Blir det något i år så ska du få ett smakprov om du är i trakterna.Låter mumsälskar chili
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blir det något i år så ska du få ett smakprov om du är i trakterna.Låter mumsälskar chili
Jag lärde mig mura förra året, har hittills gjort 4 st lådor (2 förra året, 2 året innan) där 3 av dem har måtten 0.8x3 m. Murat med lecablock och putsat utsidan, platanmatta på insidan. Vill ha höga lådor så det är 3 st block på höjden.Har aldrig murat. Det kommer dessutom gå åt massor, har tänkt minst 9 kvadrat. Mursten är ju skitdyrt!
Jag ska ju ha en gigantisk så det känns som ett stort projekt. Men det är klart, lecablock är ju rätt lätta att hantera. Är inte jättesugen på att bära upp sten till baksidan (antingen upp för en trappa eller runt hela huset i uppförsbacke)..Jag lärde mig mura förra året, har hittills gjort 4 st lådor (2 förra året, 2 året innan) där 3 av dem har måtten 0.8x3 m. Murat med lecablock och putsat utsidan, platanmatta på insidan. Vill ha höga lådor så det är 3 st block på höjden.
Per låda blev kostnaden ungefär den dubbla mot de vi hade i virke (samma mått och höjd) därav att vi gör 2 st per år men att de kommer att hålla betydligt längre

Hallon klarar ett kärnvapekrigJag köpte 2 svarta vinbärsbuskar, 2 krusbärsbuskar och 10 hallonplantor på Lidl, bärbuskarna växer fint, hallonplantorna växte sådär varav 4 som först inte visade några livstecken alls, 2 av dom vaknade men dom sista trodde jag var stendöda men icke, alla 10 lever och växer nu.
![]()
Tydligen, jag minns från min ungdom att dom knappt går att bli av med där dom inte ska vara.Hallon klarar ett kärnvapekrig![]()
Behöver hjälp!
Alternativ till japansk lönn, förslag?
Hade hjälp att planera och plantera för ett och ett halvt år sedan. Den japanska lönnen har dött. Misstänker att den kanske inte trivdes?
Zon 4. Soligt och väldränerat. Önskar litet träd/inte för tät buske. Ska trivas tillsammans med stjärnöga och diamantrör.
Funderar på smällspirea på stam? Har en buskvariant i det angränsande landet som tagit sig fint.
Allt, precis allt har varit skitsegt i år har jag märkt, både självuppdragna grönsaksplantor och stråsäden.Vi satte valnötter och äkta kastanj förra året, köpta som barrotade. Har inte visat några som helst livstecken. Maken som drömmer om att plocka nötter har deppat. Men så idag kom han in och meddelade att dom grönskade. Det har verkligen varit en seeeeeeg vår. Våra 7 egenuppdragna valnötter som kom så fint förra året är det dock bara pinnar på. Tog in 2 hinkar i växthuset för att se om dom trots allt har liv i sig.
Svart fläder? Perukbuske, kanske uppstammad?Behöver hjälp!
Alternativ till japansk lönn, förslag?
Hade hjälp att planera och plantera för ett och ett halvt år sedan. Den japanska lönnen har dött. Misstänker att den kanske inte trivdes?
Zon 4. Soligt och väldränerat. Önskar litet träd/inte för tät buske. Ska trivas tillsammans med stjärnöga och diamantrör.
Funderar på smällspirea på stam? Har en buskvariant i det angränsande landet som tagit sig fint.
Svart fläder? Perukbuske, kanske uppstammad?
+1 på den. Den är väldigt vacker, både busken och blommorna. Här har jag plockat förra året för att göra saft.Purpurfläder 'Black Lace' påminner ju rätt mycket om de finflika japanska lönnarna, väldigt vacker, och blir rosa flädersaft.Det hade varit mitt val, @Rumpnissen.
NoHallon klarar ett kärnvapekrig![]()
Det här receptet använder jag till Djävulssylt. Mycket gott!Låter mumsälskar chili
Tack, ska absolut prova, ska bara komma ihåg att köpa ett gäng tomatplantor.Det här receptet använder jag till Djävulssylt. Mycket gott!