Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@athena_arabians Det där blir ju helt galet bra!!! Du och särbon borde ha ert eget tv-program typ Trädgårdstider/Sommartorpet med er två som programledare. "I kvällens avsnitt: Rökning av räkor, matlagning med grillat, trädgårdsidéer, likörtillverkning och andra glada och underfundiga projekt." Kanske lite auktionstips här och där. Jag som haft nöjet att träffa er garanterar att detta hade blivit en monumental hit! Ska jag tipsa SVT?

Tack men jag tror det blir lite för mycket alkohol och svordomar för TV :rofl:
 
Jag har fått växter av @fraggelzebra !! :love::love::love:

Balkongen grönskar igen! Jag har nu lämnat huset några dagar, och jag har arrangerat mängder av hemmagjorda skatskrämmare innan jag åkte, för att skydda växterna.

I @fraggelzebra s växthus och trädgård växer det så det knakar! Jämför man med mina grönsaker, så befinner de sig så att säga i månadsskiftet maj/juni, medan hennes närmar sig augusti.

Vet ni förresten att man kan äta bladen på gurkörten (borago)? Inte bara blommorna, alltså. Hos mig är gurkört ett galet ogräs. Nästa veckas diet kommer troligen att baseras på gurkörtblad.
 
Vet ni förresten att man kan äta bladen på gurkörten (borago)? Inte bara blommorna, alltså. Hos mig är gurkört ett galet ogräs. Nästa veckas diet kommer troligen att baseras på gurkörtblad.
Innan min diabetes gjorde jag sommarsaft av gurkört.

Vatten, blad och citron. Söta efter behag.
Använder man hett vatten blir den lite mer hållbar.
 
Alltså. Gurkor. Minigurkor mer bestämt. De växer så jag blir rädd! Ska jag rensa dem på nåt sätt? Ta bort en del gurkämnen? Toppa? Ta bort blad?

Ignorera den provisoriska stödfunktionen de har just nu, har fått lappa och laga med vad jag har för att de inte ska rasa. Ska köpa nån bra grej för dem att klättra på i helgen.

4C5AB865-BF27-48BD-A6E2-89A40F92EEC9.jpeg
 
Alltså. Gurkor. Minigurkor mer bestämt. De växer så jag blir rädd! Ska jag rensa dem på nåt sätt? Ta bort en del gurkämnen? Toppa? Ta bort blad?

Ignorera den provisoriska stödfunktionen de har just nu, har fått lappa och laga med vad jag har för att de inte ska rasa. Ska köpa nån bra grej för dem att klättra på i helgen.

Visa bifogad fil 31767
Jag hade en sån på min altan förra året, älskade gurkorna :love: . Jag fick såna enorma mängder gurkämnen att den inte orkade med. Jag lärde mig snabbt att spara typ någon, några på varje gren och ta bort resten.

Till slut växte den upp i taket och blev helt ohanterlig så då klippte jag av den strax under taket. Det var dock i slutet på säsongen och kanske inget man ska göra egentligen?
 
Alltså. Gurkor. Minigurkor mer bestämt. De växer så jag blir rädd! Ska jag rensa dem på nåt sätt? Ta bort en del gurkämnen? Toppa? Ta bort blad?

Ignorera den provisoriska stödfunktionen de har just nu, har fått lappa och laga med vad jag har för att de inte ska rasa. Ska köpa nån bra grej för dem att klättra på i helgen.

Visa bifogad fil 31767
Om du inte hinner äta dom annars är det bara att tacka och ta emot.
 
Förresten lever min rhododendron! De såg helt döda ut efter förra sommaren, men min pappa sa åt mig att kolla noga - och ser man på, de skjuter små skott!

Jag ska ge skotten lite mer tid, och sen skära/såga/klippa bort allt som är helt dött.

Redan om 50 år bör de vara lika stora igen. Då kan min pappa, då 133, och jag, då 104, fika vid dem igen! (Man blir gammal i vår familj.)
 
I slutet av förra sommaren köpte jag mina Zéphirine Drouhin-rosor som skulle få växa i rosenportalen. Det var två mycket fula exemplar som såg så illa ut att jag fick dem nedsatta med 70%. Jag har gullat extra mycket med dem och idag firar den ena med sin första blomma och båda har flera knoppar på G!:love:

Tack så väldigt mycket @athena_arabians för hjälpen att välja, det kunde inte blivit bättre!
20190621_211259.jpg


I övrigt bjuder inte mitt liv på tid att skriva här men jag tittar in och läser då och då!
Jag har varit i lite odlingstorka efter en usel inomhussäsong. Jag har haft någon ohyra som gett sig på rötterna på mina sådder och det tog för lång tid innan jag lokaliserade vad problemet var så jag har fått köpa in vissa färdiga plantor :(
Men så går jag där ute och tänker på att jag redan fått en ordentlig jordgubbskörd, bönor och ärtor växer så det knakar och jag har sallad i överflöd! Majsen jag sådde och planterade ut trodde jag inte skulle överleva efter en plötslig och ordentlig frostnatt men nu blommar de.
Och mina perenner stortrivs och har minst dubblat i storlek sedan förra året när jag planterade dem :D
Då känns det ju ändå inte så pjåkigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 359
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 545
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp