Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fösta skörden chili:banana:
20190803_202452.jpg
 
Har missat din fråga tyvärr...

Denna hittade jag på den lokala plantskolan som tagit hem massor av småplantor av chili, gurka, melon mm mm :up:

Den kommer från ett danskt företag som enligt stickettiketten heter Gartneriet Krebs och jag fick dessutom med mig fem andra chiliplantor hem :angel:

Alla plantorna därifrån har växt bra och börjar nu få mogna frukter

Visa bifogad fil 34230
Tack!
 
Jag har årecis plockat sniglar i mängder i trädgården. Minst 100 stycken! Många var riktigt små, typ 2-3 cm.
Dessa sniglar.

Jag tvekar ju ständigt om de jag hittar är svenska eller spanska.
De finns hos mig och kommer nerifrån bäcken i tomgränsen. De är få men fuktiga dagar kan jag hitta max ett halvdussin, annars en och en.

Jag försöker artbestämma. Det är inte enkelt. Men för säkerhets skull dödar jag alla jag ser. Jag hackar dem helt enkelt mitt itu med en spade.
 
Dessa sniglar.

Jag tvekar ju ständigt om de jag hittar är svenska eller spanska.
De finns hos mig och kommer nerifrån bäcken i tomgränsen. De är få men fuktiga dagar kan jag hitta max ett halvdussin, annars en och en.

Jag försöker artbestämma. Det är inte enkelt. Men för säkerhets skull dödar jag alla jag ser. Jag hackar dem helt enkelt mitt itu med en spade.
De med ränder ska få leva! De hjälper till i trädgården och gör också att ”de spanska” varianten har svårare att sprida sig eftersom pantersnigeln äter dessa.
Mina randiga sniglar är ganska lika helvetessniglarna men de har ränder på sig så alla sniglar med ränder ska man låta vara.
 
Dessa sniglar.

Jag tvekar ju ständigt om de jag hittar är svenska eller spanska.
De finns hos mig och kommer nerifrån bäcken i tomgränsen. De är få men fuktiga dagar kan jag hitta max ett halvdussin, annars en och en.

Jag försöker artbestämma. Det är inte enkelt. Men för säkerhets skull dödar jag alla jag ser. Jag hackar dem helt enkelt mitt itu med en spade.

Snigelbebisarna var svåra att artbestämma, så jag plockade helt urskiljningslöst. Förra sommaren var en dröm, men i år är de fler. Jag har inte sett så många sniglar förrän igår, men jag har sett spåren av dem sedan i försomras. Mina frösådda trollrudbäckior fick ingen chans alls att växa till sig och funkian ser riktigt trist ut. De äter till och med lammöron.
 
Äntligen har jag också en trädgård att husera i, om än liten men den är min (och mannens, men mest min 😉) 🤗 tänkte inte göra så mycket med den i år utan tänkte att vi bor in oss lite, men vid entrén är där två mindre, grusade partier intill husväggen jag misstänker har varit rabatt. Funderar på att sätta lite lökar där för blomning till nästa vår. Kanske med lite höjdskillnad, feks tulpaner i bakkannt med nått fint lågt i fronten. Är det bara att ta bort grusen och lägga blomjord på? Eller vad/hur gör man :p
 
Fullkomligt avskyr åkervindan! Denna trassliga helvetesväxt som kom hit efter att de grävde om ute :mad: fanns inte innan och nu håller den på att fullständigt ta över.
Vad göra annat än att gå loss på blommorna??
 
Sommarmalva är en av mina absoluta favoritblommor. I år hade jag inte ork att så några, men som tur var hade dessa sått sig själva från förra årets blommor.

Visa bifogad fil 34354

Ja, väldigt tacksamma och långblommande. Ska försöka komma ihåg att ta fröer från mina och/eller hoppas att de också frösår sig själva. Även de lila mauretanska malvorna är fina och värda att odla igen.

IMG_3348 (1).JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 092
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
83 84 85
Svar
1 683
· Visningar
55 235
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp