Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja kan vara så. Minns att han fick kämpa länge innan det blev en godkänd lösning. Ska se om jag hittar artikeln! Mitt minne kan ju svika mig också, det kanske är önsketänkande från min sida att han fick igenom sin idé.
Gärna, intressant!

Det är ju nästan mer värdefullt att få ett exempel som måst kämpa mycket för att få igenom som idé, bättre hjälp i ens egen process om det skulle uppstå motstånd. Att förstå vilken typ av planering och argumentation som underlättar för myndigheten att se det som säkert och bifalla.

Nu har du redan fått svar från någon mycket mer kunnig än jag, men vill nämna att en vän till mig har (med kommunens godkännande) kopplat gråvattnet från sin diskmaskin så det går ut genom väggen och vattnar hennes törstiga mandelträd som är strategiskt planterat där utanför. Det går att koppla om så att vintertid leds det ner i vanliga avloppet istället. Det är ju en mycket mindre lösning än allt gråvatten men kan kanske ändå vara intressant att veta? Hur det förhåller sig till @sthu s info kan jag inte bedöma.
Jag är 100% positiv till att komma på bra lösningar för att spara på vatten, men innehåller inte sköljvatten från diskmaskinen en hel massa kemikalier :confused: ??

Det beror väl på vilken produkt som använts. :)

Ja, det gör det väl förmodligen. Skulle vara intressant att veta vilken produkt det handlar om.

Maskindiskmedel är ju bland de "starkaste" kemikalier vi använder i normala sammanhang, så det vore onekligen intressant om det finns oproblematiska alternativ. Rätt många vanliga hushållsprodukter (många handdiskmedel, sköljmedel, tandkräm osv) är ju något som man inte vill ska drabba vattenlevande organismer, som om man ska göra det i längden krävs helt klart nya lösningar.

Maskindiskmedel är ju bland de "starkaste" kemikalier vi använder i normala sammanhang, så det vore onekligen intressant om det finns oproblematiska alternativ. Rätt många vanliga hushållsprodukter (många handdiskmedel, sköljmedel, tandkräm osv) är ju något som man inte vill ska drabba vattenlevande organismer, som om man ska göra det i längden krävs helt klart nya lösningar.
Ja, jag tänker att man nästan får diska med enbart vatten om det ska kännas okej att släppa diskmaskinsvatten rakt ut i naturen.

Jag tror inte det finns maskindiskmedel som åtminstone jag skulle vattna med gråvattnet av men det går ju att använda andra preparat som är anpassade. Eller metoder. Jag använder inte diskmaskin så jag har inte satt mig in i detta men jag tänker alltså inte på standardprodukter. Sett diskussioner i ät-rent-grupper men inte intresserat mig. Personligen använder jag av kemikaliekändlighetsskäl bara städ-/disk-/hygienprodukter som går att äta. Klart det går att göra liknande anpassningar men till produkter som jorden/växterna kan ”äta” även om det inte är mainstream. Det är ju inte att vattna med diskmaskinsvattnet heller. :)

På tal om diskmaskinsmedel. Jag googlade nyss på miljövänligt diskmaskinsmedel. Det roliga var att jag då hamnade hos Jordklok som säljer tabletter Ecover - bara 24 tabletter för 135 kr. Innehåll: 5-15% Syrebaserade blekmedel. <5% Nonjoniska tensider, Enzymer. Sedan letade jag upp det jag själv använder, vilket är Eldorado-tabletter. Kostar 49,90 kr för 80 tabletter. Innehåll: 5–15% syrebaserade blekmedel, <5% nonjoniska tensider, enzymer (amylas, subtilisin). Alltså samma innehåll.

Jordklok har också en annan variant som heter Sonett, med ett helt annat innehåll: >30% Soda, Citrater. 15-30% Natriumperkabonat (syrebaserat blekmedel). 1-5% Sorbitan sesquioctanoate, Natriumsilikat, Natriumglukonat, Cellulosa; <1% balsamiska tillsatser*. * = ekologisk. Där får man bara 25 tabletter för 125 kr... :nailbiting: Men det som absolut inte var kul med denna variant var att de som hade köpt detta dyra medel inte var nöjda alls. Disken blev helt enkelt inte ren. Jag tror att det är väldigt svårt att hitta något som funkar i diskmaskin och som också är såpass trevligt för miljön att man skulle vilja släppa ut det helt ofiltrerat. Jag har ju bänkdiskmaskin och det som spolas ut ser jag i vasken. Det ser inte speciellt trevligt ut.

På tal om diskmaskinsmedel. Jag googlade nyss på miljövänligt diskmaskinsmedel. Det roliga var att jag då hamnade hos Jordklok som säljer tabletter Ecover - bara 24 tabletter för 135 kr. Innehåll: 5-15% Syrebaserade blekmedel. <5% Nonjoniska tensider, Enzymer. Sedan letade jag upp det jag själv använder, vilket är Eldorado-tabletter. Kostar 49,90 kr för 80 tabletter. Innehåll: 5–15% syrebaserade blekmedel, <5% nonjoniska tensider, enzymer (amylas, subtilisin). Alltså samma innehåll.

Jordklok har också en annan variant som heter Sonett, med ett helt annat innehåll: >30% Soda, Citrater. 15-30% Natriumperkabonat (syrebaserat blekmedel). 1-5% Sorbitan sesquioctanoate, Natriumsilikat, Natriumglukonat, Cellulosa; <1% balsamiska tillsatser*. * = ekologisk. Där får man bara 25 tabletter för 125 kr... :nailbiting: Men det som absolut inte var kul med denna variant var att de som hade köpt detta dyra medel inte var nöjda alls. Disken blev helt enkelt inte ren. Jag tror att det är väldigt svårt att hitta något som funkar i diskmaskin och som också är såpass trevligt för miljön att man skulle vilja släppa ut det helt ofiltrerat. Jag har ju bänkdiskmaskin och det som spolas ut ser jag i vasken. Det ser inte speciellt trevligt ut.
Det finns ingenting i varken diskmedel eller vanligt maskintvättmedel som borde hamna i naturen, hade vi velat vara rädda om naturen hade vi inte använt nåt annat än såpa och hett vatten. Värstingarna är det vi tvättar bilarna med och framförallt avfettningen eller vad sägs om texten "orsakar allvarlig ögonskada och kan orsaka blindhet", det står inte på produkten hos handlaren, bara på cubitainrarna det kommer i hos dom som fyller småflaskorna.

@ameo det finns rätt häftiga diy-lösningar på youtube med tre badkar med olika växter kopplade i serie. De funkar såklart inte i stora delar av Sverige pga kylan och jag har svårt att tänka mig en kommun som skulle kunna godkänna en sådan lösning. Men konceptet finns också lite mer påkostat och anpassat till svenska förhållanden tex här. Det är vackert, har godkänts av olika kommuner (bla där jag bor och grannkommunen), och kan leda till att slutstationen för ens egen bdt-rening är en damm med användbart vatten.

Lämnar alla sådder i gubbens händer I helgen. Har vattnat allt nu. Öste på lite extra för risken att han glömmer bort finns, har växter på avhärdning ute på altanen, växter på avhärdning i uterummet och växter i 2 av rummen på övervåningen.

Han har 0 koll på var allt står, får se vad jag kommer hem till på söndag 😱

Stängde flisfabriken för året så nu har jag att ta av. Flishuggen byggde jag för över 30 år sen, många har velat låna den men det är tvärnobben för skulle nån vara på fel ställe och pilla åker hela armen med, största grovleken den kan flisa är 15 cm.
20260522_124321.webp

Ahh jag hatar er! Ni har drivit in mig i dahliafördärvet. Har nu 23 knölar att hämta. Det var rea… Har ingen rabatt till dem så har idag sprungit runt och fixat med stora krukor och baljor. Har inte tid med detta ju 😩 Hur många knölar kan man ha i ett badkar? Allt är ert fel 😅

Ahh jag hatar er! Ni har drivit in mig i dahliafördärvet. Har nu 23 knölar att hämta. Det var rea… Har ingen rabatt till dem så har idag sprungit runt och fixat med stora krukor och baljor. Har inte tid med detta ju 😩 Hur många knölar kan man ha i ett badkar? Allt är ert fel 😅
Välkommen till klubben! :D
Mvh har både rabatter och baljor men måste ändå ställa i krukor också i år :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka