Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om ni har torra dahlia knölar, lägger ni dom i blöt innan ni sätter dom i jord?
I år tänker jag faktiskt prova det på några st, men jag har inte gjort det förut. Är lite rädd att de ruttnar av för mycket vatten innan de bildat rötter, så jag brukar bara vattna jorden. Brukar väcka dem i plastpåsar, och fuktbildningen som blir då brukar räcka bra hos mig, men som sagt, i år tänkte jag prova att blötlägga några 🙂

Idag har jag tittat till dahliorna och kört igång ett gäng som var lite väl ynkliga. Däribland den här, en Hapet Old Charm, som torkat ihjäl helt förutom i en knöl som istället vaknat till liv :rofl:
Härmed är dahliasäsongen här hemma äntligen igång! :D

Visa bifogad fil 181118
Jag har mina i jordkällaren och vill inte öppna och släppa in en massa kyla där, så det är någon form av schrödingers dahliaknölar där nere nu. Kan vara ruttna eller uppätna av möss kan vara vid liv, vem vet...

Jag har mina i jordkällaren och vill inte öppna och släppa in en massa kyla där, så det är någon form av schrödingers dahliaknölar där nere nu. Kan vara ruttna eller uppätna av möss kan vara vid liv, vem vet...
Spännande! När planerar du att öppna din jordkällare/Mystery Box? :D

Satt om mina svartögon. Dom hade vuxit så fint så nu fick dom egna små rum.

Hoppas att jag inte arbetar när vi har promadloppis för jag kommer ha plantor över, tänkte att det går att sälja dom i maj medan de ännu är små och smidiga att ha som inneboende.

Heja knölen! Snacka om kraftsamling av "last man standing" i den knölen 😁 Tänk att det är lika roligt att starta igång varje år - i år hoppas jag behålla entusiasmen genom hela säsongen, min brukar börja dala lagom till det är dags att skörda 😂

Tittade också till mina dahlior igår och konstaterade att det börjar bli dags att väcka dem snart för de ser torrare ut än önskat...provade förvara luftigt i stora papplådor i år istället för kompostpåsar som jag brukar ha, men nja, jag vet inte om det blir ett koncept att fortsätta med.

Igår fick jag också äntligen mina eukalyptusfrön i jorden, det har dröjt lite pga avsaknad av ny belysning som kom på plats först i helgen. Sådde även lite chili, pumpa, petunior, rudbeckior och drakmynta. Så nu är säsongen igång på riktigt för min del 😍

Ikväll skall kallsådderna ner i sina byttor. Tills dess måste jag dock ha besinnat mig och sållat lite bland sorterna jag tänkt så, för allt kommer inte att få plats i bäddarna annars... ändå tittar jag på fler frön 🙄🤣 Send help...
Eller hur!

Det låter som här. Förra året körde jag kompostpåsar med fuktigt spån i ikeakassar men de som hamnade underst ruttnade. I år har jag testat kompostpåsar plain and simple, lagda i trådhylla för mer luft emellan och då har de torkat för mycket... I höst testar jag nog samma fast med lite fuktigt spån i.

Här ska det också kallsås ikväll troligtvis, ska bara hämta lite fler godisbyttor först. Det blir första gången jag kallsår så det blir spännande! :D

Om ni har torra dahlia knölar, lägger ni dom i blöt innan ni sätter dom i jord?
Jag stoppade ner de rätt i jord. De har ju inga sugrötter så jag ser inte riktigt att ett bad gör nån nytta, jorden är ju fuktig ändå. Det viktiga är värme så de vaknar och bildar de där sugrötterna tänker jag :)

Spännande, du får rapportera från mystery boxen sen! :D

Oj, nu kom jag på att jag glömde gräva upp min dahlia i höstas. Trooooor det är för sent nu 🙃
Liiiite sent kanske :rofl:
Jag glömde en jag med, den åker upp i vår om det finns nåt att gräva upp :D

Idag har jag sått säsongens första frön. Måttfullhet var ordet, 12 tomatfrön i jorden. Har precis (förra sommaren) börjat odla tomater igen efter långt uppehåll. När det släpps ut så står de antingen på friland eller ute i kruka så det är liksom inte läge att balla ur fullständigt och köra 140 plantor. Så, hoppet ligger på dessa 12 frön. Blir det inget så blir det inget.

Eller hur!

Det låter som här. Förra året körde jag kompostpåsar med fuktigt spån i ikeakassar men de som hamnade underst ruttnade. I år har jag testat kompostpåsar plain and simple, lagda i trådhylla för mer luft emellan och då har de torkat för mycket... I höst testar jag nog samma fast med lite fuktigt spån i.

Jag har kört bananlådor med torv i år och det har funkat överlägset bäst. Har tidningspapper i botten, sen lite torv så dom ligger på torven och sedan torv ovanpå men inte så dom är helt begravda, bara ett "lager" knölar.

I år är första året jag inte haft några helt intorkade och bara en med röta av 25+ har inte fuktat någonting. De flesta ser ut precis som när jag tog upp dom

Idag har jag sått säsongens första frön. Måttfullhet var ordet, 12 tomatfrön i jorden. Har precis (förra sommaren) börjat odla tomater igen efter långt uppehåll. När det släpps ut så står de antingen på friland eller ute i kruka så det är liksom inte läge att balla ur fullständigt och köra 140 plantor. Så, hoppet ligger på dessa 12 frön. Blir det inget så blir det inget.

Friendly reminder - det finns inget ord som heter Måttfullhet när det gäller odling :cautious: :p
Det är nästan så att du blir bannad ur den här tråden :angel:

:D

Om vädret är lika underbart imorgon som det var idag så ska jag passa på att kapa lite sly. Någon i huset behöver nämligen ordna lite mer plats att odla på 😝😅

Tänkte att det är ypperligt att göra det nu när jag ser alla miljoner mini lönnar som försöker invadera ytan där vi har odlingsplatsen.

Återkommer när jag står med tretton kubik krasse som jag i vanlig ordning sått ganska så rejält för tidigt :laugh:
Fy fan. Hittade mina krassefrön igår..... dom får åka ut som direktsådd senare i vår. Någonstans :crazy:
Eller så hoppar jag över dom i år med, dom får så äckliga larver senare på sommaren 🤮

Fy fan. Hittade mina krassefrön igår..... dom får åka ut som direktsådd senare i vår. Någonstans :crazy:
Eller så hoppar jag över dom i år med, dom får så äckliga larver senare på sommaren 🤮

Krasse är en stor favorit hos mig. Odlar den varje år. Men som du skrev, äckliga larver hör till. Blä!
Mina höns kanske kan hitta dit i år :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat