Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lycka! Min pappa vill ha mina krusbär. (Jag gillar inte krusbär och så får jag dåligt samvete.) Han är 80+ och funktionshindrad pga polio 1951 (ungdomar, känn historiens vingslag!), men tack vare hallonlandets krisartade tillstånd får det plats en stabil trädgårdsstol precis bredvid krusbären så han kan plocka. Jag har ställt en stol där nu.
 
33492


Skördetid! Amandine och mandelpotatis, vitlök (som tyvärr gav dålig utdelning i år), gul lök, squash, en ful gurka, gallringsmorötter och blommor.

Nu har jag förresten listat ut vilken sida av morotslandet som är sommarmorötter och vilken som är höstmorötter.
 
Dåså. Då gödslar jag av bara fasen och spar pengarna. Hästgödsel är bra här även pga att den mycket tunga lerjorden behöver allt organiskt material den kan få. Och jag har ju en pålitlig leverantör av just hästgödsel i familjen.
Ja, hallon plantor är obegripligt dyra. Jag har fått alla mina.

Men kanske är det lika som med scilla - de är så lätta att få tag i att folk inte köper
 
Jaha, då har tåget gått. I år också :meh:.
Näää, hösten är en bra period för att gräva på med. Om det inte är något du vill rädda bland allt gräs så trimma av eller klippa bort allt överväxande innan du gräver så blir det lättare. Det du kan göra nu som du redan börjat med är ju att täcka över eländet så dör en del av gräsrötterna av, så blir det lättare att gräva sedan.
 
Visa bifogad fil 33492

Skördetid! Amandine och mandelpotatis, vitlök (som tyvärr gav dålig utdelning i år), gul lök, squash, en ful gurka, gallringsmorötter och blommor.

Nu har jag förresten listat ut vilken sida av morotslandet som är sommarmorötter och vilken som är höstmorötter.
Jag lyckas aldrig med vitlök, i år har jag dessutom tappat bort dom. Blasten hann försvinna innan jag grävt bort dom och det står varannan bondböna så jag kan inte bara gräva upp allt och rota igenom. Well well, någon gång kanske det blir en fläta. Dina ser ju fina ut tycker jag.
 
Jag lyckas aldrig med vitlök, i år har jag dessutom tappat bort dom. Blasten hann försvinna innan jag grävt bort dom och det står varannan bondböna så jag kan inte bara gräva upp allt och rota igenom. Well well, någon gång kanske det blir en fläta. Dina ser ju fina ut tycker jag.

Hälften hade tyvärr ruttnat, men resten blev fina. Två hade dock inte klyftat sig - jag trodde först att det var en förlupen gullök.
 
Klågerupsmassaker ligger kanske närmare till hands? Geografiskt sett,


Hälften hade tyvärr ruttnat, men resten blev fina. Två hade dock inte klyftat sig - jag trodde först att det var en förlupen gullök.
Nej jag tycker också det är dåligt med klyftor på mina. De är också väldigt små mycket mindre än dina trots att jag tyckte jag var duktig och grävde ned dom i gödslad jord i höstas...
 
Kan vara så. Jag är bortskämd och räknar med att de bara finns. Jag har löfte om några med gula hallon, som jag sätter i de största tomrummen i landet sen.

Du kanske inte behöver köpa nytt? Jag hade ett pyttelitet tätväxande snår med hallon på lotten som gav få och pyttesmå hallon. Jag grävde upp alla och särade på dem. Det som såg ut som två hallonbuskar förvandlades vips till tjugo små hallonplantor. Nu, dvs. Två år senare belönar de mig med mängder av stora fina hallon.
 
Det bidde saft 😍
Visa bifogad fil 33498

Till vänster skymtar några av burkarna med krusbärsmarmelad 😍

Nu ska jag bara fundera ut vad jag ska göra med bären på övriga buskar. Har 2 papppåsar kvar med svartvinbärsgelé och svartvinbärssylt från förra året 🤣

Alltså förlåt men det ser verkligen ut som det skett en ”liten olycka” 😂
Rom byggdes inte på en dag och så vidare...

Men du fick ju ihop mycket saft ändå :)!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 358
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 413
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp