Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan vara så att jag precis shoppat 9 frukträd :angel: :D

Måste åtgärda bristen på frukträd i denna trädgård! Finns två ynkliga gamla äppelträd som håller på att dö och inte så mycket mer. Så nu beställde jag tre sorter äpplen, ett päron, två sorter körsbär, aprikos, persika och nektarin. :)

Jag sådde mina igår, kallsådd i godislåda :)

För övrigt har jag dragit igång penséer och eukalyptus, petunia står på kö, brukar alltid så dem i januari så är de stora och fina till maj ♥
Jag odlar bara blommor, inget ätbart.

Vilka blommor kallsår du?
Jag ska snart dra igång mina penséer och petunior. Sen dröjer det nog ett tag eftersom pallkragarna behöver grävas lite innan jag puttar ner den tidiga kålen och vintersallat. Hade dem klövertäckta i höstas och orkade tyvärr inte vända ner det innan vintern kom.

Jag ska snart dra igång mina penséer och petunior. Sen dröjer det nog ett tag eftersom pallkragarna behöver grävas lite innan jag puttar ner den tidiga kålen och vintersallat. Hade dem klövertäckta i höstas och orkade tyvärr inte vända ner det innan vintern kom.
Hittills bara jätteverbenan, och det är första gången jag försöker mig på det.

I mitten av februari sår jag lejongap och risp, och planterar ut dem i senare halvan av mars. Det funkade väldigt bra förra året.

Det växer
IMG20260116082500.webp

Physalis, paprika, palettblad, dill har tittat upp. Persiljan är på väg.
Ska så citronmeliss med nu snart tänkte jag. Till mina vandrande pinnar 😅

Vi tog ju ner två fruktträd i höstas. Jag har planterat ett plommonträd, ett körsbärsträd och en körsbärsbuske, två svarta vinbär och ett rött samt krusbär sen vi flyttade in för fem år sen.
Nog behöver jag mer fruktträd ändå.

Just det, har persika och granatäpple i växthuset med.

Men jag känner att det saknas lite ändå. Det är synd att inget överlever på baksidan, där hade det varit perfekt med nåt mer fruktträd! Men antingen är jorden för dålig eller rådjuren för ettriga så det är knappt jag lyckas hålla liv i vinbären..

Jag som inte alls ska odla tomater i år är galet imponerad och inspirerad över Abdullahs tomatodling!
Nu funderar jag på om jag ska beställa frön av Rapunzel ändå. Sätta upp en lång stör i landet. Man får bara 5 frön på Sävar. Det är hanterbart.
(Vårt problem är att vi inte skördar tomaterna, och det blir fullständigt kaos i växthuset).

Hoppar in och svarar jag med. Jag brukar kallså alla blommor och kål. Har hittills kallsått dahlia, sammetstagetes, flera sorters zinnia, pionaster, petunia, broccoli, spetskål, grönkål och luktärtor. Säkert några jag har glömt med.
Zon 2, gränsar mot zon 1. Lider av svår platsbrist inomhus så viktigt att prioritera 😅

Fan fan fan.

Under veckan har jag kommit hem i mörkret. Idag kom jag hem i ljuset det första vi upptäcker är att hjortar eller rådjur varit och saboterat 2 äppelträd...

Jägarlicens är bokad...
Här lyfte råbocken upp vår nyplanterade havtornsplanta. Jag hade inte sett maken plantera den och frågade honom varför han lagt den bredvid hålet? Han fattade inte vad jag pratade om. Han hade planterat den 3 dagar tidigare. Nu har den plantan en kompostbur.

Här lyfte råbocken upp vår nyplanterade havtornsplanta. Jag hade inte sett maken plantera den och frågade honom varför han lagt den bredvid hålet? Han fattade inte vad jag pratade om. Han hade planterat den 3 dagar tidigare. Nu har den plantan en kompostbur.
Det här är en bit upp vid grenklykan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat