Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina tomater har dött.

Blåser ju så in i den hemma hos mig och de nätterna det var 8gr ute + blåst tog död på flera av mina tomatplantor. Dock tror jag 2 kan klara sig.

Planterade sallad och den blev totalt sönderkrossad av allt haglet som kom men har nu börjat repa sig igen så nu har jag äntligen sallad att gå och hämta. Mina kryddor har dock inte tagit sig någonting. Gräslöken ser till och med vissen ut :( Funderar på att fuska köpa nya kryddor och plantera ut i kruka istället. Dillen är 2cm hög och har varit i flera veckor :rofl:

Rosen busken sambon körde över med gräsklipparen börjar få knoppar. 😍 Jag har stängslat in den så det är stört omöjligt att köra över med gräsklipparen :D
 
Älskar att strosa runt i trädgården på dagarna med härliga färger över, det växer så det knakar överallt :love:

Frilandstomaterna som fick en väldigt tuff start ute har repat sig så de antingen blommar eller är på väg att blomma. Gurkorna har sagt upp sig i det kalla vädret med både blåst och regn trots att även de är frilandsgurkor.

2 av våra 3 vinbärsbuskar har mist sina vinbär till fåglarna, speciellt skatorna struntar i katterna och hunden. Fullt medvetna om att de sitter på tryggt avstånd då vinbären har staket runt sig :grin:
 
Kylan gör att det inte kommer bli vare sig gurka, aubergin eller chili i år. Gurkorna har kastat in handduken och auberginerna och chilisarna har helt avstannat. Hoppas på en varm höst åtminstone.

Nåja, jag ska inte klaga allt för mycket. Sallaten har iallafall äntligen grott!
 
Mina tomater har dött.

Blåser ju så in i den hemma hos mig och de nätterna det var 8gr ute + blåst tog död på flera av mina tomatplantor. Dock tror jag 2 kan klara sig.

Planterade sallad och den blev totalt sönderkrossad av allt haglet som kom men har nu börjat repa sig igen så nu har jag äntligen sallad att gå och hämta. Mina kryddor har dock inte tagit sig någonting. Gräslöken ser till och med vissen ut :( Funderar på att fuska köpa nya kryddor och plantera ut i kruka istället. Dillen är 2cm hög och har varit i flera veckor :rofl:

Rosen busken sambon körde över med gräsklipparen börjar få knoppar. 😍 Jag har stängslat in den så det är stört omöjligt att köra över med gräsklipparen :D
Om gräslöken blommat brukar den se lite trist ut ett tag :). Det är ju egentligen en primör.
 
Om gräslöken blommat brukar den se lite trist ut ett tag :). Det är ju egentligen en primör.

Nope blommar inte. Det var ett tag sedan ser mest bara gul och tråkig ut, Har klippt ner den. för att se om den tar sig. Tror mer på placeringen. Ingenting har tagit sig direkt blåst för mycket denna sommar.
 
Precis gått en sväng på Amsterdams blomstermarknad. Trodde jag skulle avlida av ha-begär! Hade jag haft en trädgård hade jag verkligen gått bananer.
IMG_20190709_135150.jpg

Nu köpte jag bara lite tulpaner, en calla och en paradisfågelblomma (vad sjutton den nu heter på svenska). Hade lätt kunnat köpa mer!
 
Kylan gör att det inte kommer bli vare sig gurka, aubergin eller chili i år. Gurkorna har kastat in handduken och auberginerna och chilisarna har helt avstannat. Hoppas på en varm höst åtminstone.

Nåja, jag ska inte klaga allt för mycket. Sallaten har iallafall äntligen grott!
Innebär det att de gurkplantor som är kvar inne borde sättas i växthuset istället för på friland som var tanken?
Jag har redan satt ut hälften i växthuset och dom trivs kanon. Det var den andra hälften som jag tänkte ha på friland. Vad tror du/ni?!
 
Innebär det att de gurkplantor som är kvar inne borde sättas i växthuset istället för på friland som var tanken?
Jag har redan satt ut hälften i växthuset och dom trivs kanon. Det var den andra hälften som jag tänkte ha på friland. Vad tror du/ni?!
Vad är det för gurka?
 
Min mangold smakar jätteilla.
Något äter upp och bajsar på all sallat.
Det jag köpte i tron om vitkål var inte vitkål.
Grönkålen står fortfarande i sin "tillfälliga" zinkbalja.
Varken rödbetor eller höstmorötter har kommit i jord.

Resten har liksom avstannat pga kyla.
Varken äpplen, päron eller vinbär verkar vi få.
De två stackars exemplar av rabarber som finns har kastat in handduken.
Fåglar, myror och allehanda andra djur äter upp de få jordgubbar som blev.

Det är kul med trädgård, det är kul med trädgård, det är kul med trädgård... :arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 359
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 554
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp