Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är en bit upp vid grenklykan.
Man kan få sätta ett staket runt de första åren. Jag har också rådjur som är och knaprar på buskar och träd. Som tur är för mig så är det mest förvildade körsbär de äter på under vintern. Men jag kanske får tänka mig för om jag sätter nya fruktträd så det inte kommer åt att tugga i sig dom.

Man kan få sätta ett staket runt de första åren. Jag har också rådjur som är och knaprar på buskar och träd. Som tur är för mig så är det mest förvildade körsbär de äter på under vintern. Men jag kanske får tänka mig för om jag sätter nya fruktträd så det inte kommer åt att tugga i sig dom.
Det här är träd som typ är omkring 10 år.

Nu har jag också sått jätteverbena! Gjorde det med lyckat resultat för några år sedan men misslyckades med vinterförvaringen, så nu börjar jag om. Någon enstaka frösådde sig själv ute i och för sig men det tog lång tid innan den blommade.

Och när ändå fröförrådet plockats fram så åkte det ner två sorters kronärtskocka, paprika, fyra sorters chili, aubergine och rotselleri också. En del gamla fröer, så oklar grobarhet. Skulle rotsellerifröerna ha bra grobarhet så blir det MÅNGA... och ganska många kronärtskocka också.

Jag VET ju att jag har mycket mindre trädgårds- och odlingstid pga mycket mer ridtid jämfört med för några år sedan, så det är helt oklart hur tanken var med alla dessa sådder? Men lik förbannat så går fingrarna som på autopilot i januari när det finns en kombination av fröer, krukor och jord inom räckhåll.

Fick feeling och slängde ner frön till ruccola, spenat, sallad och pak choi i en odlingslåda. Ska nog lägga ett gammalt fönster över med. Alltid spännande att se hur tidigt man kan få skörd.

Har tänkt att jag skulle vilja ha en anteckningsbok och föra dagbok för trädgården. Har testat någon app men är (kanske) mer analogt lagd. Så beställde Sara Bäckmos odlingskalender för 5 år och hoppas att jag kan finna motivation att dokumentera sådder och resultat.

Fick feeling och slängde ner frön till ruccola, spenat, sallad och pak choi i en odlingslåda. Ska nog lägga ett gammalt fönster över med. Alltid spännande att se hur tidigt man kan få skörd.

Har tänkt att jag skulle vilja ha en anteckningsbok och föra dagbok för trädgården. Har testat någon app men är (kanske) mer analogt lagd. Så beställde Sara Bäckmos odlingskalender för 5 år och hoppas att jag kan finna motivation att dokumentera sådder och resultat.
Jag köpte en bok från Personlig almanacka. Den blev så fin!

Har varit ute och klätt på mina Mullebuskar kompostgaller. Någon hade mumsat på dom lite. Vi trodde dom var stora nog att klara sig men dom är tydligen goda. Det är spår efter i princip alla vilda djurslag i odlingarna. Rena autobahn här ute i skogen.

När man inte kan så får man göra annat. Dags att bygga odlingshyllor! :banana:

20260119_143314.webp

Håll tummarna för att de är magnetiska, det skulle göra uppsätyning av belysning så äckligt smidigt! :D

Nu ni! Nu börjar odlingssäsongen!

Jag kunde inte hålla mig utan sådde paprika 'Madame paraplü', physalis, persilja, palettblad och dill redan i december. Väntar otåligt på att det ska gro.

Planerar att göra om i växthuset i år. Det ska bli permanenta bäddar istället för baljorna jag har idag. Hittade en sida som säljer större lådor i galvaniserat stål. Tvekar lite på hållbarheten, men samtidigt kan det väl knappast vara sämre än pallkragar eller impregnerat trä. Tror jag ska köpa två och testa. Och så armeringsnät till gurkor och meloner är klättra på. I mitt huvud är det snyggt i varje fall :D

Vi ska dessutom hyra en bikupa av en i trakten. Hoppas på lite extra hjälp med pollineringen.

Hur ser era planer, projekt och drömmar för trädgårdsåret ut?
Jag funderar på om cortenplåt alls kanske skulle kunna avvärja några små sniglar och om det går att hitta rimligt prissatta kanter så man kan göra en rejält stor pallkrage istället för de jag har. När jag odlar direkt i gräsmattan får jag mer sniglar än när jag har pallkragar. Men de börjar bli gistna.

Jag funderar på om cortenplåt alls kanske skulle kunna avvärja några små sniglar och om det går att hitta rimligt prissatta kanter så man kan göra en rejält stor pallkrage istället för de jag har. När jag odlar direkt i gräsmattan får jag mer sniglar än när jag har pallkragar. Men de börjar bli gistna.
Det viktiga är att de är ordentligt nedgrävda så sniglarna inte tar sig under och sedan att det är en utstickande kant/flärp upptill som hindrar dom från att ta sig över "krönet".

Jag är tillbaka igen, och tänker att jag/vi ska odla massa rävsvansar/amaranter. Det står att dom både är lätta och att dom torkar fint. Är det någon här som haft dom och om det stämmer att dom är enkla? :)
Japp har några varje år. Jag brukar förodla dom och de är rätt taniga och gängliga innan jag sätter ut dom men sen blir de fina varje år. Men fick tips av en annan odlare att man kunde direkt så dom också. Så ska nog testa det med i år. Älskar amaranterna!

Japp har några varje år. Jag brukar förodla dom och de är rätt taniga och gängliga innan jag sätter ut dom men sen blir de fina varje år. Men fick tips av en annan odlare att man kunde direkt så dom också. Så ska nog testa det med i år. Älskar amaranterna!
Dom är så otroligt vackra! Har du bilder på hur dina blir? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar