Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brorsan hävdar att han kommer i morgon eftermiddag/ kväll och kör ut matjord. Oklart om det är hela trädgården han menar eller bara delar av den (frågan är ju lite hur mycket han hinner).

Sedan plockar han hem maskinen så då lär det dröja innan det händer ngt igen.

Håll tummarna för att han hinner mycket, om inte allt, på torsdag kan jag kanske äntligen få börja med ”riktigt” trädgårdsarbete 😍
 
När baljorna börjar bli rundade istället för platta. Plocka några och titta efter. Och smaka.

När de är för långt gågna blir de träiga och inte goda att äta färska. Det är ofta gott (beroende på sort) att äta de platta skidorna.
Trodde att man inte åt baljorna på märgärt, utan bara ärtorna. Där ser man :).
 
En till som är trött på gröna tomater 😫 Slår vad om att dom kommer börja mogna lagom till att jag ska va borta i nästan 2v snart..

Men, vi äter massor med sockerärtor just nu! Och har färska kryddor i överflöd! Älskar’t!
 
Tomaterna mognar ofattbart långsamt, tycker jag.

Stekta gröna tomater är förvisso ett trevligt namn på en maträtt, men jag tycker inte alls att det är gott. Inte heller är det gott med marmelad på gröna tomater eller inlagda gröna tomater. Alltså, allt det där är fullt ätligt, men inte gott, enligt min mening.

Jag gissar att det inte finns några bra knep att påskynda mognaden, förutom att odla i Spanien istället för i Sverige?
 
Studsmattegrop på G
20190807_105107.jpg
 
Tomaterna mognar ofattbart långsamt, tycker jag.

Stekta gröna tomater är förvisso ett trevligt namn på en maträtt, men jag tycker inte alls att det är gott. Inte heller är det gott med marmelad på gröna tomater eller inlagda gröna tomater. Alltså, allt det där är fullt ätligt, men inte gott, enligt min mening.

Jag gissar att det inte finns några bra knep att påskynda mognaden, förutom att odla i Spanien istället för i Sverige?

Mina tomater mognar också otroligt långsamt i år. Båda plantorna har växt sig höga och stora med massa tomater på, men har ätit en mogen hittills bara. Ser att några är på G, men det går sakta....
 
Mina tomater mognar också otroligt långsamt i år. Båda plantorna har växt sig höga och stora med massa tomater på, men har ätit en mogen hittills bara. Ser att några är på G, men det går sakta....
Ja, volymen på min skörd ser helt ok ut, givet att jag bara har några få plantor. Tur det, om nu hela skörden ändå blir i form av gröna tomater.
 
Ja, volymen på min skörd ser helt ok ut, givet att jag bara har några få plantor. Tur det, om nu hela skörden ändå blir i form av gröna tomater.
Skulle tomaterna inte hinna mogna innan frosten kommer och hotar dom kan du plocka av hela klasen och hänga den i ett fönster eller lägga den på ett fat på någon solig plats inomhus så mognar dom så småning om. Har man plats kan man kapa av hela plantan, ta bort alla blad och hänga dom upp och ned på solig plats. Så brukar jag göra med de sista som inte hinner mogna innan vintern kommer. Skalen kan bli lite tjockare, men de är fortfarande goda och håller sig ofta länge.
 
Jahopp då har vi blivit med 50 ton matjord.
Det räckte till kortänden 🙈🤣
Brorsan blev tillfrågad om vi skulle ha ett lass till dvs 25ton till men han trodde det skulle bli för mycket på södersidan. Så chauffören körde hem, och sedan konstaterade käre bror att jo ett lass till så hade hela södersidan blivit klar 🙄 lite surt men jag får vara glad för vad vi fått färdigt hittills iaf och hoppas att det inte dröjer alltför många veckor innan han kommer igen.

Han gissar att vi behöver 75-100 ton för resten av tomten. 😯
20190807_184959.jpg
 
Ska hämta gammal eltråd hos min mor för att kunna markera ut gångar och rabatter men behöver ngn typ av pinnar att spänna upp den med. Har ni förslag på vad jag behöver köpa?
 
Frågan kanske dykt upp tidigare, vart köper ni era lökar/frön?
Högst olika..
Jag samordnar med en granne. Allt för att få ner frakten.

Frön köper jag oftast själv från Impecta och kompletterar sedan på Granngården eller närmaste matbutik. Lökar från det ställe som har bäst utbud av det jag vill ha eller har bäst erbjudanden. Numera oftast Bulbs.

För handlade jag lökar från Bakker. De hade suveräna priser på storpack av sånt som krokus, vårstjärna etc. De har slutat sälja i Sverige. Hörde mycket kritik om dåliga lökar men drabbades aldrig själv. Den enda missen var det stora parti vårstjärna jag satte och som på våren visade sig vara porslinshyacint :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 372
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 029
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp