Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade tjäle för en vecka sen men nu släpper det överallt! Väldigt tidigt. Väldigt varmt med. Supermjukt, lerigt och den tristaste tiden nu, men samtidigt gött med den återvändande solen som verkligen märks av på kvällen. :love: Det går snabbt nu!
Förstår att man inte kan vänta. :D
Har under eftermiddagen funderat på de större penseldragen i trädgården och kommit fram till hur vi ska lösa dränering runt huset och sluttningen bakom huset ihop med en sluttande perennrabatt. :D
I hästhagarna är det ömsom slemmigt ömsom isigt... Inte en enda snödroppe är uppe. Nåja det är väl som det är.
 
Jag behöver så-hjälp!

Jag har köpt dessa https://www.impecta.se/sv/artiklar/fagertrav-snow-peak.html fröerna och tänkte sätta dem i jorden nu. Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag ska plantera. Plantan kommer att bli en marktäckare, men jag har inte så mycket info om den och vet inte hur mycket plats varje planta behöver. Dessutom är fröna SUPERSMÅ och flyktiga. Tror ni att jag kan bredså dem i plastkrukor och sen skola om dem lite mindre tätt när de växt till sig lite? Jag behöver många plantor och kan inte ha en planta per kruka. Jag vågar inte så direkt utomhus eftersom jorden de ska i är gammal och varit invaderad av ogräs i många år - där är säkert miljoner fröer som kommeratt gro nu i vår.

Är det förresten någon som vet något om denna växten? Jag har aldrig sett den irl (eller på någon bra bild...) men har lagt hopp i den eftersom den är vintergrön.
 
Jag behöver så-hjälp!

Jag har köpt dessa https://www.impecta.se/sv/artiklar/fagertrav-snow-peak.html fröerna och tänkte sätta dem i jorden nu. Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag ska plantera. Plantan kommer att bli en marktäckare, men jag har inte så mycket info om den och vet inte hur mycket plats varje planta behöver. Dessutom är fröna SUPERSMÅ och flyktiga. Tror ni att jag kan bredså dem i plastkrukor och sen skola om dem lite mindre tätt när de växt till sig lite? Jag behöver många plantor och kan inte ha en planta per kruka. Jag vågar inte så direkt utomhus eftersom jorden de ska i är gammal och varit invaderad av ogräs i många år - där är säkert miljoner fröer som kommeratt gro nu i vår.

Är det förresten någon som vet något om denna växten? Jag har aldrig sett den irl (eller på någon bra bild...) men har lagt hopp i den eftersom den är vintergrön.
Blanda fröerna med sand eller perlit så blir det lättare att så utan att det blir toktätt, det går bra att så flera i ett tråg eller kruka.
 
Vilka grödor kan man sätta djupare vid omplantering? Jag har tyvärr inte tillgång till extraljus, men brukar sätta ner tomaterna djupare när de skolas om. Funkar det med gurkor också? De två som dykt upp börjar redan ränna iväg.
 
Av alla fröer jag och barnen satte så har 19 tomatplantor, 3 paprikor och 1 purjolök ploppat upp. Väntar med spänning på resterande tomater, paprikor, alla chilisar och nästan all lök.

Sedan kommer frågan var allt ska få plats men jag gör väl som vanligt och skjuter det problemet framåt i tiden :angel:
 
Jag behöver så-hjälp!

Jag har köpt dessa https://www.impecta.se/sv/artiklar/fagertrav-snow-peak.html fröerna och tänkte sätta dem i jorden nu. Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag ska plantera. Plantan kommer att bli en marktäckare, men jag har inte så mycket info om den och vet inte hur mycket plats varje planta behöver. Dessutom är fröna SUPERSMÅ och flyktiga. Tror ni att jag kan bredså dem i plastkrukor och sen skola om dem lite mindre tätt när de växt till sig lite? Jag behöver många plantor och kan inte ha en planta per kruka. Jag vågar inte så direkt utomhus eftersom jorden de ska i är gammal och varit invaderad av ogräs i många år - där är säkert miljoner fröer som kommeratt gro nu i vår.

Är det förresten någon som vet något om denna växten? Jag har aldrig sett den irl (eller på någon bra bild...) men har lagt hopp i den eftersom den är vintergrön.
'Jag bildgooglade fagertrav och hittade massor av fina bilder. Den var jättesöt!

(Själv har jag ingen lycka med marktäckare. Det blir för mycket gräs i det så effekten blir inte rolig. Satte backtimjan för ett gäng år sedan. Numera syns den knappt om sommaren för alla tunna grässtrån som kommer upp. Omöjligt att rensa rötterna ....).
 
Jag har några områden i min trädgård där Kirskålen tagit över, bildar djupa hav! (Jag är Norrlänning och hade aldrig sett Kirskål när vi flyttade hit så jag lät den hållas, i tron att det var nåt litet och oskyldigt...) Nu måste jag göra nåt åt det innan jag tvingas flytta!
Så:
Ett av "områdena" är en av sten avgränsad rabatt mot husväggen, med en altan i ena änden. Vid altanen klättrar min HIMMELSKA honungsros Lykkefund. Den är gigantisk, sveper en bra bit över taket och jag älskar den. Men runt fötterna härskar Kirskålen..... KAN jag lägga markduk över området utan att Honungsrosen dör? Det är alltså markduk som ska släppa genom regn etc så jag ska inte kväva den. Vågar jag?
 
Jag har några områden i min trädgård där Kirskålen tagit över, bildar djupa hav! (Jag är Norrlänning och hade aldrig sett Kirskål när vi flyttade hit så jag lät den hållas, i tron att det var nåt litet och oskyldigt...) Nu måste jag göra nåt åt det innan jag tvingas flytta!
Så:
Ett av "områdena" är en av sten avgränsad rabatt mot husväggen, med en altan i ena änden. Vid altanen klättrar min HIMMELSKA honungsros Lykkefund. Den är gigantisk, sveper en bra bit över taket och jag älskar den. Men runt fötterna härskar Kirskålen..... KAN jag lägga markduk över området utan att Honungsrosen dör? Det är alltså markduk som ska släppa genom regn etc så jag ska inte kväva den. Vågar jag?

Det har jag gjort runt alla mina bärbuskar så det borde inte vara något problem
 
Vad har ni för stöd till bärbuskar? Tänker främst vinbär och krusbär.
Behöver lite bildinspiration.
Jag har inga stöd alls. Behöver man det?

Jag klipper ur buskarna så grenarna blir så starka att de klarar att håla sig skapligt upprätta. Tycker att bärbuskar gärna får bre ut sig lite.

På föräldragården fanns stöd av trä runt svartavinbären. Som en ram på stolpar - är det begripligt. Jag tyckte mest det var i vägen när man plockade och att grenarna lått tätt mot stödet så det blev svårare att komma åt?
Kan det bero på sorter också? Röda vinbäret har starka grenar som växer rätt upp på min urgamla buske.

Mina hallon har fått stå utan stöd. Efter förra sommaren när årsskotten växte sig näsan två meter höga så inser jag att jag nu till sommaren behöver stödja upp dem :crazy:
 
Gurkorna fortsätter att ränna iväg så idag ordnas växtbelysning trots allt.
Har också kommit underfund med att det var väldigt osmidigt med ett enda stort odlingsbrätte - nu skulle jag ju vilja flytta de gurkor och tomater som kommit upp till lite svalare temperatur. :cautious: Är dock väldigt nöjd över kvalitén, med större hål i botten så att man kan peta upp plantorna och stabil hårdplast som kommer att hålla sig många år framöver. Ska åka förbi Blomsterlandet eller Plantagen idag och se om de har samma inne, beställde detta på nätet.
 
Jag har inga stöd alls. Behöver man det?

Jag klipper ur buskarna så grenarna blir så starka att de klarar att håla sig skapligt upprätta. Tycker att bärbuskar gärna får bre ut sig lite.

På föräldragården fanns stöd av trä runt svartavinbären. Som en ram på stolpar - är det begripligt. Jag tyckte mest det var i vägen när man plockade och att grenarna lått tätt mot stödet så det blev svårare att komma åt?
Kan det bero på sorter också? Röda vinbäret har starka grenar som växer rätt upp på min urgamla buske.

Mina hallon har fått stå utan stöd. Efter förra sommaren när årsskotten växte sig näsan två meter höga så inser jag att jag nu till sommaren behöver stödja upp dem :crazy:
Jag är uppvuxen med stora starka buskar som skötts enligt årliga rutiner vår, sommar och höst och där stöd aldrig använts.

Målet med buskarna i min nuvarande trädgård är att komma dit...men det kan ta tid. 25 år med trötta pensionärer har satt sina spår. Mina erfarenheter är som dina, att stöden är i vägen. Dessutom är de fula.

Stöden har dock en funktion som är positiv och det är att stoppa gräsklipparen från att stöta på buskarna.
 
Jag är uppvuxen med stora starka buskar som skötts enligt årliga rutiner vår, sommar och höst och där stöd aldrig använts.

Målet med buskarna i min nuvarande trädgård är att komma dit...men det kan ta tid. 25 år med trötta pensionärer har satt sina spår. Mina erfarenheter är som dina, att stöden är i vägen. Dessutom är de fula.

Stöden har dock en funktion som är positiv och det är att stoppa gräsklipparen från att stöta på buskarna.
Jag har fått lära mig att röda vinbär får bär på tredjeårsgrenar och svarta vinbär redan året efter. (hoppas det stämmer...)

Mao klippte jag ur en tredjedel av min mångårigt försummade röda vinbär och fortsatte så ett par år. i kombomed gödsling. Nu är den på väg att bli både frodig och stark. Och större!
I tidigare trädgård bara klippte jag lite hej vilt bland de svarta. :D Det funkade bra det också Men så hade jag fyra stycken så det var ingen risk för bärbrist.

Krusbäret har jag aräddat från bäckravien där en buske spridit sig med långa grenas somlagt sig och rotat sig. Den buske jag tog reda på är än så länge (på tredje året) kompakt och frisk. Få se om den gör länge grenar eller om det var en följd av näringsbrist och noll skötsel. Goda bär är det dock!
 
Det pågår en rivning av en fastighet en bit ifrån mitt jobb. Nu finns det för mig okända rosor i en rabatt framför huset som kommer att grävas bort, jag är väldigt sugen på att fråga om jag kan få ta rosorna. Nog måste det väl gå att gräva upp några rosor nu i Sthlmsområdet, stadsbebyggt område? Är det dumt att ta dem, jag vet ju inte sort men antar att det är nån vanligt buskros eller klasblommande ros?
 
Det pågår en rivning av en fastighet en bit ifrån mitt jobb. Nu finns det för mig okända rosor i en rabatt framför huset som kommer att grävas bort, jag är väldigt sugen på att fråga om jag kan få ta rosorna. Nog måste det väl gå att gräva upp några rosor nu i Sthlmsområdet, stadsbebyggt område? Är det dumt att ta dem, jag vet ju inte sort men antar att det är nån vanligt buskros eller klasblommande ros?
Jag har räddat rosor från övergivna tomter, du får se det hela som en chansning!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 579
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp