Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
När en ympad ros börjar skjuta skott från roten, är det kört då? Jag har en ros som både förra året och i år sprätter iväg med vildrosskott.

Jag funderar också på att ytterligare en ros, en Ghislaine de Félingonde. Är det någon som har den?
 
31658

Härligt tid nu. :)
 
Underbar clematis :heart!
Ja den är fantastisk, min stora favorit, Albina plena. :love: Ägnade 10 år åt att försöka få en egen, första försöken dog (3 gånger), sen när jag väl planterade denna (är egentligen två bredvid varandra) så fick den klematisbladstekel så jag fick klippa bort all nytillväxt två år i rad och samla larver hela somrarna, så den fick ingen chans att växa sig stor. När den sen ÄNTLIGEN såg ut såhär så sålde jag lägenheten och flyttade :cry: så nu är jag utan klematis igen. Måste hitta rätt ställe att sätta en på här i trädgården och sen ska det bli en ny så fort som möjligt. :heart
 
Jag funderar också på att ytterligare en ros, en Ghislaine de Félingonde. Är det någon som har den?

Ärligt talat så köpte jag den lite bara för att få säga "Ghislaine de Féligonde" så ofta som möjligt, för att det låter så underbart. Det är lite jobbigare att skriva men jag är beredd att ta det. Jag har haft den i tre år nu som en av mina bästa blickpunkter från köksfönstren och diskbänken/arbetsbänken. Så här ser den ut idag:

DSC_0110.JPG
:love:
 
När en ympad ros börjar skjuta skott från roten, är det kört då? Jag har en ros som både förra året och i år sprätter iväg med vildrosskott.

Nästa fråga (och giltig anledning att få lägga in ett rosfoto till): Min Rose de Recht var länge rätt sorglig och inte alls sådär speciell som jag hade tänkt mig. Bara en liten ynklig buske med ganska kort och svag blomning. Den höll också på att skjuta dumma vildskott så jag höll på att ge upp den fastän jag tog bort vildskotten då och då.

Sedan blev jag tvungen att stuva om lite pga växthusbygget och Rose de Recht fick flytta så att inte Crocus Rose skulle bli helt ensam. Antagligen grävde jag ner ympstället djupare och så hamnade den på en bättre plats, för nu syns inga vildskott alls. Bara en frisk och glad och väldoftande och jättefin ros, mer än dubbla storleken mot förut.

DSC_0129.JPG
 
Åh dessa rosor.:meh:

Flyttade en Finlands vita förra sommaren. Den är närmast död nu. Ett par gröna ynkliga gröna blad längst ner. Trots god jord och mängder av vattning.

Har en New dawn som när den började växa visade sig vara en Polstjärnan. (Morr Plantagen.... ) Den växer fult och den blommar med larviga små blommor mot blekgrönt halvgult bladverk. I år är alla blad uppätna dessutom. Funderar seriöst på att klippa ner den nästan helt för att se om den blir friskare av det. Mängder av långa fulagrenar som är halvdöda i ett par meter för att sedan ha blad sista halvmetern.

En Leverkusen växer vissrligen men blommar inte. I år är även den utan blad pga nån sorts ohyra.

Den New Dawn som både växer och är äkta verkar ha tynat efter bort förra sommaren och har en enda levande kvist.

Jag blir halvt galen. På gården var det präktig lerjord och rosorna både tog sig och växte präktigt. Här på sandjorden verkar det som förbytt.
 
Idag har jag hunnit ta mig an mitt stackars vin. Det har ju någon ohyra/sjukdom, och dessutom var det hög tid för vårens beskärning. Efter att jag dels klippt bort allt som var angripet, dels klippt bort allt som vanligt för att gynna druvklasarna, är det verkligen inte mycket grönska kvar på det stackars vinet.

Best case scenario vore att det nu kommer nya blad, som då är friska! Även de kommer ju då att beskäras, för druvornas skull, men jag vill gärna ha blad så att jag kan göra vinbladsdolmar av dem. Det är roligare än att köpa. Även om de köpta inte helt sällan är godare.
 
Rensade bland stenplattorna på vår ute plats och tittade på vildkaninen som äter upp allt ogräs jag har. Älskar den ❤️ Sen hick jag och tittade till mina rosor. Ingen aning vad det är men dem har blivit både stora och välutvecklade även med förra årets sommar i minne. Iår är där maaaaaassor men knoppar på den.
7182E16D-214E-4C3D-8F76-88446AB303FA.jpeg
 
En lite mer närbild för att den har så söta och så många blommor, och knoppar. Och vackra blad! Allt är bra med Ghislaine de Féligonde! (nu fick jag tänka det högt för mig själv en gång till, tjoho!)

Visa bifogad fil 31674
Åh, precis sådär säger jag om Ghislaine de Feligonde. Allt är bra med den rosen. Och då har jag planterat väldigt många sorter. Här GdF vid vårt förra hus.

ghislaine de feligonde by malo301, on Flickr

ghislaine de feligonde by malo301, on Flickr
 
Äntligen är mitt nya växthus på plats! Fantastiskt fint, men en mardröm att montera :cool: framförallt när tiden är begränsad av en 1,5åring. Men nu, efter drygt 3 månader är allt utom dörrar och vädringslucka på plats och jag har fått ner tomater, paprika och gurka i pallkragarna_20190619_231053.JPG
 
Jag har varit på husbilssemester med särbon... förutom att jag rånade @Lillgrådis på lite rosor och dagliljor ;) så var vi förbi Flora Linnea...
64215861_1115757141947867_7263621458922403145_n.jpg

Det där är två av kassarna, det blev ännu en också :rofl: En till Quatre Saisons plus Stanwell Perpetual, Honorine de Brabant, Ispahan samt Glendora/Joasine Hanet. Jag är i himmelriket :love: :love:
 
Nu har jag fått tvångstankar om att jag måste ha en Zéphirine Drouhinros, väldigt mycket för glädjen i att få gå runt och säga Zéphirine Drouhin stup i kvarten. Förutom då Gloire de Dijon och den där Ghislaine de Féligonde. Och alla andra.

Vad är det för ondskefullt marknadsföringsgeni som har gett rosorna alla dessa poetiska namn, som vilar så orimligt skönt i munnen?! :arghh: Hade de i stället hetat "Gunlög från Örkelljunga" eller "Kent-Åke från Flen" så kanske min motståndskraft för att handla fler rosor hade varit åtminstone 1 % större.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 117
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
89 90 91
Svar
1 811
· Visningar
58 574
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp