Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

2026 års bild på mina liljor. I år är det 184 blommor!
Visa bifogad fil 189532
För den som inte vet så började jag med två små förskrämda plantor inhandlade på Mo gård för över 20 år sedan.

Har även en kruka med två plantor som jag dragit upp från frön jag tog hem från Australien. De blommar för andra året nu. Det tog fem år från sådd till första blomma.
Jag älskar att du har räknat blommorna! :D

Var ut och öste upp 2 säckar rent hästbajs i onsdags. Det varmt och gosigt i säckarna nu så den brinner för fullt och är fuktigare än när jag hämtade det. Säckarna är ju nte direkt nå täta säckar och det har kommit några regnstänk och det verkar ha dragit åt sig fukt.

Herregud. Jag har våndats för detta i flera veckor. Och nu är vi äntligen i mål! Har äntligen separerat vår svärmorstunga från dess två bebisar och planterat om moderplantan i en egen kruka. Varken jag eller min pojkvän har någonsin planterat växter innan. Detta projekt krävde så mycket fokus och arbete att jag på riktigt var nära att börja gråta på slutet. 🙈

Men resultatet blev väl bra? 💚 Speciellt för två nybörjare.

IMG_5258.webp

Gav mig ut i Halloweenpumpehavet och beskar lite. Det är rena balansakten. Tur jag inte har stora fötter. Jag måste lära mig att inte sätta så förbaskat tätt. Har ungefär 10 vettiga pumpor på G vilket nog är lagom. Och några som kanske hinner klart. Min bamse väger nog sisådär 15 kg. Den bara dök upp och var stooor och blir bara större.

Bifogade filer

• 20260813_142459.webp
    20260813_142459.webp
    164,3 KB · Visningar: 20
Gav mig ut i Halloweenpumpehavet och beskar lite. Det är rena balansakten. Tur jag inte har stora fötter. Jag måste lära mig att inte sätta så förbaskat tätt. Har ungefär 10 vettiga pumpor på G vilket nog är lagom. Och några som kanske hinner klart. Min bamse väger nog sisådär 15 kg. Den bara dök upp och var stooor och blir bara större.
Halloweenpumpor får mig att längta ännu mer efter höstmys. 🥰

Fyndade fröer på Fröbankens rea så nu kommer det hem 14 påsar fröer :angel:

I år ska jag banne mig lyckas med att fröså lök. Kan man kalla det för vetenskapligt experiment? Är det försvarbart då 😅🤣

Plockade min första röda paprika idag 🥰

En hel del mogna chili med, ska torka dom och göra chiliflakes.

Tomaterna mognar nu i rask takt, plockar mogna tomater flera gånger i veckan.

Här är nästa års första dahlior beställda nu, 18 st blev det :D Ska försöööka begränsa mig lite framledes men det vet ju alla hur det brukar gå :angel:

Jag har en chili med lila och gula frukter och jag har väntat och väntat på att de ska bli röda, men nu kollade jag upp vad det var för en chili, och sorten Aurora har tydligen frukter i alla möjliga färger så de har förmodligen varit redo att skördas länge.... :o
Det är kanske bra om man har koll på vad man odlar..... :angel::laugh:

Jag har en chili med lila och gula frukter och jag har väntat och väntat på att de ska bli röda, men nu kollade jag upp vad det var för en chili, och sorten Aurora har tydligen frukter i alla möjliga färger så de har förmodligen varit redo att skördas länge.... :o
Det är kanske bra om man har koll på vad man odlar..... :angel::laugh:
Mina chili är så tråkiga så klockan stannar. Sweet Banana har varit gula i en månad, smakar inget. Dom ska ju vara milda men det här är löjligt. Dom blir ju röda så småningom med en aning mer styrka. Har plockat några som gått över i orange. Ingen spice. Så jag börjar tvivla. Sen har jag tydligen en sort som kör på gräddvitt. Vete sjutton vad dom är. Och sorten som är grön nu och ska bli röd sen är också smaklös.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar