Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle vilja ha en Hybrida, men frågan är då: hur stor spaljé behöver den? De plantor jag sett har ju varit enorma och jag kan liksom inte komma på var jag skulle kunna sätta en så stor ros. Kan jag använda ett staket som spaljé så får den växa åt sidan i stället för uppåt?

Absolut!
 
81096C20-63E3-45E1-9160-660C0E6FD5CB.jpeg

Dagens plock i diverse rabatter.

Jag har ett grönsaksland, men minst lika mycket är utspritt på andra ställen, dvs i rabatterna. Jag tycker det är roligt att det växer rosor, dill och vitlök huller om buller.
 
Jag skulle ta hjälp. Vi har en stor, halvtom baksida med massa gräsmatta.
Jag började med att lägga vattenslang för att få rabatternas kanter och kunna flytta och greja. Den dag jag får ok på att gräva bort all gräsmatta kommer jag ta hjälp av en kompis som är utbildad inom trädgårdsdesign. Hon kollar på det, sen får jag växtförslag och en ritning. Så jävla bra! Då har jag en grund att jobba med, sen kan jag ändra utifrån den.

Jag har tänkt på det många gånger men jag är för mycket "kan själv" när det gäller trädgården. Dumt och ologiskt. Jag behöver ju inte följa planen utan kan ju, precis som du skriver, ha den som något att utgå ifrån. Sen funkar det ju med en kortare konsultation också. Att bara vädra sina idéer med ett proffs kan säkert få en massa saker att lossna.
 
Jag har tänkt på det många gånger men jag är för mycket "kan själv" när det gäller trädgården. Dumt och ologiskt. Jag behöver ju inte följa planen utan kan ju, precis som du skriver, ha den som något att utgå ifrån. Sen funkar det ju med en kortare konsultation också. Att bara vädra sina idéer med ett proffs kan säkert få en massa saker att lossna.

Det är jättebra! Och ska man ändå lägga massa pengar på det kan man ju lägga pengar på rätt saker.
 
Jag har nu korat årets sämsta köp. Vinnaren är krypflox ”Alba”. Jag köpte 30 plantor som marktäckare under äppelträd och häck - men den trivs inte alls. Den ser helt enkelt för eländig ut. Så till hösten eller våren byter jag ut den mot en tålig näva under äppelträdet och under häcken blir det backnejlika och/eller någon fetbladsväxt.
 
Jo, tanken finns, men jag vet inte riktigt hur jag ska bygga så det går att lägga omkull på ett smidigt sätt :)
Jag tänker 'gångjärn' när jag läser ditt inlägg. Fäst en bräda i marken ordentligt, på den sen gångjärn till t.ex en till bräda som du sen sätter armeringsjärn/nät på eller vad du vill att den ska klättra på. För att få den att stå upprätt så behövs en sprint eller liknande. :idea:
 
Jag tänker 'gångjärn' när jag läser ditt inlägg. Fäst en bräda i marken ordentligt, på den sen gångjärn till t.ex en till bräda som du sen sätter armeringsjärn/nät på eller vad du vill att den ska klättra på. För att få den att stå upprätt så behövs en sprint eller liknande. :idea:
Du är ju ett geni! :love: jag ska ge sambon uppdraget, men det får nog vänta ett år, han började riva ut hallen ikväll :D
 
Vi bygger en pergola med plats för hängande säng. För att det är mysigt och för att försöka "skapa rum" i trädgården. Den är 4x3 m. Jag tänker mig att jag ska plantera bokharabinda och vildvin som klängväxter. Och nån slags kombinerad ros- kryddträdgård runt om.

Här är bild från verandan.

FullSizeRender 3 by malo301, on Flickr

och från vägen:

FullSizeRender by malo301, on Flickr
Jag läste först att du skulle plantera vildsvin ... de klassas väl nästan som ogräs istället. :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 492
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 248
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp