Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har kört bananlådor med torv i år och det har funkat överlägset bäst. Har tidningspapper i botten, sen lite torv så dom ligger på torven och sedan torv ovanpå men inte så dom är helt begravda, bara ett "lager" knölar.

I år är första året jag inte haft några helt intorkade och bara en med röta av 25+ har inte fuktat någonting. De flesta ser ut precis som när jag tog upp dom
Oh, det lät smidigt! Hur har du det med luftfuktighet vid förvaringen?

Oh, det lät smidigt! Hur har du det med luftfuktighet vid förvaringen?

Inte speciellt fuktigt men jag har inte kollat exakt. Det är ett isolerat gästrum som värms upp så lite som möjligt. Senare när jag har alla sådder där uppe kan det bli rätt fuktigt dock :laugh: men då är det dags att börja väcka dom ändå så det oroar jag mig inte över. Det verkar också bli bra cirkulation pga av att jag bara har ett lager (3-4 per låda beroende på storlek) för jag har dom staplade på varandra typ 6 i höjd och det har inte varit nån skillnad på lådan underst eller överst

Mer Spenat satt ute, Grönkål och Broccoli i växthuset. Gul och röd lök frösådd inomhus. Chili på väg upp. Purjo nedflyttad svalt och ljust, snart följer kronärtskockorna efter. Se så fina skott. Ska bara få till stadigt med ljuset/värme först. Paprikan är blyg.

Bifogade filer

• 17709824455424833677910712016872.webp
    17709824455424833677910712016872.webp
    96,3 KB · Visningar: 30
Inte speciellt fuktigt men jag har inte kollat exakt. Det är ett isolerat gästrum som värms upp så lite som möjligt. Senare när jag har alla sådder där uppe kan det bli rätt fuktigt dock :laugh: men då är det dags att börja väcka dom ändå så det oroar jag mig inte över. Det verkar också bli bra cirkulation pga av att jag bara har ett lager (3-4 per låda beroende på storlek) för jag har dom staplade på varandra typ 6 i höjd och det har inte varit nån skillnad på lådan underst eller överst
Ah, I see! Kanske kan vara värt att testa med några knölar här också. Bor i världens torraste hus typ, så de torkar lätt ihop och jag har inte riktigt hittat det vinnande konceptet än 😅

Har testat att förså rödbeta. Första sådden fick för lite ljus så dom kastade jag, otroligt nog, brukar försöka rädda ALLT. Sådde nya idag och har nu ställt dom under extea ljus direkt.

Dom andra fick växa i vanligt dagsljus och med golvvärme på för länge, missade att dom kommit upp.

Jahapp, tack tråden! Då har jag sått min första batch jätteverbena och slängt ut i stallet. Där får den bo i några kalla veckor sen får jag väl se vad som händer OM något händer. Ska strax ta tag i mina blå gräsfibblor med. Älskar dem! Och de får gärna gå bananas i vinbärsrabatten som är ganska så ful och trist utan blommor.

Till slut så! Nu är alla godislådor sådda och staplade ute mot förrådsväggen här, ville passa på medan vi har snö kvar 🥳 Grönkål, Palmkål, Sockerärtor, Isbergssallad, Röllika, Jätteverbena, Sommarflox, Spetsblomma, Blomsterkörvel, Buketthirs (2 sorter), Prydnadshirs, Tandpetarsilja, Stjärnvädd, Praktvädd, Lejongap (2 sorter), Rosenskära (2 sorter), Risp, Kvastrisp, Klint, Solrosor (4 sorter) & Jungfrun i det Gröna (2 sorter). Flera av blomsorterna är nya för mig att kallså, så det blir lite av ett test 🙃

Mer Spenat satt ute, Grönkål och Broccoli i växthuset. Gul och röd lök frösådd inomhus. Chili på väg upp. Purjo nedflyttad svalt och ljust, snart följer kronärtskockorna efter. Se så fina skott. Ska bara få till stadigt med ljuset/värme först. Paprikan är blyg.
Tänkte också ge mig på lök i år, har inte provat det från frö förut 🙂 Du sår dem redan nu alltså? Vilken zon bor du i?

Å, larverna hade jag lyckats förtränga!
Jag med! Började just tänka att slingerkrasse (som jag glömt bort lite) borde jag sätta i en spaljé jag har, det är ju fint. Tills jag mindes larverna. Och miljonerna rapsbaggar som kom sist jag försökte mig på krasse :wtf: Men det är ju fint som sagt...får fundera några varv till 😅

IMG_20240830_100252.webp

Sist vi odlade krasse i rabatten 😂 Det är jätte fina men när det trivs tar det sig överallt haf jag upptäckt därför jag drar mig för att odla dem 😅

Hjälp!
Platsen för odling:
1. Varmt kök (20 grader). Nackdelar: för lite plats och kommer finnas en galen kattunge som säkert kommer sabba allt 😅
2. Källare som är mellan 10-12 grader varmt. För svalt?? Har obegränsat med belysning dock.

Enligt fröpåsarna vill de först ha 20+ grader för att sen ha 15+ grader. Någon som odlar svalare och är nöjda?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar