Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hjälp!
Platsen för odling:
1. Varmt kök (20 grader). Nackdelar: för lite plats och kommer finnas en galen kattunge som säkert kommer sabba allt 😅
2. Källare som är mellan 10-12 grader varmt. För svalt?? Har obegränsat med belysning dock.

Enligt fröpåsarna vill de först ha 20+ grader för att sen ha 15+ grader. Någon som odlar svalare och är nöjda?

Mitt är helt klart svalare än 15, det växer lite långsammare såklart men har aldrig haft någonting som dött eller så

Jag måste börja ta tag i förodlingen nu. I år ska jag försöka odla allt det där jag velat odla länge eftersom jag äntligen ska köpa mitt efterlängtade växthus (finns nämnt i annan tråd).
Hittills har jag odlat tomat mot husväggen och försökt med någon chili. Tomaterna, körsbärs, har funkat okej men tyvärr börjar de ju mogna lite väl sent och större delen av skörden fryser bort. I år ska de då stå i växthus så nu måste jag bestämma vilka sorter jag vill odla, tar gärna emot tips, jag gillar söta aromatiska tomater och vill ha blandade storlekar. Jag har även köpt gurkfrön idag, nej jag ska inte så dem nu. Lyckades hitta slanggurka som inte partenokarp vilket jag letat efter då jag tycker de är godare. Jag har även köpt paprikafrön idag men glömde köpa aubergin.
Det jag ska så nu i helgen är diverse lök samt paprikan och kanske några blomman för dagen.

Visa bifogad fil 181192
Sist vi odlade krasse i rabatten 😂 Det är jätte fina men när det trivs tar det sig överallt haf jag upptäckt därför jag drar mig för att odla dem 😅
Krasse är ju den perfekta offergrödan. Kålfjärilarna får mat och minskar intresset för dem att bryta sig in till kålen. Krassen växer också så fort så den klarar av ett visst tryck av larver.
Jag råkar då älska kålfjäril så vill gärna ha dem flygandes i trädgården.

Jag måste börja ta tag i förodlingen nu. I år ska jag försöka odla allt det där jag velat odla länge eftersom jag äntligen ska köpa mitt efterlängtade växthus (finns nämnt i annan tråd).
Hittills har jag odlat tomat mot husväggen och försökt med någon chili. Tomaterna, körsbärs, har funkat okej men tyvärr börjar de ju mogna lite väl sent och större delen av skörden fryser bort. I år ska de då stå i växthus så nu måste jag bestämma vilka sorter jag vill odla, tar gärna emot tips, jag gillar söta aromatiska tomater och vill ha blandade storlekar. Jag har även köpt gurkfrön idag, nej jag ska inte så dem nu. Lyckades hitta slanggurka som inte partenokarp vilket jag letat efter då jag tycker de är godare. Jag har även köpt paprikafrön idag men glömde köpa aubergin.
Det jag ska så nu i helgen är diverse lök samt paprikan och kanske några blomman för dagen.
Vad gör man med Aubergine? Har fått tre olika sorter när jag shoppade en hemlig kasse fröer.

Idag åkte några tomatsorter ner. Har fler jag vill så men jorden inne tog slut. Måste ta in påsen som står ute och är grnomfrusen :cautious:

Vad gör man med Aubergine? Har fått tre olika sorter när jag shoppade en hemlig kasse fröer.
Man kan göra massor av saker med den. Vad man ska tänka på är att aldrig steka den i mycket fett om man steker den eftersom den är som en svamp och blir supersliskig då. Klassikern är väl moussaka men det finns så mycket mer man kan göra med den.

Krasse är ju den perfekta offergrödan. Kålfjärilarna får mat och minskar intresset för dem att bryta sig in till kålen. Krassen växer också så fort så den klarar av ett visst tryck av larver.
Jag råkar då älska kålfjäril så vill gärna ha dem flygandes i trädgården.
Åh vilket bra tips! Kommer ha massor med kål i år, ska nog peppra på med krasse också. Frågan är var..

Italien, som kök, har mkt gott med aubergine tex, hittade detta efter ett Google sök. Har iaf ätit 1 och 4 mkt själv. Så gott :d

Manzane ala parmigiana, gratäng med aubergine. Aubergine som skivas, steks (eller friteras) och varvas med en smakrik tomatsås, mozzarella, parmesan och basilika.
Caponata (Siciliansk grönsaksröra)
En klassisk siciliansk auberginegryta som är både syrlig och söt (agrodolce). Den innehåller aubergine, tomater, selleri, lök, oliver och riven ost
Pasta alla Norma En pastarätt från Catania på Sicilien. Den består av pasta (ofta makaroner) som blandas med en tomatsås, tärnad stekt aubergine, basilikablad och rikligt med riven ricotta salata (en salt, fast fårost)
Involtini di Melanzane (Auberginerullar)
Tunna skivor av aubergine som grillas eller steks, fylls med ricottaost, örter eller annan fyllning, rullas ihop och bakas i tomatsås.

Vid vilken temperatur odlar ni fram era tomatplantor? Efter grodd sätter man ju dem svalt men ljust. Men vad är svalt??? Hittade en uppgift på 18-20 grader på nätet, håller ni med?

Tips! Florea har 20% på fröer.
Inte jättestort utbud av varje sort. Men fick ändå en hel del beställt. Verkar som jag föredrar pastellfärger i år. Men blev luktärtor, zinnia, stockrosor (äntligen,. Bara funderat på dem varje år), palmkål, rödbetor (mina tidigare har sällan tagit sig så bra) mm.

Idag åker grönkål och dill ner i jord för kallsådd. Tänkte placera godislådorna i växthuset. Hoppas inte jag glömmer dem där.

Aldrig varit så taggad på vår! Men antar att det är pga den ihållande vintern.

Italien, som kök, har mkt gott med aubergine tex, hittade detta efter ett Google sök. Har iaf ätit 1 och 4 mkt själv. Så gott :d

Manzane ala parmigiana, gratäng med aubergine. Aubergine som skivas, steks (eller friteras) och varvas med en smakrik tomatsås, mozzarella, parmesan och basilika.
Caponata (Siciliansk grönsaksröra)
En klassisk siciliansk auberginegryta som är både syrlig och söt (agrodolce). Den innehåller aubergine, tomater, selleri, lök, oliver och riven ost
Pasta alla Norma En pastarätt från Catania på Sicilien. Den består av pasta (ofta makaroner) som blandas med en tomatsås, tärnad stekt aubergine, basilikablad och rikligt med riven ricotta salata (en salt, fast fårost)
Involtini di Melanzane (Auberginerullar)
Tunna skivor av aubergine som grillas eller steks, fylls med ricottaost, örter eller annan fyllning, rullas ihop och bakas i tomatsås.
Åh så gott det där låter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat