Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad ska du med så många lökar till? Ny rabatt/rabatter?

Jag har ny trädgård där det är dåligt med blommor om våren. :)
Men jag är väl lite miljöskadad, både min mor och jag har ett rätt stort trädgårdsintresse och att sätta ner några hundra lökar varje höst är mer regel än undantag. Med tiden så drömmer jag om stora hav varje vår med scilla, narcisser och annat i gräsmattan. Och tulpaner finns det ju så många fina sorter av!
 
Jag har ny trädgård där det är dåligt med blommor om våren. :)
Men jag är väl lite miljöskadad, både min mor och jag har ett rätt stort trädgårdsintresse och att sätta ner några hundra lökar varje höst är mer regel än undantag. Med tiden så drömmer jag om stora hav varje vår med scilla, narcisser och annat i gräsmattan. Och tulpaner finns det ju så många fina sorter av!
Jag får nog nöja mig med att beställa krokus i år. Är ju en massa buskar och annat son ska köpas också 🙄
 
Jag får nog nöja mig med att beställa krokus i år. Är ju en massa buskar och annat son ska köpas också 🙄

Jo man får ju tyvärr prioritera. Lökar är ju rätt lätt att stoppa ner lite varstans så det får bli mycket sånt i år. Själva grundstrukturen på trädgården med buskar och träd behöver jag fortfarande fundera lite på (bara bott här sen februari) tills nästa år, plus spara ihop lite pengar :D
 
Jo man får ju tyvärr prioritera. Lökar är ju rätt lätt att stoppa ner lite varstans så det får bli mycket sånt i år. Själva grundstrukturen på trädgården med buskar och träd behöver jag fortfarande fundera lite på (bara bott här sen februari) tills nästa år, plus spara ihop lite pengar :D
Vi har ju bott här i 7år så fundera har jag hunnit med 🤣

Träd är satt för 5år sedan och en hel del bärbuskar också så det är mest prydnadsbuskar, lite fler bärbuskar samt rosor som jag tänkte fixa i år. Rabatterna får vänta till nästa år. Tänkte så en del av det jag ska ha för att spara pengar.
 
Fck två pottor med vanskötta gyckelblomster aka törstiga fredrik, igår. De är fula bleka och taniga. Så idag lyfte jag ur rotklumpen och fyllde på jord under och strösslade jord över.

Med lite tur tar de sig. Ska vänta ett tag och sedan komplettera med hönsgödsel. Ska bara kolla så de överlever chocken med jord och vatten :D
 
Såhär långt kom vi idag. Inte hänt särskilt mycket på framsidan men övriga trädgården har fyllts upp med shaktmassor och jämnats till. Behövs ett lager matjord också men det hans inte idag tyvärr.

Hål för studsmattan är fixat och stenkistor nergrävda.

 
Största pumpan. :d ska väl inte bli så stor men gärna orange!
34438
 
Jättepumpan får gula frukter. När lilla pumpans frukter hade denna färg var de dåliga och trillade av, men dessa sitter kvar. Men rätt udda färg väl? Detta är dock den största, de kanske trillar av när de blir större.
34439
 
Vi har grävling i kvarteret. Den har tidigare i sommar bajsat i mitt potatisland. Grannen har sett den springa in på vår tomt kvällstid, så jag tolkar det som att den bor nån annanstans och letar mat eller bara passerar i vår trädgård.
Vill helst slippa ta ut en fälla. Ska prova att parfymera tomtgränsen först.
 
Hur vet jag när det är dags skörda märgärtorna? Smaka?

När baljorna börjar bli rundade istället för platta. Plocka några och titta efter. Och smaka.

När de är för långt gågna blir de träiga och inte goda att äta färska. Det är ofta gott (beroende på sort) att äta de platta skidorna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 805
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 372
· Visningar
45 300
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 268
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp