Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis!
Jag har flera plantor med pumpa men det kommer bara hanblommor. Kan jag inte få en pumpa i alla fall. :(
Hoppas på squashen, plantorna gror jättefint men inga blommor än.
Det brukar bara komma hanblommor först så ge inte upp 🙂 förra året blev helt knas för mig med zucchinin dock med en zucchini på 3 plantor
 
Hanblommorna kommer först, sedan kommer honblommorna, så misströsta inte. De kommer nog snart.
Men de har blommat så länge nu med bara hanblommor. :cautious: Nåja, det är första gången jag odlar pumpa själv så detta skrivs ned i dagboken!

Det är ju lite kul med saker man inte odlat innan. Sprang förbi en fin liten rabatt med ängsblommor och vet nu att det faktiskt kommer både klätt, blåklint och vallmo i min egna lilla äng. 😊 Har inte tittat tillräckligt noga innan. Ser fram emot blomningen orimligt mycket! :D
 
Jag har blandat ihop mina morötter. Jag lade en träplanka i landet för att kunna skilja mellan höstmorötterna och sommarmorötterna, men det hjälper ju inte om jag inte minns vad som finns på vilken sida.

Som grädde på moset så skådade jag igår ett stort antal morotsflugor över mina stackars morötter.
 
Eftersom jag är så gnällig just nu så måste jag väga upp det med något positivt. Efter att under flera år ha sått ett stort antal frön så har jag äntligen lyckats få en (1) musselsyska! Den är visserligen inte mer än 25 cm hög och syns knappt - men den finns där och den blommar! Måste fotografera den under dagen så att ni får se underverket! :D
 
Äntligen!

66461707_2412400215645926_1170008538072743936_n.jpg
 
Ett tips är (om du inte vet det sedan tidigare) är att skaka plantan lite för att underlätta pollineringen :) Det funkar bra för mig när jag har inomhuschili men jag brukar även göra det på de som bor ute.

Tack! Det ska jag göra! Jag pratar ju ändå med dem varje dag innan jobbet liksom. :love:
Jag är välsignad med gott om busy bees av allehanda sorter också, så förhoppningsvis blir det frukt.
 
Vad göra med den här typen av vildvuxna partier? Det här (se bilden) är runtom ett av våra finaste uthus. I nuläget klipper vi bara en gång fram till dörren och låter resten (mestadels brännässlor, hundkex, gräs och kirskål) växa fritt. Jag vill gärna ha ett alternativ som är mindre lockande för fästingar och som ser mindre ovårdat ut, men vill EJ ha mer gräsmatta.
 

Bifogade filer

  • IMG_5045.JPG
    IMG_5045.JPG
    654,9 KB · Visningar: 38
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 117
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
90 91 92
Svar
1 821
· Visningar
59 028
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hudvårdstråden 2
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp