Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag misstänker att ganska många gråärtor inte lämpade sig för färskkonsumtion?

Jag är väldigt nöjd med Saxbo eftersom den är god att snacksa direkt från plantorna, går att frysa och att torka.

Jg har ju ätit "ärtbulla" dvs tunnbröd bakat med ärtmjöl och det är gott!
Hummus gjord på gråärt lär också vara gott. Jag har aldrig fått ihop så mycket (ätit för mycket direkt från buskarna...) att det räckt till vintern.
Om jag någonsin mer odlar gråärt, blir det ett test av Saxbo nästa gång. Jag avråder starkt från Solberga av alla skäl, utom möjligen kulturhistoriska. (Men vilka är egentligen de starka argumenten för att av kulturhistoriska skäl odla astrista grönsaker?)

Nåväl, ikväll ska jag testa att laga risi e bisi på gråärt. Och pigga upp det hela med dagens skörd av sockerärtor på slutet. Gråärtorna blev åtminstone ätliga efter kokning sist jag åt dem, medan de är i princip oätliga direkt från plantorna. Ett problem är att skörden blir riklig.

Om jag nu skulle få för mig att torka dem. Även det då mest av någon sorts kulturhistoriska skäl. Hur gör en då lämpligen? Litteraturen föreslår 4-6 meter höga sk "skrakhästar", men varför ska de torka så högt upp? Plantorna är runt 2 meter höga, högst. 4-6 meter blir ju även utomhus, eller möjligen under tak fast i utomhusliknande luft, som tex en gammal lada. Det borde innebära risk för mögel. (Skatspöket visar dock inget intresse för gråärtor, fullt förståeligt.)
 
Mina krusbärsbuskar bakom uthuset är antagligen självetablerade. Antingen med frö eller långa grenar som slagit rot. Men bären är goda!!

I år är det mycket bär.

34593
 
Nu har två somrar påmint oss alla om vädrets makter. Och jag som fått smak på odlandet vill gärna säkra min skörd lite mer. Vatten är inget problem men värme däremot. :d
Dock tycker jag kanalplast är så fult och man ser inte ut för att ha koll på barnet. Men det är billigare. Vad tycker ni är bäst, plast eller glas? Mindre risk att ungen slår sönder en ruta om man har plast kanske. 🤔 Lättare att övervintra med en frostvakt om man har plast (och isolerar på något sätt såklart). Men... Fult. :p

Eftersom vi satte odlandet först fanns det inget annat alternativ än 8 mm isolerplast. Det var betydligt dyrare än glas men ger längst säsong, och så slipper man sönderbrända växter och får jämnare temperatur. Men givetvis ville jag att det skulle vara fint också! Tycker faktiskt vårt är snyggt, trots plasten. :)

34594
 
Grannhelvetet har varit här igen och skällt ut mig. Denna gång för den stödmur vi byggt där nivåskillnaden är som störst. Den är byggd ett par cm innanför tomtgräns så nu kunde han ju inte måla sitt svartbygge till staket som han byggt i tomtgräns.

Jag frågade honom hur han tänkt att han skulle måla det utan att gå in på vår tomt och fick en massa svordomar tillbaka.

Vi är tydligen värsta grannarna EVER och förstör grannsämjan. 🙄

Muren har stått där i snart 2 veckor och han har varit ute flera gånger och pratat trevligt med min man utan att kommentera den en enda gång men nu var det tydligen ett problem.
 
Grannhelvetet har varit här igen och skällt ut mig. Denna gång för den stödmur vi byggt där nivåskillnaden är som störst. Den är byggd ett par cm innanför tomtgräns så nu kunde han ju inte måla sitt svartbygge till staket som han byggt i tomtgräns.

Jag frågade honom hur han tänkt att han skulle måla det utan att gå in på vår tomt och fick en massa svordomar tillbaka.

Vi är tydligen värsta grannarna EVER och förstör grannsämjan. 🙄

Muren har stått där i snart 2 veckor och han har varit ute flera gånger och pratat trevligt med min man utan att kommentera den en enda gång men nu var det tydligen ett problem.

Gubb:devil:

Jag är väl elak men jag misstänker att det är lättare att skälla ut dig som är kvinna än din man... :grin: Säg åt honom att du gärna tar dit kommunen ifall han anser att ni gjort något fel :devil: Det vore ju festligt med tanke på hans svartbygge :angel: :sneaky:
 
Jaha jag villhöver rosenplister alltså får jag beställa rosenplister någon däremot ;)
Enda stället jag hittar dom på är Granngården någon som beställt växter därifrån eller sett rosenplister någon annanstans?
När är det för övrigt bäst att plantera klematis?
 
Jaha,
Min konflikträdda man har nu gått med på att vi ska riva deras plank, riva vår stödmur, sätta upp en ny snygg stödmur (den vi har nu är ju dold) och sedan bygga nytt plank ovanpå.

Allt ska göras en bra bit in på vår sida för att de tycker att det blir mer estetiskt...

Både höjningen av mark och den befintliga stödmuren är inom bygglovsbefriade höjder men men..

Så nu får jag gräva upp 3 av mina 4 planterade buskar och sätta någon annanstans så länge.

Jag blir så jävla trött på dessa människor som får mig att börja tassa på tå i mitt eget hus. 🤬
 
Jaha,
Min konflikträdda man har nu gått med på att vi ska riva deras plank, riva vår stödmur, sätta upp en ny snygg stödmur (den vi har nu är ju dold) och sedan bygga nytt plank ovanpå.

Allt ska göras en bra bit in på vår sida för att de tycker att det blir mer estetiskt...

Både höjningen av mark och den befintliga stödmuren är inom bygglovsbefriade höjder men men..

Så nu får jag gräva upp 3 av mina 4 planterade buskar och sätta någon annanstans så länge.

Jag blir så jävla trött på dessa människor som får mig att börja tassa på tå i mitt eget hus. 🤬
Men va fan!

Alt et där för att ni har grannarna från helvetet.. Kan det vara så att ni ger dem ett lillfinger och sedan har de övertaget och kommer att jävlas med allt som går?

Den här surkärringen hade - med rätten på sin sida - satt klackarna i backen. Det är inte NI som ska riva, det är de.

Morr.

(dumpa! :D )
 
Jaha,
Min konflikträdda man har nu gått med på att vi ska riva deras plank, riva vår stödmur, sätta upp en ny snygg stödmur (den vi har nu är ju dold) och sedan bygga nytt plank ovanpå.

Allt ska göras en bra bit in på vår sida för att de tycker att det blir mer estetiskt...

Både höjningen av mark och den befintliga stödmuren är inom bygglovsbefriade höjder men men..

Så nu får jag gräva upp 3 av mina 4 planterade buskar och sätta någon annanstans så länge.

Jag blir så jävla trött på dessa människor som får mig att börja tassa på tå i mitt eget hus. 🤬
Ni kommer få ett helvete med de där grannarna, ska ni bekosta allt också + göra jobbet med? Nä, jag håller med @tanten, låt muren stå och så får de sätta upp planket så de kan sköta det från sin tomt. Varför ska er tomt användas för att de ska kunna köra över er?
 
Jaha,
Min konflikträdda man har nu gått med på att vi ska riva deras plank, riva vår stödmur, sätta upp en ny snygg stödmur (den vi har nu är ju dold) och sedan bygga nytt plank ovanpå.

Allt ska göras en bra bit in på vår sida för att de tycker att det blir mer estetiskt...

Både höjningen av mark och den befintliga stödmuren är inom bygglovsbefriade höjder men men..

Så nu får jag gräva upp 3 av mina 4 planterade buskar och sätta någon annanstans så länge.

Jag blir så jävla trött på dessa människor som får mig att börja tassa på tå i mitt eget hus. 🤬
Men varför ska ni riva deras plank :confused: det är väl ändå de som satt upp det
 
Jaha,
Min konflikträdda man har nu gått med på att vi ska riva deras plank, riva vår stödmur, sätta upp en ny snygg stödmur (den vi har nu är ju dold) och sedan bygga nytt plank ovanpå.

Allt ska göras en bra bit in på vår sida för att de tycker att det blir mer estetiskt...

Både höjningen av mark och den befintliga stödmuren är inom bygglovsbefriade höjder men men..

Så nu får jag gräva upp 3 av mina 4 planterade buskar och sätta någon annanstans så länge.

Jag blir så jävla trött på dessa människor som får mig att börja tassa på tå i mitt eget hus. 🤬

Men nä. Din man får faktiskt kamma till sig och skärpa sig. Ring kommunen ASAP imorgon. Kommer de med något som är i närheten av hot polisanmäl direkt.
 
Jaha jag villhöver rosenplister alltså får jag beställa rosenplister någon däremot ;)
Enda stället jag hittar dom på är Granngården någon som beställt växter därifrån eller sett rosenplister någon annanstans?
När är det för övrigt bäst att plantera klematis?
Jag köpte rosenplister på blomsterlandet för en vecka sedan, då var det 2 för 1 på alla perenner:up: normalt kostade de 49 kr st.
 
Jaha,
Min konflikträdda man har nu gått med på att vi ska riva deras plank, riva vår stödmur, sätta upp en ny snygg stödmur (den vi har nu är ju dold) och sedan bygga nytt plank ovanpå.

Allt ska göras en bra bit in på vår sida för att de tycker att det blir mer estetiskt...

Både höjningen av mark och den befintliga stödmuren är inom bygglovsbefriade höjder men men..

Så nu får jag gräva upp 3 av mina 4 planterade buskar och sätta någon annanstans så länge.

Jag blir så jävla trött på dessa människor som får mig att börja tassa på tå i mitt eget hus. 🤬
Detta är vare sig rätt eller riktigt. Varför tar ni inte dit någon från kommunen istället?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 794
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 808
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
928
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 253
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp