Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för era svar! Jag och mamma hade också gissat på silverpäron, så då är det nog det. Tyckte inte riktigt det såg rätt ut när jag googlade men nu hittade jag några bilder som såg lika ut. Verkar som att de vassa spetsarna är bladknoppar de med. Ska bli kul att följa det, har alltid tyckt silverpäron sett så fina ut. :love: Sen får jag klura på om jag behöver beskära den mer...
Ja, de växer ju som om man bara slängt ett gäng kvistar i en hög, men på något sätt blir de vackra ändå :).
 
Ja, de växer ju som om man bara slängt ett gäng kvistar i en hög, men på något sätt blir de vackra ändå :).
Haha, underbar beskrivning! :D Precis så ser det ut. Hade önskat det var lite högre och mer graciöst som de flesta är när man googlar, detta är ganska dvärglikt och lär väl bli en hängande hög till slut. Bredvid de två GIGANTISKA buxbomsbuskarna intill så ser det lite lustigt ut. De är typ 2 meter höga och silverpäronet 1,5 meter..
 
Haha, underbar beskrivning! :D Precis så ser det ut. Hade önskat det var lite högre och mer graciöst som de flesta är när man googlar, detta är ganska dvärglikt och lär väl bli en hängande hög till slut. Bredvid de två GIGANTISKA buxbomsbuskarna intill så ser det lite lustigt ut. De är typ 2 meter höga och silverpäronet 1,5 meter..
Eller nä, nu överdrev jag, det är högre, men stammen lägre. Här är en inte så vacker bild på dem plus mitt pallkrageprojekt. :D

B16D3840-0008-42B6-9DB4-4B91A2AEAE45.jpeg
 
Såhär ser vår slänt ut nu för tiden. Det som är platt nog på baksidan (mot huset till) ska sås med gräs. Det som är precis bakom stenarna ska bli ängsblommor för det sluttar för mycket för gräsklipparen. Andra delar av slänten till höger om bilden behandlas redan som äng pga sluttningen. Men sidan som är närmast i bild då? Precis utanför bilden går grusvägen. Vi sa att det ska vara låg vegetation typ gräs som får klippas/trimmas för det är ju finast om stenarna inte göms bakom högt gräs. Men kanske man skulle sätta en (så gott som) underhållsfri marktäckare istället? Har ni någon att rekommendera? Kanske all in med backtimjan... :love: Med tanke på ytan får den gärna sprida sig snabbt men också vara enkel att avgränsa genom klippning, slitage eller så.
29334
 
Såhär ser vår slänt ut nu för tiden. Det som är platt nog på baksidan (mot huset till) ska sås med gräs. Det som är precis bakom stenarna ska bli ängsblommor för det sluttar för mycket för gräsklipparen. Andra delar av slänten till höger om bilden behandlas redan som äng pga sluttningen. Men sidan som är närmast i bild då? Precis utanför bilden går grusvägen. Vi sa att det ska vara låg vegetation typ gräs som får klippas/trimmas för det är ju finast om stenarna inte göms bakom högt gräs. Men kanske man skulle sätta en (så gott som) underhållsfri marktäckare istället? Har ni någon att rekommendera? Kanske all in med backtimjan... :love: Med tanke på ytan får den gärna sprida sig snabbt men också vara enkel att avgränsa genom klippning, slitage eller så.
Visa bifogad fil 29334
Backtimjan går inte att ogräsrensa. Jag har det vid en sten. Sommartid syns det inte för att det är gräs i plantan och och det går inte att tensa ut.

Det finns ju låga grässorter - satsa på det istället?
 
Spännande på våren när det börjar dyka upp nya knoppar. Särskilt när man inte vet riktigt vad det är som kommer upp. Jag tog med en del växter från gamla trädgården och tryckte ner dem i krukor i höstas, och nu har jag glömt bort vad. Det här skulle eventuellt kunna vara en rosenvial, för annars har jag ingen aning. :D

B64C5440-7785-47CF-B3AE-7A1A266B9DD4.jpeg
 
Såhär ser vår slänt ut nu för tiden. Det som är platt nog på baksidan (mot huset till) ska sås med gräs. Det som är precis bakom stenarna ska bli ängsblommor för det sluttar för mycket för gräsklipparen. Andra delar av slänten till höger om bilden behandlas redan som äng pga sluttningen. Men sidan som är närmast i bild då? Precis utanför bilden går grusvägen. Vi sa att det ska vara låg vegetation typ gräs som får klippas/trimmas för det är ju finast om stenarna inte göms bakom högt gräs. Men kanske man skulle sätta en (så gott som) underhållsfri marktäckare istället? Har ni någon att rekommendera? Kanske all in med backtimjan... :love: Med tanke på ytan får den gärna sprida sig snabbt men också vara enkel att avgränsa genom klippning, slitage eller så.
Visa bifogad fil 29334
Inte att rekommendera kanske för jag vet ingenting om den men min citrontimjan pysslar med något slags slingrande seger mot gräsmattan hos mig. Kanske pga att det var så torrt i somras. (är väldigt förtjust och ska skaffa mer).
 
Spännande på våren när det börjar dyka upp nya knoppar. Särskilt när man inte vet riktigt vad det är som kommer upp. Jag tog med en del växter från gamla trädgården och tryckte ner dem i krukor i höstas, och nu har jag glömt bort vad. Det här skulle eventuellt kunna vara en rosenvial, för annars har jag ingen aning. :D

Visa bifogad fil 29340
Flyttade du några pioner? Min rosenvial verkar komma upp som gröna trådar mer. Men jag kanske inte tittat så noga.
 
Backtimjan går inte att ogräsrensa. Jag har det vid en sten. Sommartid syns det inte för att det är gräs i plantan och och det går inte att tensa ut.

Det finns ju låga grässorter - satsa på det istället?
Men det vore ju kul med något blommande eller roligare än gräs tänkte jag. :) Annars kan vi lika väl så vanligt gräs och köra med trimmer ibland. Eller kanske något fint närmast stenarna bara för där är ju ändå svårt att köra utan att stenarna äter upp trimmerlinan. :)

Jag har en massa hjärtbergenia vid huset som vi ska gräva upp och flytta. Tänkte sätta dem i skogspartiet men de kanske kan bo vid stenarna istället. 🤔
 
Haha, underbar beskrivning! :D Precis så ser det ut. Hade önskat det var lite högre och mer graciöst som de flesta är när man googlar, detta är ganska dvärglikt och lär väl bli en hängande hög till slut. Bredvid de två GIGANTISKA buxbomsbuskarna intill så ser det lite lustigt ut. De är typ 2 meter höga och silverpäronet 1,5 meter..
Om du ser någon gren som pekar något uppåt och befinner sig något så när i mitten av trädet så kan du försöka leda den uppåt med hjälp av ett stöd. Det är så man får sådana där hängiga och slängiga typer att bilda stamträd :).
 
Sallad har kortare liv, men det går att att driva dem ett tag sedan går de i blom.
Blom, är det då de växer typ som på stam? Har ett minne av när en frösådd sallad en gång började typ växa upp till stam och det blev inte så mycket blad. Fast den salladen varade bara över en sommar.
Men det är dock ett par månader iallafall ... funderar på om det kan vara värt det när man ändå köper salladen i krukor i affären.
 
Jag har försökt driva kruksallad inne vintertid men det har inte gått så bra
Däremot ute just nu i varmbänk växer den på riktigt bra ett tag
Undrar om det är för torrt inomhus
 
Blom, är det då de växer typ som på stam? Har ett minne av när en frösådd sallad en gång började typ växa upp till stam och det blev inte så mycket blad. Fast den salladen varade bara över en sommar.
Men det är dock ett par månader iallafall ... funderar på om det kan vara värt det när man ändå köper salladen i krukor i affären.
Ja, man kallar det också att den går i stock. Det bildas en stam mitt i som slutligen börjar blomma.
 
Ja, man kallar det också att den går i stock. Det bildas en stam mitt i som slutligen börjar blomma.
Aha! Tack, intressant att veta - jag såg den aldrig blomma, bara att det blev en stam.
När den blommar, blir bladen för små då eller helt enkelt inte goda?
 
Jag har försökt driva kruksallad inne vintertid men det har inte gått så bra
Däremot ute just nu i varmbänk växer den på riktigt bra ett tag
Undrar om det är för torrt inomhus
Intressant att du har redan provat, kan det vara för kallt/ljusfattigt? Tänker om det behövs en sån där speciell lampa?
 
Aha! Tack, intressant att veta - jag såg den aldrig blomma, bara att det blev en stam.
När den blommar, blir bladen för små då eller helt enkelt inte goda?
Bladen brukar bli bittra, sedan när den blommat och gått i frö dör växten av då är den färdig helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 574
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp