Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fasen, en drös som inte står på värmematta har röta de också... Turligt nog inte superviktiga dahlior. Men jag vetefasen vad som felar? Kan de ha varit i lite för dåligt skick efter övervintringen? De jag tagit fram är ju de som riskerade att dö helt och hållet...
Flera av mina var ruttna förra året också. Då hade jag haft dem i en plastback med sågspån (ej tätt lock).
Men jag har för mig att jag spolade av dem med vatten för att få bort all jord när jag tog upp dem. Men lät dem torka på tidningspapper innan vinterförvaringen.

I höstas pillade jag bort överflödig jord och la dem i plastkorgar bara. Inte tittat på dem på hela vintern.

Någon som odlar humle och har lite tips?
Jag gör. Har fyra plantor, två Hulla Norrgård och två Korsta. Båda är kulturarvsväxter. Verkar tåliga då jag blev tvungen att flytta på dem då de stod i vägen för växthuset. Det har inte påverkat dem alls. Växer som satan.

Jag gjorde en massa salva/kräm i höstas samt tinktur. Tinkturen gjordes på 50% sprit och funkar finfint som insomningsmedicin. Ska kolla om jag har några bilder på telefonen, återkommer i så fall.

Det var dåligt med bilder i telefonen men hittade i alla fall en från juli 2025. Plantorna sattes i april samma år! I slutet av augusti var plantorna högre än störarna.
IMG_20250712_123852.webp

Igår åkte Dahlia fröerna ner. Tänkte försöka skola om fler paprikaplantor ikväll.

Dom har fått växa upp i typ kluster och jag skolar bara om dom i typ snäpprt större än pluggbrätten nu och tänkte låta dom bilda mer rötter innan de får större plats. Min erfarenhet är att dom slutar växa länge om dom får för gott om plats. Vet inte om det är rätt eller fel tänkt.

Håller på att sammanställa min årliga lilla lista över vilka sorter jag ska odla i år, för att lättare få överblick och kunna planera vad som ska försås nu, var allt ska placeras, vilka fröer/plantor som behöver införskaffas osv.

Jag, varje år: "Måste verkligen dra ner på mängden växter i år, det blev lite väl mycket jobb ifjol".
Också jag, varje år:
Odling-26.webp

Har jag förresten berättat att jag alltså bor i lägenhet med en ganska begränsad tillhörande markyta att odla på? :cautious::angel:🤷‍♀️

Och vilka sorter är det då? :angel: Man kan aldrig ha för mycket blommor...:D
🫣 tittar främst på perenner men såg även helt magiska petunior. Ska titta runt lite i trädgården först, det växer blommor lite här och där. Varje år hittar jag något nytt i ett buskage eller bakom något.

Har plockat ner ett gäng fröpåsar i varukorgen på Impecta. Hittills är det 13 påsar, 4 tomater, physallis, aubergin, 2 morötter, 3 olika kål (har massor av fröer men många påsar är döda fröer och jag glömmer alltid rensa ut dem så nu åker allt gammalt) och två påsar med ängsväxter (ängsvädd och ängsklocka).
Frågan är vad jag behöver mer. Jag har köpt gurkfrön som inte är partenokarpa (tror jag sagt det tidigare), sått paprika och 3 sorters lök. Jag har några olika sorters sallad hemma som jag tror fortfarande är ok. Persiljan grodde lysande förra året så bör funka även i år. Just det majs också.
Finns det något mer kul man bör odla? Melon kanske?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka