Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi håller på att bygga ett trädäck, en buske eller träd behöver trimmas rejält för att släppa in kvällssolen. Funderar lite på vad det är för sort och hur det blirvatt kaoa 2 meter uppifrån. Nedre delen är ju typ bara stammar. Gillar blommorna som blir lila, överväger ändå om det är lika bra att kapa hela. Ska byggas staket innanför men är ju trevligast med grönt omkring ändå.
Visa bifogad fil 33358Visa bifogad fil 33358
Paradisbuske?
Blommar på fjolårsgrenar. Om de går att kapa av helt vet jag inte, men är tveksam - de jag hade sköt, vad jag minns, inget alls nedifrån.
 
Att ha en trädgård är ett långtidsprojekt.

Lite i taget fortsätter man framåt. Ändrar, förbättrar och nyskapar.
Sluta slå på dig själv.
Det är fjärde sommaren på det här stället och den rabatten är prioriterad eftersom den är vid min entré. Och ändå har jag inte fått det gjort. Jag har inte fått uteplatsen fixad heller.
 
Det är fjärde sommaren på det här stället och den rabatten är prioriterad eftersom den är vid min entré. Och ändå har jag inte fått det gjort. Jag har inte fått uteplatsen fixad heller.
Precis.

Men du har inte direkt legat och latat dig. Du har gjort så gott du kunnat!
Hur mycket man orkar är individuellt och du har dessutom inte varit frisk och i full vigör.

Det är lätt att se vad man INTE hunnit. Jag blir bestört när folk berömmer mig för att ha gjort så mycket här. Själv ser jag allt som inte är fixat och allt som är kvar.

Det man orkar det orkar man. Finns ingen anledning att sparka på sig själv för det man inte förmått.
 
Precis.

Men du har inte direkt legat och latat dig. Du har gjort så gott du kunnat!
Hur mycket man orkar är individuellt och du har dessutom inte varit frisk och i full vigör.

Det är lätt att se vad man INTE hunnit. Jag blir bestört när folk berömmer mig för att ha gjort så mycket här. Själv ser jag allt som inte är fixat och allt som är kvar.

Det man orkar det orkar man. Finns ingen anledning att sparka på sig själv för det man inte förmått.
Ändå gör jag en massa annat och just rabatterna och uteplatsen tar jag inte tag i för att de är så svåra områden. Jag vet liksom inte hur jag ska greppa dem.
 
Jag har ett gammalt hallonland. Hur gammalt vet jag inte, men minst 60 år. Under de cirka 20 år jag har haft den här trädgården, har hallonen i stort sett skött sig själva med helt okej resultat.

Men. Landet löper utmed huset och har blivit svårt misshandlat de senaste par åren pga fasadarbete, grävning för kommunalt vatten och avlopp och lite av varje.

Idag har jag rensat bort ogräset, och nu syns det hur lite som återstår av min barndoms hallon.

Jag ska köpa fler hallonbuskar framåt hösten och lägga på hästgödsel på jorden. Vilka hallon är goda och lättskötta?
 
Paradisbuske?
Blommar på fjolårsgrenar. Om de går att kapa av helt vet jag inte, men är tveksam - de jag hade sköt, vad jag minns, inget alls nedifrån.
stämmer inte med Googlade bilder. Min buske har Mycket större del stammar, känns som att själva stammarna, är en stor del buskens utseende, eller så är den inte beskärd alls och har växt helt vilt.
 
Jag har ett gammalt hallonland. Hur gammalt vet jag inte, men minst 60 år. Under de cirka 20 år jag har haft den här trädgården, har hallonen i stort sett skött sig själva med helt okej resultat.

Men. Landet löper utmed huset och har blivit svårt misshandlat de senaste par åren pga fasadarbete, grävning för kommunalt vatten och avlopp och lite av varje.

Idag har jag rensat bort ogräset, och nu syns det hur lite som återstår av min barndoms hallon.

Jag ska köpa fler hallonbuskar framåt hösten och lägga på hästgödsel på jorden. Vilka hallon är goda och lättskötta?
Jag skulle som första åtgärd gödsla och vattna. Hallon är märkligt segivade. Jag tippar på att de är återuppståndna till sin forna glans ganska snart. "Normalt" sett ska de gödslas och vattnas, så har dina klarat sig ändå kan du får fantastiska resultat bara av att gödsla rejält. (hästgödsel och hönsgödsel är perfekt)

I övrigt tror jag inte att det är så stor skillnad på sorter. Finns inte så många sorter heller vad jag märkt. De flesta är ganska lika. Gula hallon är kul och goda. :)
 
Någon mer som håller på att skörda vinbär?
Ska göra lite saft idag tänkte jag men hann bara plocka 3 grenar innan ösregnet Östen slog till. Så nu sitter jag här inne och surar med mina 2kg plockade bär och väntar ut regnet så att jag kan plocka 2 till 😠
 
Någon mer som håller på att skörda vinbär?
Ska göra lite saft idag tänkte jag men hann bara plocka 3 grenar innan ösregnet Östen slog till. Så nu sitter jag här inne och surar med mina 2kg plockade bär och väntar ut regnet så att jag kan plocka 2 till 😠
Jag jobbar men mamma är på besök och plockade 6 liter igår och förhoppningsvis mer idag. Jag sa åt henne att lämna bären ute så bär jag in dem sen när jag kommer hem. :)
 
Någon mer som håller på att skörda vinbär?
Ska göra lite saft idag tänkte jag men hann bara plocka 3 grenar innan ösregnet Östen slog till. Så nu sitter jag här inne och surar med mina 2kg plockade bär och väntar ut regnet så att jag kan plocka 2 till 😠

Har skördat en del som står i kylen, omvandlat en hel del svarta vinbär till sylt och röda vinbär till marängkaka - nu skulle jag ut och rensa det sista men avvaktar också uppehållsväder. Funderar på att omsätta en del röda vinbär till saft. Resterna av de svarta fryser jag nog som förråd till dessert eller tårta.
 
Har skördat en del som står i kylen, omvandlat en hel del svarta vinbär till sylt och röda vinbär till marängkaka - nu skulle jag ut och rensa det sista men avvaktar också uppehållsväder. Funderar på att omsätta en del röda vinbär till saft. Resterna av de svarta fryser jag nog som förråd till dessert eller tårta.
Eftersom jag är diabetiker så blir det varken saft, sylt eller gele.
Jag äter mest :D

Brukar frysa några påsar till vintern. Mina svarta buskar är så små att det inte blir några mängder men den röda är gammal och pålitlig. Vita brukar jag inte frysa för de är så mesiga. Den köpte jag mest på skoj. Den ena svarta har jag snott en självlagd avläggare från ett jobb och den andra är från en bekant. Sorten har funnits på hennes gård i minst 100 år.

Få se om det blir hallon nog att frysa i år. Buskarna är frodigare än någonsin.
 
8 liter ca 4kg plockade och väntar på att förvandlas till saft. 2,5 buske kvar att plocka 🙈
20190721_121645.jpg
 
Hallonlandet behöver även här en "extreme makeover". De har fått en överbliven plätt där de konkurrerar med ogräs/skräppor, vinbärsbuskar och (tidigare) fyra förskrämda amerikanska blåbär. Förra året flyttade jag fram blåbären och sedan dog de torkdöden, så nu har jag i alla fall separerat dem.

Men jag borde nog separera ut hallonen också för jag hade verkligen gillat att ha långa fina rader med bara hallon där jag kan plocka från alla håll. I år har det tillkommit två havtornsbuskar också som står på tillväxt. Där tänker jag tillsätta en honplanta till men de står också för sig själva - liksom de tre nyplanterade blåbären.

Och så var det ju det där med jordgubbsland. Nu har det också trängts bort av majs och kronärtskockor och alla andra grönsaker som jag vill odla. Men egentligen är det ju något av höjdpunkterna i odlingen med mängder av egna jordgubbar...

Det är bara att inse att jag får fatta spaden och fortsätta ut på hittills obruten mark. Men först: vinbärsplock! (ev även krusbär och surkörsbär)
 
Mina två vattenmelonplantor går bananas. Ska man ta bort lite blommor så dom fokuserar på dom meloner som finns (typ 2 cm stora i nuläget)?
 

Bifogade filer

  • IMG_20190721_143420.jpg
    IMG_20190721_143420.jpg
    306,1 KB · Visningar: 10
Nästa gång ska jag inte nöja mig med att dubbelkolla pipen 🙈

Jag kände viss oro för att asa fram saftmajan efter obehagliga minnen från brännskador och mindre översvämning i samband med en körsbärssaftskokning. Men nu har jag trippelvikt och säkrat pipen och har produktionen under bevakning. Hittills lovande.

Körsbären var inte rikliga och fortfarande märkligt små och sura, men jag ska ge dem en chans i en sylt tillsammans med björnbär från frysen. Frukostarna på naturell yoghurt med sylt och müsli verkar säkrade till långt ut på hösten och äppelstatus ser mycket bättre ut i år än i fjol så det ska nog bli äppelmos som räcker till grötfrukostar över vintern också sedan.

Krusbären får däremot stå till sig någon vecka till, sedan kan de bli en liten burk marmelad. :)
 
Jag skulle som första åtgärd gödsla och vattna. Hallon är märkligt segivade. Jag tippar på att de är återuppståndna till sin forna glans ganska snart. "Normalt" sett ska de gödslas och vattnas, så har dina klarat sig ändå kan du får fantastiska resultat bara av att gödsla rejält. (hästgödsel och hönsgödsel är perfekt)

I övrigt tror jag inte att det är så stor skillnad på sorter. Finns inte så många sorter heller vad jag märkt. De flesta är ganska lika. Gula hallon är kul och goda. :)
Dåså. Då gödslar jag av bara fasen och spar pengarna. Hästgödsel är bra här även pga att den mycket tunga lerjorden behöver allt organiskt material den kan få. Och jag har ju en pålitlig leverantör av just hästgödsel i familjen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 117
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
89 90 91
Svar
1 808
· Visningar
58 550
Senast: Asko
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp