Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försökte googla efter blomman på sallad bara för att jag var nyfiken på hur den ser ut, men lyckas inte hitta något. Har någon en bild?

Råkade hitta denna artikel medan jag googlade: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/slut-for-ekologisk-sallad-i-kruka
:eek::confused::confused:
blommande+sallad.JPG
 
Omplanterade kruksallad ville inte växa inomhus hos mig trots lampa
Men de jag satte i varmbänken har vuxit fint därför funderar jag på om de vill ha värme underifrån
Hm. Kanske en fönsterbräda med element under?
De som du satte i varmbänken, var de också köpta i små krukor eller sådda som frön?
 
Hm. Kanske en fönsterbräda med element under?
De som du satte i varmbänken, var de också köpta i små krukor eller sådda som frön?
De var köpta i små krukor och bara några små blad kvar när jag planterade dem i varmbänken och de växte sig lika stora som de var när jag köpte dom i affären
Min favoritsallad den enda jag tycker är riktigt god men jag har inte listat ut vad det verkligen är för sort i affären heter de kruksallat
Därför gör jag mitt bästa för att recirkulera dem
 
Flyttade du några pioner? Min rosenvial verkar komma upp som gröna trådar mer. Men jag kanske inte tittat så noga.
Jag har också tänkt att det ser ut som en pion, men jag har inte flyttat nån pion. :confused: Men nu när du också säger det så kom jag på att jag ju fick en pion av en granne som hade den i kruka och tänkte slänga den när de själva skulle flytta, så det ÄR ju en pion. :D Nu blev jag glad, flyttade ju från min egen pion som blommade för första gången förra året. För övrigt väldigt praktiskt sätt att bli med växter, gräva ner dem och sen glömma bort att man har dem. :up:
 
Jag har också tänkt att det ser ut som en pion, men jag har inte flyttat nån pion. :confused: Men nu när du också säger det så kom jag på att jag ju fick en pion av en granne som hade den i kruka och tänkte slänga den när de själva skulle flytta, så det ÄR ju en pion. :D Nu blev jag glad, flyttade ju från min egen pion som blommade för första gången förra året. För övrigt väldigt praktiskt sätt att bli med växter, gräva ner dem och sen glömma bort att man har dem. :up:
Händer en förvånansvärt ofta, har man tur upptäcker man det innan man råkat sätta spaden i dom eller liksom står med dom i handen och undrar vad är nu detta..?
 
Händer en förvånansvärt ofta, har man tur upptäcker man det innan man råkat sätta spaden i dom eller liksom står med dom i handen och undrar vad är nu detta..?
Ja! Det har jag också hunnit göra, var visserligen inte jag som planterat den men råkade gräva sönder en rabarber som rotat sig i en gammal kompost i ett bortglömt hörn på tomten. Hann gräva ett tag innan jag kom på att jag sett några stackars ynka blad sticka upp där när jag var på visningen i somras. Men jag lyckades rädda den och den är numera flyttad till pallkragarna och planterad i en massa hästgödsel istället. Den verkar trivas toppen, förmodligen så bra att jag måste flytta den inom kort. :D Bild från när den var nyplanterad för några veckor sen, nu har den redan massa blad!

IMG_7488.jpg
 
Om du ser någon gren som pekar något uppåt och befinner sig något så när i mitten av trädet så kan du försöka leda den uppåt med hjälp av ett stöd. Det är så man får sådana där hängiga och slängiga typer att bilda stamträd :).
Tack, jag får inspektera den lite närmare! Känns dock inte som det då den väldigt tydligt viker av åt sidan där toppen av stammen är, men ska kolla. :)
 
För övrigt såg mina nyinköpta jordgubbsplantor ut såhär idag när jag kom hem från jobbet. Jäkla rövdjur (mitt nya smeknamn på de lurviga fyrbenta raringarna :devil: :laugh: ). De har redan ätit upp två krukor penseer för mig och resten har jag barrikaderat uppe på altanen bakom en grind. Fast jag tvivlar inte på att de skulle kunna få för sig att hoppa in där också...

Har egentligen tänkt hägna in hela tomten (800 kvm, så den är inte så stor) för att hålla rådjuren ute och min innekatt inne, men det kompliceras av att jag har en stor sluttande berghäll över en fjärdedel av tomten. Grannens gigantiska granar har grenar som hänger in flera meter över berget där jag skulle vilja dra staketet, plus några andra hängande barrväxter som hänger över till min sida. Just nu försöker jag klura på alternativa staketdragningar för att bara hägna in odlingarna och slippa lösa bergproblemet... :wtf:

IMG_1653.JPG
 
Har varit ute i pissisga slaskregnet idag och omplanterat min stackars fläderblombuske som blev abrupt uppsliten ut marken ifjol, och nedstoppad i en fånig plåthink. Hon har överlevt vintern dock och jag har offrat min sopkorg från köket som utomhuskruka! :D
En hosta fick istället flytta från sin lilla kruka till plåthinken.... och så ska vi försöka uppgradera resten allteftersom!
Honeysuckle nästa - hon har också överlevt vintern. :heart

Jag fick nämligen med mycket kort besked reda på att de skulle riva upp hela min "trädgård" förra sommaren och jag slet upp allt jag kunde rädda på typ tjugo minuter innan jobbet, så nu försöker jag komma ikapp igen. Helt utan blombänk nu, så allt bor i lådor och krukor.
Känns väldigt brittiskt! :meh::D
 
Ni som är intresserade av gamla sorter av ätbart - tipsar om fb-sidan Agneta Magnusson Kultur

Har ni möjlighet att gå på någon av hennes föredrag så gör det. Hon delar ut ärtpåsar t.ex.

Man kan beställa fröer av henne om man skickar frankerade kuvert. Gamla sorter får man ju inte sälja - men ge bort är ju fullt tillåtet :)
 
Jag upplever pioner svåra att flytta. Eller de tar sig men blir inga blommor.
Jo, jag räknar inte med att den kommer blomma i år oavsett. Min förra pion tog tre år på sig att blomma efter att jag köpte den. Mina grannar köpte den här pionen för ett år sen och planterade i en kruka (isolerad växa-kruka från Bauhaus) där den nu står kvar. Den blommade inte förra säsongen, men den är ju liten än så länge. Nu borde jag plantera den nånstans i min nya trädgård istället så att den får rota sig ordentligt där i några år, sen lär den nog blomma. Men jag kommer ha beslutsångest kring var den ska få sitta så frågan är om det blir av. :o Visserligen går den väl att flytta igen men tänkte den skulle få slippa fler flyttar. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 574
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp