Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har plockat ner ett gäng fröpåsar i varukorgen på Impecta. Hittills är det 13 påsar, 4 tomater, physallis, aubergin, 2 morötter, 3 olika kål (har massor av fröer men många påsar är döda fröer och jag glömmer alltid rensa ut dem så nu åker allt gammalt) och två påsar med ängsväxter (ängsvädd och ängsklocka).
Frågan är vad jag behöver mer. Jag har köpt gurkfrön som inte är partenokarpa (tror jag sagt det tidigare), sått paprika och 3 sorters lök. Jag har några olika sorters sallad hemma som jag tror fortfarande är ok. Persiljan grodde lysande förra året så bör funka även i år. Just det majs också.
Finns det något mer kul man bör odla? Melon kanske?
Melon är kul! Och så gott med helt färsk och solvarm. Jag har fyra sorter. De ger inte så mycket skörd, men det kvittar egentligen. Två tre meloner per planta fick vi förra året. Minns inte vad de vägde, tror det var runt 1-2 kg.

Intressant med melon. 😀
De blir ju rätt tunga så jag knöt upp dem i nylonstrumpbyxor. Då kan de växa obehindrat samtidigt som de inte ligger på marken och blir angripna av mördarsniglar.
IMG20250719102554.webp

Denna säsongen ska jag ha armeringsnät istället för kompostnät.

Skulle precis beklaga mig över hur otroligt långsamt tomatfröna gror men så kikade jag i krukorna idag och kunde konstatera att iaf två av tolv börjat titta fram. (Krukor är väl kanske en överdrift att kalla de där små så-bägarna för btw :angel:.)

Trotsade min hjärntrötthet och har nu sått blåklint (åker ut), 2 sorters krasse som jag hade lite fröer kvar av och 2 sorters Tagetes. De sistnämnda får stå i det kallställda sovrummet så plantorna nte drar iväg för snabbt. Vi har typ 10-15 grader där.

Pipörtarnas skilsmässa är klar nu, det blev 24 singelhushåll i varsin 1:a, 15 stycken är dödsdömda och en blev amputerad. Dom sistnämnda kommer hålla ihop under sin sista vila.

Tycker jag var duktig bödel ändå, har mer krukor men jag besinnade mig. Hade jag varit vid mina sinnes fulla bruk hade 12 plantor till blivit dödsdömda för ärligt, behöver jag 24!!! plantor Pipört :crazy::angel:

Tips från coachen, kolla att ni inte sparat fröpåsar bara för dokumentations skull och inga fröer finns kvar. Fick bli jourbeställning igår när jag äntligen lyckats komma över ett minidrivhus som kunde arrangeras plats för i en fönsterbänkshalva.

Nu kommer mina Blackball (och lite annat) förhoppningsvis senare denna vecka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat