Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rödbetor har jag aldrig lyckats med i "fin" jord, i år sådde jag dom i gammal hård trädgårdsjord modell lera och alla frön har grott,,,, :eek:

*Måste skicka efter ett lass burkar till.*:cool:

Jag älskar min lilla trädgård efter regn! :love:
20260604_104403.webp

Ogillar inte växterna att det är plaskblött i pallkragen då?

Kanel har jag testat. Det funkade för att hindra dem när de började vandra in genom dörren, men ute i pallkragar har det inte funkat.
Dom har byggt bo i ena hörnet så jag vattnar bara där. Än så länge har inga växter kroknat. Gissar att deras rötter inte hunnit sprida sig så långt att dom påverkas av vätan.

Avskyr myror. Har gula överallt i alla mina pallkragar :( Omöjligt för mig att vattna bort och vill inte använda gift. Kanel har inte fungerat. Har även försökt gräva fram bona men antingen hittar jag dem inte eller så struntar dem i att jag gräver runt.

Dom har byggt bo i ena hörnet så jag vattnar bara där. Än så länge har inga växter kroknat. Gissar att deras rötter inte hunnit sprida sig så långt att dom påverkas av vätan.

Ok, förstår. Så lite vattning har inte fått mina myror att flytta men om det räcker för dina så är det ju bara bra. Kanske har du bekämpat dem tidigare än jag gjorde, så att de inte hunnit etablera sig lika mycket.

Gör myrorna någon egentlig skada eller varför vill ni inte ha dem i pallkragarna?

Dels blir bona rätt stora med tiden och tar plats, och dels så kan man inte hålla på med växtligheten utan att få tiotusen myror klättrande överallt.

Det finns ju andra värre problem som kan hända en, men det är tillräckligt för att det ändå ska förta lusten lite. Nu minns jag inte vilken det är som bits (har olika sorter) men även de som inte bits kliar rätt bra när de är över hela kroppen, och jag vill inte dra in dem heller...

• Gilla
Reactions: Sel
Dels blir bona rätt stora med tiden och tar plats, och dels så kan man inte hålla på med växtligheten utan att få tiotusen myror klättrande överallt.

Det finns ju andra värre problem som kan hända en, men det är tillräckligt för att det ändå ska förta lusten lite. Nu minns jag inte vilken det är som bits (har olika sorter) men även de som inte bits kliar rätt bra när de är över hela kroppen, och jag vill inte dra in dem heller...
Mina är väldigt små o svarta, bits som fan! :wtf:

Senast ändrad:
  • Förvånad
Reactions: Sel
För dom jävlarna är ettriga små sattyg som gör attackerar en utan att visa minsta ånger.

Sedan kan dom göra så stora bon att det stör rötterna.

Att de är irriterande kan jag helt förstå, jag tänkte mest om de hade inverkan på själva odlingarna! Tack för svar. Jag har haft dem inne i blomkrukor några gånger men då är det ju lätt att bara flytta ut dem.

Hjälp mig! Den 22 mars planterade jag två pinnar som skulle bli persikoträd. Satte krukorna i min nya tunnel och nu håller de på att växa mig över huvudet. Ni som har persikoträd, vad ska jag göra? Beskära? Sitta lugnt i båten? Har googlat som en galning och alla säger olika...
20260605_141850274.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka