På tal om diskmaskinsmedel. Jag googlade nyss på miljövänligt diskmaskinsmedel. Det roliga var att jag då hamnade hos Jordklok som säljer tabletter Ecover - bara 24 tabletter för 135 kr. Innehåll: 5-15% Syrebaserade blekmedel. <5% Nonjoniska tensider, Enzymer. Sedan letade jag upp det jag själv använder, vilket är Eldorado-tabletter. Kostar 49,90 kr för 80 tabletter. Innehåll: 5–15% syrebaserade blekmedel, <5% nonjoniska tensider, enzymer (amylas, subtilisin). Alltså samma innehåll.
Jordklok har också en annan variant som heter Sonett, med ett helt annat innehåll: >30% Soda, Citrater. 15-30% Natriumperkabonat (syrebaserat blekmedel). 1-5% Sorbitan sesquioctanoate, Natriumsilikat, Natriumglukonat, Cellulosa; <1% balsamiska tillsatser*. * = ekologisk. Där får man bara 25 tabletter för 125 kr...

Men det som absolut inte var kul med denna variant var att de som hade köpt detta dyra medel inte var nöjda alls. Disken blev helt enkelt inte ren. Jag tror att det är väldigt svårt att hitta något som funkar i diskmaskin och som också är såpass trevligt för miljön att man skulle vilja släppa ut det helt ofiltrerat. Jag har ju bänkdiskmaskin och det som spolas ut ser jag i vasken. Det ser inte speciellt trevligt ut.