Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick en planta 100/1000 förra året. Den fick stå i en trasig murarbalja, 40 l gissar jag. Den gav rätt bra skörd och var helt okej i smak. Fördel, de mognar snabbt, nackdel de är lite väl små.
Hade en vän som också hade en planta. Den gav sura smaklösa tomater.
Tack! Hm, får se om jag provar 🙂 Såg någon som hade odlat den upp och ner i en ampel (dvs gjort hål i botten så att plantan växte neråt, det kanske vore något. Hade gula vinbärstomater förra året, men nja det var inte riktigt en sort för mig, små (såklart) men rätt smaklösa. Tänker att 100/1000 kanske blir lite liknande.

Det låter som en görbar och smidig lösning, kanske ska prova en kruka i år då. Har du haft en planta per kruka?
Japp, en per kruka.
De ska sätta mer frukter ju större kruka, läste jag nånstans.
Jag har mina ute och tycker att smaken på dem har varierat lite olika somrar, dessutom tycker jag att de även har smakat lite annorlunda hos en vän än hos mig, så deras smak kanske är väldigt ljus-/jord-/väderberoende?

Får nog omskola lite fler plantor under helgen. Känns alltid bra att sätta dom i krukor istället för de små odlingscellerna. Sen ska jag nog så gurka. Tidigt tycker en del men jag vill ha körd tidigt. Samma med tomaterna, dom brukar vara så sega med att mogna här så därför är dom sådda för en månad sen redan :)

Hur odlade du dem? Dvs ampel eller friland (i så fall med vilken uppbindning? Eller upphöjd kruka? 😅
Fick med bonusfröer av den när jag beställde några av Tomatmannens fröer på Sävar fröplant, men har ännu inte bestämt mig om jag skall så dem eller inte, de verkar lite bökiga med sitt växtsätt...
Jag hade dom i en större vägghängd kruka. Tror det upplägget eller en ampel är bäst men en högre kruka som står på marken fungerar säkert också.

Blev inga armaturer idag. Snåla jag vägrar att köpa dom till fullpris. Köpte vindruteskydd istället så att ljuset reflekteras bättre och gör det trevligare för plantorna.

:angel: :angel:
FB_IMG_1772258424669.webp

Här är det nu barmark och ganska så många plusgrader. Nästa vecka är jag helt ledig och tisdagen ska bjuda på 12 grader och sol. Så, nu är det tid att dra igång i trädgården. Misstänker att det blir kvickrots-rensande som står på menyn...

Alla mina dahlior från förra året har vaknat. Kul att dom överlevde med sina små knölar. Lät dom stå kvar i krukor och vattnade dom tills dom själva vissnade ner och började vattna dom igen för 3 veckor sedan.

Eller börja och börja, dom fick en skvätt vatten så jorden var fuktig och sedan har dom stått under ett bord på golvvärmen tills nu.

Nu var det bara 4 stycken så det gick, värre om det är fler för så kul tycker jag inte att det är att kånka in krukor till övervåningen :laugh:

Ska önska mig ett planteringsbord för utomhusbruk i fölsepresent. Nån som har tips om vad man ska tänka på?

Nu är det mars! Dags för del två i förodlingen.

Jag gillar inte riktigt mikro-formatet på soilblockers. Det blir lite för smått känns det som. Svårt att hantera. Ska testa en runda med tagetes och ser hur det känns.

Nu är det mars! Dags för del två i förodlingen.

Jag gillar inte riktigt mikro-formatet på soilblockers. Det blir lite för smått känns det som. Svårt att hantera. Ska testa en runda med tagetes och ser hur det känns.
Jag provar snailmetoden, men fasen vad grisigt det är. Har inte bestämt mig för om jag tycker om det ännu.

Har beställt soilblocker, får se om jag kommer överens med den.

Ni vet den där när man sparar frön i en burk och är stensäker på att man kommer komma ihåg....

Så nu har jag antingen satt 1 miljon krasse, luktärt, rosenvial eller svartöga. Blir spännande att se vad som kommer upp sedan. Om det kommer upp övh för dom åkte ut ihop med jätteverbena, sallad, salladslök, silvervinda, rosenvial, brudslöja och nå mer vita små blommor som jag förträngt namnet på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka