Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flis. Alla rabattkanter blir förr eller senare en plats där ogräs fnular sig in. Kantskär rabatten och lägg rejält med flis. Då är det enkelt att hålla efter. Mvh från någon som testat det mesta.
Gör du ett dike med flis då eller täcker du växterna med flis?

Flis. Alla rabattkanter blir förr eller senare en plats där ogräs fnular sig in. Kantskär rabatten och lägg rejält med flis. Då är det enkelt att hålla efter. Mvh från någon som testat det mesta.
Jag vill ha en kant. Tycker det är snyggt. Kommer inte flisen fara runt överallt? Jag skiter i ogräset, jag vill att rabatten ska hålla sig på plats.

Jag vill ha en kant. Tycker det är snyggt. Kommer inte flisen fara runt överallt? Jag skiter i ogräset, jag vill att rabatten ska hålla sig på plats.
Jag satte billig plastkant runt mitt vårdträd för att hålla gruset separerat från gräsmattan, den gör det den ska men köp inte sån = bortkastade pengar. Den är helt trasig och ful efter "bara" 5 år, men jag har hund och robotklippare som gör sitt till...
Att jag valde plast var p.g.a. hunden, så att hon inte skulle ev. skära sig i tassarna av plåt. Men nu har jag köpt plåtkant ändå, jag har bara inte satt den på plats än :angel:

Jag satte billig plastkant runt mitt vårdträd för att hålla gruset separerat från gräsmattan, den gör det den ska men köp inte sån = bortkastade pengar. Den är helt trasig och ful efter "bara" 5 år, men jag har hund och robotklippare som gör sitt till...
Att jag valde plast var p.g.a. hunden, så att hon inte skulle ev. skära sig i tassarna av plåt. Men nu har jag köpt plåtkant ändå, jag har bara inte satt den på plats än :angel:
Ja, plast har jag med testat. Inte bra :down:

Plåtkanter finns ju en hel del olika att välja på. Vill ha någon som är ganska formbar, till en typ njurformad rabatt.
Det största problemet är nog priset. Men visst, håller det då är det värt det.

Ja, plast har jag med testat. Inte bra :down:

Plåtkanter finns ju en hel del olika att välja på. Vill ha någon som är ganska formbar, till en typ njurformad rabatt.
Det största problemet är nog priset. Men visst, håller det då är det värt det.
Den här köpte jag några rullar av när det var halva priset tidigare i våras. Funkar bra till sparrislandet som verkligen behövde en kant mot gräsmattan.

https://www.bauhaus.se/rabattkant-grouw-stal-500cm-rost

Böjlig och formbar. Verkar ha bra recensioner med. Har fler rullar kvar som ska komma till användning så småningom.

Den här köpte jag några rullar av när det var halva priset tidigare i våras. Funkar bra till sparrislandet som verkligen behövde en kant mot gräsmattan.

https://www.bauhaus.se/rabattkant-grouw-stal-500cm-rost

Böjlig och formbar. Verkar ha bra recensioner med. Har fler rullar kvar som ska komma till användning så småningom.
Jo, såna här jag på framsidan. Tyckte den var svår att få till liksom, den fladdrade mest runt.. men de är helt klart prisvärda!

Enklast av kanterna jag provat, lägg rejält brett med markduk, på med stenmjöl och sen kantsten. Stenmjölet rensas två gånger per år och så kan man köra gräsklipparens hjul på, så man behöver inte gå efter med trimmer och behöver inte rensa mellan stenarna.

Jo, såna här jag på framsidan. Tyckte den var svår att få till liksom, den fladdrade mest runt.. men de är helt klart prisvärda!
Min funkade fint, jag kantskar och bankade sedan ner med en bräda. Men den kunde gärna fått vara djupare om jag fick önska fritt!

Enklast av kanterna jag provat, lägg rejält brett med markduk, på med stenmjöl och sen kantsten. Stenmjölet rensas två gånger per år och så kan man köra gräsklipparens hjul på, så man behöver inte gå efter med trimmer och behöver inte rensa mellan stenarna.
Hade nog funkat bättre utan tvååring som älskar att plocka sten :rofl:

Sådde Mattram i början av säsongen, endast ett frö grodde (trodde jag). Tänkte att jag väl ändå fick ta hand om den plantan... Långsamt, långsamt har den växt och nu är den helt plötsligt väldigt lik ett ogräs :cautious:. Men den växer I en kruka och verkar trivas utmärkt på sin del av altanen. Blir spännande att se hur den ser ut när det blommar men jag skulle nog vilja påstå att Mattram är det inte.

Gör du ett dike med flis då eller täcker du växterna med flis?
Täcker runt växterna med flis i hela rabatten. Extra tjockt mot gräsmattan. När en kantskär så blir det ju ett litet dike som fylls med flisen. Den här rabatten behöver fixas till i år med ny flis.

Bifogade filer

• 20260528_125755.webp
    20260528_125755.webp
    627,1 KB · Visningar: 38
Äntligen äntligen äntligen. Har velat ha doftschersmin i så många år. Köpte en för 20 år sedan som visade sig vara doftlös. Och sen kom livet emellan. Så för tre år sedan blev det en igen. En doftgaranterad. Som första året blev toppad av rådjuren. Andra året såg jag inte till några blommor. Men nu jäddrar. Den blommar. Och doftar. Hurra!

Bifogade filer

• 20260611_184147.webp
    20260611_184147.webp
    450,2 KB · Visningar: 37
Äntligen äntligen äntligen. Har velat ha doftschersmin i så många år. Köpte en för 20 år sedan som visade sig vara doftlös. Och sen kom livet emellan. Så för tre år sedan blev det en igen. En doftgaranterad. Som första året blev toppad av rådjuren. Andra året såg jag inte till några blommor. Men nu jäddrar. Den blommar. Och doftar. Hurra!
Jag har en stor rackare på baksidan av huset , den luktar inte heller, men den i skånehuset doftar ljuvligt.
Den här hemma har jag funderat på att rycka upp med hjälp av bilen, men då har inte hundarna någon skuggig plats på baksidan för sin vattenskål.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar