andra sorter som får blomma åt pollinerarna.)

1000023415.webp

(Obs, trista blad pga grav vanvård. Den har fått stå i sydvästläge på en stekhet balkong i sin inköpskruka hela sommaren. Sporadisk vattning förutom när den blivit dränkt av skyfall. Regelbundet trampad på av katterna. Till och med myntan har strukit med i år. :angel:)

Fy farao vad torrt det är, jag bor likt flera i tråden i Mälardalen och jag har försökt dra ut på vattningen så mycket jag kan men det går inte. Idag pågår projekt "vattna upp" - behöver prioritera åtminstone snittblomsodlingen då jag ska försöka trolla fram brudbukett och ett par tärnbuketter till min systers bröllop i slutet av månaden. Tomaterna försöker jag också prioritera, och de har börjat ge bra skörd nu, kul :love:
Har också börjat ta bättre hand om hösthallonen för att förhoppningsvis få en bra skörd, sommarhallonen har torkat bort nu efter enhelt ok första skörd (brukar ha hallon ända in i oktober annars). Gurkorna torkade bort när vi var på semester... Allt växer så långsamt och är så torrt men det är som det är, perennerna slokar, och allt är gult. Men men, charmen med odling! ;)
Ska i alla fall plocka av Aronian idag eller imorgon och stoppa i frysen innan fåglarna hinner före (vissa år har jag med flit lämnat dem till fåglarna, men nu blev jag jättesugen på att prova koka sylt med turkisk peppar som Luff tipsade om!), för den har tappert kämpat på. Så har jag fått mina första rosenkvitten (satte busken förra året) - blev bara två frukter, men kul! :love: Ska nog bli någon marmelad av dem :up:

Är det någon som har koll på hur det funkar att beställa fröer från utanför EU?

Jag är på jakt efter sorter som finns i USA och i vissa fall i UK, men det verkar svårt att få skickat? Måste man hitta en bulvan? :angel:

Och, inför nästa års fröbeställningar (:angel::angel::angel:), vilka är era favoriter bland ätbara annueller?
Zon 3, blåsigt som inni-:devil: och de ska stå i en pallkrage så hyfsat lågväxande sorter är att föredra. Ska odlas tillsammans med sallat och kålväxter.

Någon sorts klint tänker jag? Ringblommor har vi redan så att vi drunknar i det. Kanske blir någon sorts krasse på balkongen, men de har en tendens att dra ohyra tycker jag? Fuchsia har jag redan (en småblommig klarrosa som blir helt underbar att frysa in i stora iskuber). Doftviol har jag i två färger. :)
Strandkrassing är en favorit som jag alltid sår i alla luckor, men jag vet inte om man kan äta blommorna också eller om det bara är bladen?

Tänker att de mest ska vara färgtillskott i sallader och drinkar, så det räcker om de är ogiftiga och inte smakar äckligt. Bonus om de inte är en snigelmagnet.

Hra hållt koll på plommonen. Haft två specifika plommon jag kollat till varje dag.

Idag var de borta. Inte i trädet, inte på marken. Nån (fågeljävlarna) har plockat två superfina plommon från mitt träd!

Så nu åkte alla ner. För jag vill ha några för mig själv i a f.

Inte 4 matkorgar i år (som det var i många år innan trädet fläkte sig), men i a f nånting.

20260813_163538463.webp

Jag tycker att trädgården mest är deprimerande nu. 😞 Det är som att vandra runt på en växtkyrkogård - dött, dött, dött.... Torkan är helt absurd. På två månader har jag fått kanske 2 mm regn. Vattennivån i dammen börjar nog närma sig 20 cm under det normala. Jag har några favoritväxter som jag förtvivlat försöker hålla liv i, men det känns mest som konstgjord andning.
Jag vill ha regn! 😭

Vi ska få regn i helgen, om prognosen håller vad den lovar. Det betyder att jag borde försöka klippa gräsmattan i morgon, helst tidigt innan det blir för varmt.

Jag nynnar på Thåströms Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce när jag går runt i min likaledes deprimerande trädgård och plockar små äpplen bland de vissna löven och avrasade rosenbladen. Och hjälper det att falla på knä och be till Elvis om regn så gör jag gärna också det. Åska, not so much. Men ett par 100 mm regn fördelat på ett par veckor hade behövts nu. I november eller februari lär det komma nederbörd till ingen nytta så man ber om att det ska sluta.

I hans trädgård faller äpplen idag
I hans trädgård rasar rosenblad av
I hans trädgård går kråkor och skrikor och skat
Till hundarna har han ingen mat

Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce
Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee
Hans röst skär som en kniv, hans röst skär som en kniv

Han faller på knä, ber till Elvis om regn
Han ber om åska och regn
Och natten går långsam, och natten går het
Långsam går natten och het

Oändligt torrt i Östergötland också. Gräsmattan är helt brun och fler och fler växter ger upp. Jag har droppbevattning till icke etablerade perenner, så hoppas de klarar sig (och de etablerade räknar jag med att de överlever även om de vissnar ner för året).
Det ser ut att kanske bli regn nästa vecka, men först stekhett.

Och, inför nästa års fröbeställningar (:angel::angel::angel:), vilka är era favoriter bland ätbara annueller?
Zon 3, blåsigt som inni-:devil: och de ska stå i en pallkrage så hyfsat lågväxande sorter är att föredra. Ska odlas tillsammans med sallat och kålväxter.

Någon sorts klint tänker jag? Ringblommor har vi redan så att vi drunknar i det. Kanske blir någon sorts krasse på balkongen, men de har en tendens att dra ohyra tycker jag? Fuchsia har jag redan (en småblommig klarrosa som blir helt underbar att frysa in i stora iskuber). Doftviol har jag i två färger. :)
Strandkrassing är en favorit som jag alltid sår i alla luckor, men jag vet inte om man kan äta blommorna också eller om det bara är bladen?

Tänker att de mest ska vara färgtillskott i sallader och drinkar, så det räcker om de är ogiftiga och inte smakar äckligt. Bonus om de inte är en snigelmagnet.
Jag har inte smakat på den, men odlar blåklint av sorten "Black Boy". Den frösår sig lite lagom måttligt, så har en eller ett par plantor varje år. Tycker den är väldigt snygg.

Jag nynnar på Thåströms Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce när jag går runt i min likaledes deprimerande trädgård och plockar små äpplen bland de vissna löven och avrasade rosenbladen. Och hjälper det att falla på knä och be till Elvis om regn så gör jag gärna också det. Åska, not so much. Men ett par 100 mm regn fördelat på ett par veckor hade behövts nu. I november eller februari lär det komma nederbörd till ingen nytta så man ber om att det ska sluta.

Han ber om åska och regn
Tack, underbar låt, och väldigt passande! 🙏

Han ber om åska och regn
Så om alla som vill ha regn sätter på en skiva med Elvis och dansar regndans samtidigt, så kaaaanske det hjälper :up:

P.s om ni lägger in er adress här så kan jag komma och filma... :angel::D

Så om alla som vill ha regn sätter på en skiva med Elvis och dansar regndans samtidigt, så kaaaanske det hjälper :up:

P.s om ni lägger in er adress här så kan jag komma och filma... :angel::D
Filmerna blir ännu roligare om dom som dansar inte vet att dom blir filmade så gör som mig, göm dig bakom en soptunna.:angel:

Fast faran är då att det kan komma nån lågt flygande pälstorped och välta både dig och soptunnan.:D

Hra hållt koll på plommonen. Haft två specifika plommon jag kollat till varje dag.

Idag var de borta. Inte i trädet, inte på marken. Nån (fågeljävlarna) har plockat två superfina plommon från mitt träd!

Så nu åkte alla ner. För jag vill ha några för mig själv i a f.

Inte 4 matkorgar i år (som det var i många år innan trädet fläkte sig), men i a f nånting.

Visa bifogad fil 189494
Jag har samma problem här, inte ett enda lila plommon och det trädet brukar ha massor, på det gula som mognar senare har jag hittat ca 10-15.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar