Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså. Året hallonskott :eek:

Mins hallon har gått crazy. Skotten är typ 1,50 höga och är ÖVERALLT: Jag har rotsott i gräsmattan typ 5-6 meter från hallonbuskarna.
Det är gott om hallon i år och de är jättestora.
Kommer att bli ett rejält jobb att rensa ur hallonhäcken från överflödiga skott.

Fler som har hallonexplosion i år?
Ja tyvärr också getinginvasion. De åt upp alla. :( Gick inte plocka dagtid för det var så mycket getingar där och ingen orkade plocka på kvällen och nu är de nog slut, ihop med alla andra bär. Aldrig varit med om att precis allt blivit uppätet innan!
 
Alltså. Året hallonskott :eek:

Mins hallon har gått crazy. Skotten är typ 1,50 höga och är ÖVERALLT: Jag har rotsott i gräsmattan typ 5-6 meter från hallonbuskarna.
Det är gott om hallon i år och de är jättestora.
Kommer att bli ett rejält jobb att rensa ur hallonhäcken från överflödiga skott.

Fler som har hallonexplosion i år?

Jag har inga hallon i trädgården, men JÄVLAR vad det finns hallon i skogen i år! Jag brukar plocka en liter eller så när jag är ute med hundarna och det är verkligen helt utan ansträngning.
 
:D
Jag mäter eller väger aldrig gödsel.
Överdosering ger sällan några negativa effekter.

jag tar bara rejält med hönsgödsel och häller över rötterna. Hönsgödsel är suverän på det viset att den inte bli giftig i stora doser.
Jag har gett hönsgödsel förut men någon effekt av det har jag inte sett. Kanske är det för mycket gräs vid rötterna som stulit all näring. Jag har ryckt av gräs och lagt som marktäckning men det verkar inte heller ha haft någon effekt. Eller så är det getingarna som ätit upp allt för mig för jag ser inte mycket bär alls.
 
Brukar ni olja/måla pallkragar som ni har odlingar i och i så fall med vad?
Köpte några pallkragar på GG igår och de är obehandlade.

Och hur i hela friden får man bort alla tvestjärtar från mina blomkrukor, de äter upp allt.
 
Jag har gett hönsgödsel förut men någon effekt av det har jag inte sett. Kanske är det för mycket gräs vid rötterna som stulit all näring. Jag har ryckt av gräs och lagt som marktäckning men det verkar inte heller ha haft någon effekt. Eller så är det getingarna som ätit upp allt för mig för jag ser inte mycket bär alls.
Eller så gav du för lite?

Hönsgödsel är naturligt bajs. Du kan inte lägga ett par pelletar vid varje och förvänta dig resultat. Lägga gräs ger marginell effekt och den dröjer tills gräset är nedbrutet och blivit mull. Att bara gödlsa med mull är skapligt bortkastat. Även kompostjord behöver gödslas upp.

Var mindre försiktig - det tror jag skulle ge resultat?

Ett annat alternativ är att tigga plantor av någon granne som har fina bär? Kanske är just den sorten som växer i din trädgård inte så rikgivande? De flesta behöver gräva bort plantor varje år.
Hela min hallonhäck består av fådda plantor. Jag har två köpta i ena änden av häcken . Men tycker att de jag tiggt till mig ger bättre bär.
 
Brukar ni olja/måla pallkragar som ni har odlingar i och i så fall med vad?
Köpte några pallkragar på GG igår och de är obehandlade.

Och hur i hela friden får man bort alla tvestjärtar från mina blomkrukor, de äter upp allt.

Jag målar mina pallkragar med svart linoljefärg på utsidan. Färgämnet är järnoxid och det som är giftigt i färgen avdunstar (stå ute och måla). Jag avskyr när de är trävita så det är mest därför jag målar, jag räknar kallt med att få byta ut dem med jämna mellanrum även om jag tycker de håller länge.
 
Alltså. Året hallonskott :eek:

Mins hallon har gått crazy. Skotten är typ 1,50 höga och är ÖVERALLT: Jag har rotsott i gräsmattan typ 5-6 meter från hallonbuskarna.
Det är gott om hallon i år och de är jättestora.
Kommer att bli ett rejält jobb att rensa ur hallonhäcken från överflödiga skott.

Fler som har hallonexplosion i år?

Ja... både bär och skott. Ger ingen gödsel pga glömmer/orkar inte :D Mina hallon är förmodligen världens mest tacksamma sort (och jag fattar inte varför grannen inte norpat plantor av mig för länge sedan, jag skulle inte ens märka det!).
 
Värdelöst odlingsår i växthuset pga att det varit för kallt under långa perioder och det syns på övriga odlingar också. Allt är sent och smått och inte ens hallonen har mognat än :down:

Enda som levererat hyfsat är jordgubbslandet, där alla plantor nu blivit 2 år gamla och därmed börjar ge lite bär, så antalet är ganska stort, men även där så har det varit mycket smått eftersom det varit lite väl kallt i sommar, men den relativt korta period som vi hade nån värme att tala om så blev det normala jordgubbar :up:
 
Alltså. Året hallonskott :eek:

Mins hallon har gått crazy. Skotten är typ 1,50 höga och är ÖVERALLT: Jag har rotsott i gräsmattan typ 5-6 meter från hallonbuskarna.
Det är gott om hallon i år och de är jättestora.
Kommer att bli ett rejält jobb att rensa ur hallonhäcken från överflödiga skott.

Fler som har hallonexplosion i år?
Tvärtom, de är inte höga, topp hälften av vad de brukar vara, men täta så det har varit svårt att komma åt bären då det varit för tätt. Har ju sandmark så tror förra årets torka ställt till det
 
De här två buskarna kallar jag "ekorrbär", men någon kanske vet vad de heter på riktigt?

IMG_5181.JPG
 
Är det någon här med erfarenhet av fjällnära trädgård i norra Norrland? Kan man flytta vinbärsbuskar i mitten av augusti och tro att de överlever? Den första snön, som sällan ligger kvar, kan komma redan i oktober om det påverkar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 304
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 917
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp