Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad blir egentligen smidigast för min lilla uteplats, pallkragar eller krukor? Jag är öppen för bägge, men tänkte mest vad som är mest lättarbetat.
Krukor är mindre ogräsrensning men mer vattning och gödsling. Pallkragar är mindre vattning och gödsling men mer ogräsrensning. Så det beror på vad du föredrar för arbete.

I förrgår råkade jag se att fröbanken fått in frön till 100/1000-tomat och slog till. Velat testa den för skojs (skördens) skull. Slank med sommarslöja, vallmo, sockerärt (för det kan man inte ha för mycket av) och ett svampodlingskit. Hann glömma bort det tills idag när jag fick mail om att paketet var skickat. Hurra!
Du kan väl rapportera om de tomaterna smakar något sen?

När tror ni det blir frostfritt i växthus med kanalplast i zon 2? Det är 20 grader på dagen nu så fort solen tittar fram. Finns det något smart sätt att veta?

Jag har haft 100/1000 i 2-3 somrar nu och gillar dem. Tycker att de är som en liten godisbutik, eller som en bärbuske. Men jag har inte gjort så mycket med tomaterna mer än att äta upp dem direkt. De har en lite annorlunda smak, söta men inte så uttalad "tomatsmak". Jag har flera bekanta som står i kö till överskottsplantor från mig för att de gillar dem. Men de är lite speciella tomater, helt klart.

Det är inget större fel på smaken på de 100/1000 jag odlat. Däremot tyckte jag att de är så är de så små att det blir lite svårt att veta vad man ska göra med dom och rätt mycket skal i förhållande till tomat 😅 jag har inte valt att odla dom igen.

image.webp

På tal om tomater så provar jag dessa i år:
Ranktomat von carnica
San Marzano 2
Blue Marzano
Big Sungold
Korol Sibiri
Rebel Starfighter Prime
Rebel Starfighter Kayleigh Anne

Förutom Cherrola som jag alltid odlar. Tror att jag kan ha lite fröer kvar för andra sorter från förra året som kanske också åker med 😅

Skolat om lite smått och gott.
IMG20260227072729.webp

Spännande med soilblocks! Hoppas det funkar, annars blir jag paprika-lös.. har bara tre plantor. Funderar på att köpa mer frö. Eller om jag ska köra på färdiga plantor om det behövs mer.

Skolat om lite smått och gott.
Visa bifogad fil 181812
Spännande med soilblocks! Hoppas det funkar, annars blir jag paprika-lös.. har bara tre plantor. Funderar på att köpa mer frö. Eller om jag ska köra på färdiga plantor om det behövs mer.
Du skolar alltså om till Soilblocks? Är det Mini 40 på bilden? Har du två storlekar så du drivit upp dem i Micro och nu skolat om till den större? Många frågor nu 😅 Intressant i så fall, då känns det plötsligt mer rimligt med soilblocks 🙂 De är ju väldigt poppis bland snittblomsodlare (men att de då aldrig skolas om), men kan man använda dem som du verkar göra så känns det värt en investering i ett par soilblocker 👍 Inte minst för att slippa härbergera så vansinnigt mycket olika krukor och pluggbrätten över vintrarna...

Det är inget större fel på smaken på de 100/1000 jag odlat. Däremot tyckte jag att de är så är de så små att det blir lite svårt att veta vad man ska göra med dom och rätt mycket skal i förhållande till tomat 😅 jag har inte valt att odla dom igen.
Hur odlade du dem? Dvs ampel eller friland (i så fall med vilken uppbindning? Eller upphöjd kruka? 😅
Fick med bonusfröer av den när jag beställde några av Tomatmannens fröer på Sävar fröplant, men har ännu inte bestämt mig om jag skall så dem eller inte, de verkar lite bökiga med sitt växtsätt...

Du skolar alltså om till Soilblocks? Är det Mini 40 på bilden? Har du två storlekar så du drivit upp dem i Micro och nu skolat om till den större? Många frågor nu 😅 Intressant i så fall, då känns det plötsligt mer rimligt med soilblocks 🙂 De är ju väldigt poppis bland snittblomsodlare (men att de då aldrig skolas om), men kan man använda dem som du verkar göra så känns det värt en investering i ett par soilblocker 👍 Inte minst för att slippa härbergera så vansinnigt mycket olika krukor och pluggbrätten över vintrarna...
Jag satte dem i pluggbox först, hade inte köpt soilblockers än då. Jag har både den lilla och den stora nu. Det är Mini 40 jag använt på bilden. Med insats så det blev lagom stora hål i kuben till en planta.

Det är ju första gången jag använder den så det ska bli spännande om det funkar så bra som reklamen säger :D

Hur odlade du dem? Dvs ampel eller friland (i så fall med vilken uppbindning? Eller upphöjd kruka? 😅
Fick med bonusfröer av den när jag beställde några av Tomatmannens fröer på Sävar fröplant, men har ännu inte bestämt mig om jag skall så dem eller inte, de verkar lite bökiga med sitt växtsätt...
Hos mig har de stått i ca 30-literskrukor utomhus på en upphöjd bänk. Jag glömde ta bort en uppbindning efter uppdrivningen en gång och då knäcktes den grenen :crazy:, så jag låter dem bara hänga.

Hos mig har de stått i ca 30-literskrukor utomhus på en upphöjd bänk. Jag glömde ta bort en uppbindning efter uppdrivningen en gång och då knäcktes den grenen :crazy:, så jag låter dem bara hänga.
Det låter som en görbar och smidig lösning, kanske ska prova en kruka i år då. Har du haft en planta per kruka?

Jag satte dem i pluggbox först, hade inte köpt soilblockers än då. Jag har både den lilla och den stora nu. Det är Mini 40 jag använt på bilden. Med insats så det blev lagom stora hål i kuben till en planta.

Det är ju första gången jag använder den så det ska bli spännande om det funkar så bra som reklamen säger :D
Spännande! Då inväntar jag ditt resultat innan jag beställer till nästa år :D

Jag fick en planta 100/1000 förra året. Den fick stå i en trasig murarbalja, 40 l gissar jag. Den gav rätt bra skörd och var helt okej i smak. Fördel, de mognar snabbt, nackdel de är lite väl små.
Hade en vän som också hade en planta. Den gav sura smaklösa tomater.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka