Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hjälp mig! Den 22 mars planterade jag två pinnar som skulle bli persikoträd. Satte krukorna i min nya tunnel och nu håller de på att växa mig över huvudet. Ni som har persikoträd, vad ska jag göra? Beskära? Sitta lugnt i båten? Har googlat som en galning och alla säger olika...Visa bifogad fil 186225
Vad för problem vill du lösa? Är trädet för stort, för yvigt eller för tätt? Du kan ju alltid beskära senare så länge grenarna inte blir tjockare än 8 cm i diameter är det lugnt.

Vad för problem vill du lösa? Är trädet för stort, för yvigt eller för tätt? Du kan ju alltid beskära senare så länge grenarna inte blir tjockare än 8 cm i diameter är det lugnt.
Ja du, det är väl alla tre problemen. Inte trodde jag att träden skulle växa iväg så här fort.

Jahaja, förlustade mig på Mobackes i onsdags och GG idag, nu är jag fattig som en kyrkråtta :angel:
Det blev lite för mycket växter med hem i onsdags (tur att mamma också ville ha plats i bilen, annars har det blivit mer :p ), men det genererade att jag saknar plats - nämen hoppsan :eek:
Därför blev det "ta 4 betala för 3" pallkragar och lite växtstöd på GG idag + två växter som bet sig fast :o
Nu väntar jag bara på att regnet ska ge sig så jag kan gå ut och börja jobba...

Jag har varit på capellagården, och tycker att jag varit jätteduktig som bara kommer hem med två kassar med plantor. :angel::D

(Hade jag haft en trädgård istället för tre pallkragar och en balkong hade det definitivt varit mer, de har sååå mycket roligt!)
Hoppar in i trädgårdstråden, trodde jag aldrig, bara för att skriva att jag är så avundsjuk att du var på capella! 😍 Spenderat ett av mina bästa år i livet där. ❤️
Men trädgården på försommaren är fantastisk där!

Att de är irriterande kan jag helt förstå, jag tänkte mest om de hade inverkan på själva odlingarna! Tack för svar. Jag har haft dem inne i blomkrukor några gånger men då är det ju lätt att bara flytta ut dem.

Jag har googlat tidigare och läst att de i sig inte ger sig på växterna, och det är därför jag inte riktigt engagerat mig så mycket i att försöka bekämpa dem. Men i och med det så har de utökat sig för varje år, och nu önskar jag att jag börjat tidigare så hade det kanske varit enklare att minska på mängden...

Så jag tänker att så länge de inte ökar i mängd och det räcker med att flytta på krukor och vattna så behöver man nog inte bekymra sig så mycket. Men om man märker att det blir mer och mer så kan jag rekommendera att börja bekämpa i tid.

Att de är irriterande kan jag helt förstå, jag tänkte mest om de hade inverkan på själva odlingarna! Tack för svar. Jag har haft dem inne i blomkrukor några gånger men då är det ju lätt att bara flytta ut dem.
En del odlar ju bladlöss och försvarar dom mot predatorer vilket kan skapa lite problem. Men egentligen är det bara problem med myror när de bosätter sig i rotsystemet på växterna. De skapar ju gångar som gör att det blir väldigt torrt för växterna.

Kan en ta näsor av denna och plantera själv?
IMG_1380.webp

Vi har en miljard gyllenforsbaggar här. Fåglarna tycker det är kalas och pickar sönder hela gräsmattan. Men å andra sidan, om de inte gör det kommer baggarnas larver ha ihjäl gräsmattan. Pest eller kolera liksom.

Ja ja, vi är en del av kretsloppet och mångfalden och circle of life och allt sånt där.

Jahaja, förlustade mig på Mobackes i onsdags och GG idag, nu är jag fattig som en kyrkråtta :angel:
Det blev lite för mycket växter med hem i onsdags (tur att mamma också ville ha plats i bilen, annars har det blivit mer :p ), men det genererade att jag saknar plats - nämen hoppsan :eek:
Därför blev det "ta 4 betala för 3" pallkragar och lite växtstöd på GG idag + två växter som bet sig fast :o
Nu väntar jag bara på att regnet ska ge sig så jag kan gå ut och börja jobba...

Åker jag enkom till Bollnäs för Mobackes har jag släp... :angel:

Hade visst två paprikor och en låda sommarflox i källaren. De hade jag glömt bort :bag: sommarfloxen såg minst sagt ledsen ut. Ska vara glad om tre plantor överlever. Ställde dem i växthuset så kanske de har högre överlevnadsgrad. Har inte vattnat i källaren på typ en vecka, och de stod på värmematta :angel:

Ställde ut de sista odlingslådorna och från ingenstans kom karln och började ta ned grenar från häggen och lönnarna som växer där 🥰

Han tyckte det såg för mörkt ut.

Lådorna syns inte just nu men dom finns där under allt ris 😂

Ska bara vänta på att löven släpper så jag kan köra allt i Chop-chop.

Bifogade filer

• 20260606_180850.webp
    20260606_180850.webp
    968,1 KB · Visningar: 26
Hoppar in i trädgårdstråden, trodde jag aldrig, bara för att skriva att jag är så avundsjuk att du var på capella! 😍 Spenderat ett av mina bästa år i livet där. ❤️
Men trädgården på försommaren är fantastisk där!

Det är magiskt, skulle så vilja gå någon kurs där. :love:

Jag försöker åka dit en gång varje sommar, och det är alltid superkvalitet på växterna (trots att de är rätt billiga). Salvian jag köpte nu är tex minst ett år, med en rejäl vedstam och flera grenar. 55 spänn. :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka