Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den är inte god. Nu har jag bara provsmakat ett par nyplockade ärtor idag, men stärkelsen klistrade sig nästan i munnen.

När man läser om dem, hittar jag historiska recept där de torkats och sen kokas i mjölk. Nu när en gäst som är arkeolog också smakade, fick jag en lärorik liten föreläsning om hur man använt ärtor malda till mjöl.
Jag misstänker att ganska många gråärtor inte lämpade sig för färskkonsumtion?

Jag är väldigt nöjd med Saxbo eftersom den är god att snacksa direkt från plantorna, går att frysa och att torka.

Jg har ju ätit "ärtbulla" dvs tunnbröd bakat med ärtmjöl och det är gott!
Hummus gjord på gråärt lär också vara gott. Jag har aldrig fått ihop så mycket (ätit för mycket direkt från buskarna...) att det räckt till vintern.
 
Tomaterna.
Jag väntar otåligt på att de första ska rodna. Kollade förra årets foton och då plockade jag tomater 29 juli. I år är de inte ens i närheten än.

De har ju varit gröna i minst en månad.

Ja, jag vet att de kommer att explodera sedan men väntan är irriterande.
Skönt att höra att det är fler än jag med gröna tomater. Väntar, väntar och försöker med mental överföring få dem att bli röda men icke :arghh:
 
Jag misstänker att ganska många gråärtor inte lämpade sig för färskkonsumtion?

Jag är väldigt nöjd med Saxbo eftersom den är god att snacksa direkt från plantorna, går att frysa och att torka.

Jg har ju ätit "ärtbulla" dvs tunnbröd bakat med ärtmjöl och det är gott!
Hummus gjord på gråärt lär också vara gott. Jag har aldrig fått ihop så mycket (ätit för mycket direkt från buskarna...) att det räckt till vintern.
Jag kommer inte heller att få skörd nog för hummus. Jag tror inte jag kommer att ha lust att torka dem, heller. Lite väl mycket pyssel.

Idag ska jag testa att förvälla och sen klicka i lite smör och citron. Så får vi se hur det går.

Jag brukar annars bara odla sockerärt, och jag har goda resultat med två av tre sorter i år. Norli funkar inte alls, av någon anledning.
 
Jag påbörjade mitt mest korkade projekt i år :banghead: alltså det blir bra, men jissus liksom, borde man inte ha NÅGON insikt i hur lång tid någonting tar?
jag har en rätt stor (30 kvadrat) uteplats, den är gjuten i betong och lite nedsänkt, det har varit såna där plastplattor på golvet där ute sen jag flyttade in. I år så tog vi väck dom för att rengöra under och beslutade att även fixa till och måla om golvet, så långt är det ett rimligt jobb. Men varför göra det som behövs när man kan göra saker besvärligt? Hazel beslutar således att bara måla golvet är för lite jobb, så då bestämde hon att det ska bli mönster på golvet också. Projektet beräknas klart ca 2021 :grin:
 
Bild på eländet :p
 

Bifogade filer

  • IMG_20190720_191415.jpg
    IMG_20190720_191415.jpg
    313,1 KB · Visningar: 84
Jag kollade på fb.

En otroligt kunnig man berättae att det är "svarttry (Lonicera nigra) " Säger BE att det är det så stämmer det. Tror inte att någonsin någon lyckats övertrumfa honom i växtkunskap. :)
Jag tror dig, det verkar se ut exakt som bilderna man googlar, men hur fasen har dom hamnat här? Jag har extremt svårt att tro att dom är planterade där jag hittade dom :p
 
Jag har ångest över tomaterna,jag har 53 plantor :nailbiting: :o jag kommer kräkas tomater. Kan man gå tillbaka till 1800 talet o betala tjänster/varor med tomater? :idea::D

Och jag som tycker jag har många plantor 😆 (se bild ovan + några till som inte fick plats på bilden)

Men mer ångest har jag över att det kanske bara hinner bli gröna tomater som så många andra är inne på.. Flera blommar nu liksom..
 
Om jag googlade så står det att svarttry inte förökar sig i Sverige, det var det jag tyckte kändes märkligt.

Följdfråga, är det ätbart?

Mig veterligen är det bara blåbärstry (OBS! inte blåtry) som är ätligt. Du dör väl inte om du äter de andra heller men de har tydligen lite väl spännande effekter på matsmältningssystemet :D
 
Även jag har en rejäl skog med tomater... Tigerella både blommar och har frukter men ska de hinna mogna? Finns två frukter på Marmande och mängder med blommor.

Odlar bara dessa två men nästa år vill jag ha fler små tomater i olika färger, fler biff och kanske sorter med lång hållbarhet och de där som är särskilt bra till pastasås. Kanske några i tråden är intresserade av fröbyten? 😃 Även chili, där vill jag odla sorter med olika smaker och inte bara olika styrka. Inte avskräckt trots att det just nu bara är en frukt på 6-7 plantor. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 659
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 314
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp