Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här helgen hade jag velat gå ut och gräva igenom någon av odlingsplättarna och fixa och dona utomhus, men pga vintern orkar jag inte ens försöka sprätta upp mina jordärtskockor från det genomfrusna.

Blir det sol i eftermiddag så ska jag i alla fall gå ut och sätta mig i växthuset en stund, blunda så jag slipper se snön och mentalt skruva fram tiden en månad (då måste det väl i alla fall vara plusgrader ute också?!). Och så ska jag klippa lite forsythia och ta in för att pigga upp med gula vårliga blommor. :up:

Det spirar i alla fall bland sådder av kronärtskocka, chili, paprika, aubergine och gyllenbär + en och annan tomatsort men jätteverbenan ser trögare ut. Kanske tar med den ut i växthuset så kan den stå i skuggan där och frysa någon vecka till.

Den här helgen hade jag velat gå ut och gräva igenom någon av odlingsplättarna och fixa och dona utomhus, men pga vintern orkar jag inte ens försöka sprätta upp mina jordärtskockor från det genomfrusna.

Blir det sol i eftermiddag så ska jag i alla fall gå ut och sätta mig i växthuset en stund, blunda så jag slipper se snön och mentalt skruva fram tiden en månad (då måste det väl i alla fall vara plusgrader ute också?!). Och så ska jag klippa lite forsythia och ta in för att pigga upp med gula vårliga blommor. :up:

Det spirar i alla fall bland sådder av kronärtskocka, chili, paprika, aubergine och gyllenbär + en och annan tomatsort men jätteverbenan ser trögare ut. Kanske tar med den ut i växthuset så kan den stå i skuggan där och frysa någon vecka till.
Har också trädgårdsabstinens och vill ha våååår nu 😫!

I dag är det åtminstone sol för första gången på evigheter, så jag satte mig på en bänk och njöt av sol och vindstilla en stund 😊. Framför mig ser man konturen av vårt eldfat som är 30 cm högt och helt översnöat, även fast jag bor i Danmark, där vi typ aldrig har riktig vinter 😅.

IMG_1152.webp

Tomater på väg upp. Hade 2-4 fröer av flera sorter, de är dessutom några år gamla så de åkte ner först. Hoppas på iallafall 1 livskraftig planta av de sorterna så jag kan ta fröer till nästa år.

Nu har purjobäbisarna stått i källaren under lysrören i två dagar och inte stendött. Temperaturen är kollad dygnet runt och går inte under 14. Under lysrören ca 18 grader i 12 timmars intervaller. Så nu åkte kronärtskockorna ner. Av 25 frön grodde 25. Dom började sticka iväg så det var dags att kyla av dom lite. Jag hoppas slippa plantera om dom än på ett tag. Paprikan har kikat fram såååå försiktigt.

Jag måste börja ta tag i förodlingen nu. I år ska jag försöka odla allt det där jag velat odla länge eftersom jag äntligen ska köpa mitt efterlängtade växthus (finns nämnt i annan tråd).
Hittills har jag odlat tomat mot husväggen och försökt med någon chili. Tomaterna, körsbärs, har funkat okej men tyvärr börjar de ju mogna lite väl sent och större delen av skörden fryser bort. I år ska de då stå i växthus så nu måste jag bestämma vilka sorter jag vill odla, tar gärna emot tips, jag gillar söta aromatiska tomater och vill ha blandade storlekar. Jag har även köpt gurkfrön idag, nej jag ska inte så dem nu. Lyckades hitta slanggurka som inte partenokarp vilket jag letat efter då jag tycker de är godare. Jag har även köpt paprikafrön idag men glömde köpa aubergin.
Det jag ska så nu i helgen är diverse lök samt paprikan och kanske några blomman för dagen.
Jag lyckades också hitta två sorters icke-partenokarpa slanggurkor i år, så de ska i jorden så småningom :love:

Odlar många (för mig) nya tomatsorter i år, men en favorit återkommer alltid - Black Cherry. Så den tipsar jag om!

Som nybliven ägare till ett tunnelväxthus tänkte jag i år vara mer seriös i min förodling. Inhandlade ledbelysning i går och har gillrat upp lite provisoriskt i groventren.
20260215_141937474.webp
Tanken är att vartefter det gror så ska det ner i källaren. Min fråga är, hur länge brukar ni ha belysning på per dygn? Tidigare har jag bara förodlat i fönster och förlitat mig på dagsljus.

Som nybliven ägare till ett tunnelväxthus tänkte jag i år vara mer seriös i min förodling. Inhandlade ledbelysning i går och har gillrat upp lite provisoriskt i groventren.
Visa bifogad fil 181288
Tanken är att vartefter det gror så ska det ner i källaren. Min fråga är, hur länge brukar ni ha belysning på per dygn? Tidigare har jag bara förodlat i fönster och förlitat mig på dagsljus.
Jag har på belysningen i 12 timmar 8-20.

Min stelfrusna jord hade frusit fast i toalettstolen utomhus. Toalettstolen hade däremot inte frusit fast i marken
.

Fråga inte mig varför vi har en toalettstol utomhus som inte används.

Och nej jag bar inte in toalettstolen för att få loss jordsäcken :laugh:

Visa bifogad fil 181288
Jag har min på 15h, kl. 7-22 🙂

Nu flyttar jag ut petuniorna till stallet. Är 10 grader i vattenrummet. De börjar dra iväg i längden.
Jätteverbenan har tagit sig bra nu! Är nog uppe i 12-15 små skott. Får växa till sig ett par dagar till innan de också får flytta ut.

Gjorde misstaget att ställa ut chilin förra året. Växte ingenting. Så de blir kvar inne.

Jag vill köpa fröer! Behöver jag mer fröer? Nej. Har jag en massa fröer hemma som ska odlas upp? Ja.
Har jag någon karaktär? Nej. Jag surfar runt på Impecta och Florea och allt jag kommer över.
Jag blundade igår när jag svängde in på Granngården och köpte jord. Dom hade fröer på erbjudande, köp 3 betala för 2.

Jag har massor av fröer och redan massor plantor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka