Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även jag har en rejäl skog med tomater... Tigerella både blommar och har frukter men ska de hinna mogna? Finns två frukter på Marmande och mängder med blommor.

Odlar bara dessa två men nästa år vill jag ha fler små tomater i olika färger, fler biff och kanske sorter med lång hållbarhet och de där som är särskilt bra till pastasås. Kanske några i tråden är intresserade av fröbyten? 😃 Även chili, där vill jag odla sorter med olika smaker och inte bara olika styrka. Inte avskräckt trots att det just nu bara är en frukt på 6-7 plantor. :p
De mognar nog. Frosten kommer ju inte än på länge!
Vi verkar vara många med gröna tomater.

Det enda som mognar i växttunneln är gurka. Delistar levererar till både mig, avkommans hushåll och vänner.
Äppelgurkan blommar som en tokig men har ännu inga frukter. Hela stammen är som en gul girlang.
 
De mognar nog. Frosten kommer ju inte än på länge!
Vi verkar vara många med gröna tomater.

Det enda som mognar i växttunneln är gurka. Delistar levererar till både mig, avkommans hushåll och vänner.
Äppelgurkan blommar som en tokig men har ännu inga frukter. Hela stammen är som en gul girlang.
Känner ändå hopp om jag hade haft växthus. I mammas börjar man kunna plocka tomater och chili och det finns en mängd paprikor som är riktigt stora nu. :) Så jag hoppas det står någon form av växthus här nästa år...

Detta är första året jag odlar såhär mycket själv och faktiskt har skött odlingen ganska bra. Lär mig väldigt mycket. :) Framförallt om vad som är roligt och vad jag vill odla. Till exempel kommer jag inte odla rättika igen, annat än för att kanske ge bort då jag tycker den är rolig och fin men inte alls god. :D Tomater, paprika och chili däremot vill jag satsa mer på och hoppas därför på ett växthus. :love:
 
De mognar nog. Frosten kommer ju inte än på länge!
Vi verkar vara många med gröna tomater.

Jag har kunnat skörda en del tomater, i princip alla hämtade från växthuset - någon gul bifftomat, enstaka röda Shirley, flera gula små tomater Ildi, några små röda Wilma. Men det vankas mer! Trodde mina små söta vinbärstomater skulle bli klara tidigare för att de är så yttepyttesmå så de behöver inte lägga tid på den tillväxten. Men de har också varit gröna hittills.
 
Jag har kunnat skörda en del tomater, i princip alla hämtade från växthuset - någon gul bifftomat, enstaka röda Shirley, flera gula små tomater Ildi, några små röda Wilma. Men det vankas mer! Trodde mina små söta vinbärstomater skulle bli klara tidigare för att de är så yttepyttesmå så de behöver inte lägga tid på den tillväxten. Men de har också varit gröna hittills.
jajaja. :mad:
Zon I och växthus.

Jag bor i zon IV och har bara en tunnel.

:)
 
6 grader när jag åkte till jobbet i morse, gissar mina tomater kommer dröja ett tag till :meh: (zon 5, inget växthus)
 
Har just ätit årets första tomat... En gul av normalstorlek, vars skal var tämligen märkt av oregelbunden vattning - som jag nog får skylla på den del av familjen som var hemma när jag var 2½ vecka på Gotland och jobbade...
 
Fick plockat in några 100&1000. Hittills kan jag rekommendera dem. 👍 de verkar ge många (no shit Sherlock), söta, små tomater.

De bakersta är andra sorter.
20190731_151149.jpg
 
34119

Och detta är idag!
Det är massor kvar att göra, det ska fyllas stenmjöl längs kanten, upp ett staket med en rosenbåge och grind så terroristhönsen inte kommer åt mina odlingar och det ska byggas lådor, pallkragarna är bara en tillfällig (skitful) lösning, vi kommer inte hinna allt i år och jag har en hel del plantor som måste planteras snarast! :rofl:
 
Var till GG i den lilla staden idag. Hundkexen var nämligen slut hemma...
Tog en titt på plantorna som dom reade ut och döm om min förvåning när ingen av dom ville följa med hem O_o Vad hände där liksom :confused:
Jag hade samma erfarenhet här om dagen. Så jag köpte bara det jag skulle och inga växter alls.
 
I det lilla blå växthuset växer det för fullt och tomaterna utanför verkar ha återhämtat sig bra efter massakern när de flyttades ut, knäktes, chockades o s v. Klematisparet har fått flytta dit oxå. De verkade inte få livsutrymme där de fått stå fram till nu.
IMG_20190731_191710.jpg
 
Alltså. Året hallonskott :eek:

Mins hallon har gått crazy. Skotten är typ 1,50 höga och är ÖVERALLT: Jag har rotsott i gräsmattan typ 5-6 meter från hallonbuskarna.
Det är gott om hallon i år och de är jättestora.
Kommer att bli ett rejält jobb att rensa ur hallonhäcken från överflödiga skott.

Fler som har hallonexplosion i år?
 
Alltså. Året hallonskott :eek:

Mins hallon har gått crazy. Skotten är typ 1,50 höga och är ÖVERALLT: Jag har rotsott i gräsmattan typ 5-6 meter från hallonbuskarna.
Det är gott om hallon i år och de är jättestora.
Kommer att bli ett rejält jobb att rensa ur hallonhäcken från överflödiga skott.

Fler som har hallonexplosion i år?
Mina hallon för en tynande tillvaro. Det vete fasen vad jag ska göra med dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 502
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 291
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp