Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Trodde jag hade ett mindre spinnangrepp. Puffade precis ut kiselgur och dom små asen är ÖVERALLT! O_o Det blev så mycket synligare med ett vitt pulver som fastnar i näten.
Ska jag våga sätta ut något i växthuset? Där finns tomater som inte odlats på samma plats och som (vad jag vet) är fria från ohyra. Kan kiselgur-kur och sedan spola av dom ordentligt innan dom åker ut vara ett alternativ? Eller är rovkvalster värt att testa? Testat spola i duschen och såpa tidigare och märker ingen nytta alls, men det kanske är för att jag inte sett allt.
Hilfe! :cry:
Blanda inte rovkvalster och andra metoder, oftast tar man död på rovkvalsterna också så de får ingen effekt. Välj en metod. Vad är det som är i växthuset nu som spinnet lever på?
 
Jag ska inte klaga egentligen. Vissa delar av trädgården får växa vilt och där finns de ljuvaste blommor, t ex midsommarblomster och hundkäx:

IMG_20240524_193520.jpg
 
Nu när jag ändå hittade in här så ska jag passa på och ställa en fråga. Jag jobbar ju med naturreservat och ängsvård, och håller på lite med frön , drar upp och planterar ut. Ett av projekten är att ta fram plantor av vildaplar för utplantering och jag vet att @Gnist har erfarenhet men frågar även er andra.
Jag har lyckats genom att kallgro dem och har ca 20 feta plantor. Ska jag ta ut dem ( de är typ 10-15 cm höga) , alltså i krukorna?
Men hur gör jag till hösten ? Jag antar att de ska vila och avlöva sig under vintern som alla andra aplar och jag vill inte plantera ut dem är förän stammen förvedat sig och jag gissar att det tar iaf 2 år. Utomhus? Kallhus typ nga grader?

Det är vildaplar i färglada kulörer ( och jag vet att det inte alls behöver bli som äpplet men några gladfärgade ska det väl bli.
 
Nu när jag ändå hittade in här så ska jag passa på och ställa en fråga. Jag jobbar ju med naturreservat och ängsvård, och håller på lite med frön , drar upp och planterar ut. Ett av projekten är att ta fram plantor av vildaplar för utplantering och jag vet att @Gnist har erfarenhet men frågar även er andra.
Jag har lyckats genom att kallgro dem och har ca 20 feta plantor. Ska jag ta ut dem ( de är typ 10-15 cm höga) , alltså i krukorna?
Men hur gör jag till hösten ? Jag antar att de ska vila och avlöva sig under vintern som alla andra aplar och jag vill inte plantera ut dem är förän stammen förvedat sig och jag gissar att det tar iaf 2 år. Utomhus? Kallhus typ nga grader?

Det är vildaplar i färglada kulörer ( och jag vet att det inte alls behöver bli som äpplet men några gladfärgade ska det väl bli.
Vad menar du med glada kulörer?

Det som är viktigt att skydda är rotklumpen eftersom den ovanjord riskerar att frysa. Jag hade grävt ned krukorna utomhus i höst och möjligen täckt det som sticker upp med löv eller halm samt hönsnät om det finns risk för sorkangrepp. Innan du ställer ut dom nu på våren behöver de avhärdas genom att stå i skugga eller täckta med duk så solens strålar inte bränner sönder dom. Det brukar ta en vecka ungefär att avhärda. Är det väldigt stekig sol kanske två veckor.
 
Nu när jag ändå hittade in här så ska jag passa på och ställa en fråga. Jag jobbar ju med naturreservat och ängsvård, och håller på lite med frön , drar upp och planterar ut. Ett av projekten är att ta fram plantor av vildaplar för utplantering och jag vet att @Gnist har erfarenhet men frågar även er andra.
Jag har lyckats genom att kallgro dem och har ca 20 feta plantor. Ska jag ta ut dem ( de är typ 10-15 cm höga) , alltså i krukorna?
Men hur gör jag till hösten ? Jag antar att de ska vila och avlöva sig under vintern som alla andra aplar och jag vill inte plantera ut dem är förän stammen förvedat sig och jag gissar att det tar iaf 2 år. Utomhus? Kallhus typ nga grader?

Det är vildaplar i färglada kulörer ( och jag vet att det inte alls behöver bli som äpplet men några gladfärgade ska det väl bli.

Mina kärnsådda står ute sen ca 1 vecka tillbaka och beroende på hur de utvecklas över sommar/höst, så ställs de antingen i källaren eller grävs ner i backen.
 
Vad menar du med glada kulörer?

Det som är viktigt att skydda är rotklumpen eftersom den ovanjord riskerar att frysa. Jag hade grävt ned krukorna utomhus i höst och möjligen täckt det som sticker upp med löv eller halm samt hönsnät om det finns risk för sorkangrepp. Innan du ställer ut dom nu på våren behöver de avhärdas genom att stå i skugga eller täckta med duk så solens strålar inte bränner sönder dom. Det brukar ta en vecka ungefär att avhärda. Är det väldigt stekig sol kanske två veckor.
Tack för tips, jag har inte tänkt o ha dyrgriparna i direktsol, men jag ska tänka x på att träna sol och klura på mitt vinterläge. Vad är bäst ? källare eller gräva ner och täcka? känner gräva ner o täcka?

Glada kulörer är varierande färgsättning, allt från mörkmörkröda. ljusare rött, orange, gulaktiga. En grön. Till höst ska jag plocka från träd med fin färg på blom också.
 
Mina kärnsådda står ute sen ca 1 vecka tillbaka och beroende på hur de utvecklas över sommar/höst, så ställs de antingen i källaren eller grävs ner i backen.
Men du gräver ner dina plantor hemma? Så du kan ha dem under uppsikt och titta till dem? :D

Jag ska plocka ut mina till ängarna vi har sedan (eller beteshagar) och där kommer de få klara sig själva. Men de måste sättas på bra mer säkra ställen och det blir delvis i sparade nypon eller i område med hagtorn eller kanske utanför staketet- finns ju både betande nötkreatur, vilda djur och vildsvin.:eek: Många faror för en liten äppelplanta.O_o
 
Men du gräver ner dina plantor hemma? Så du kan ha dem under uppsikt och titta till dem? :D

Jag ska plocka ut mina till ängarna vi har sedan (eller beteshagar) och där kommer de få klara sig själva. Men de måste sättas på bra mer säkra ställen och det blir delvis i sparade nypon eller i område med hagtorn eller kanske utanför staketet- finns ju både betande nötkreatur, vilda djur och vildsvin.:eek: Många faror för en liten äppelplanta.O_o

De står i kruka fram till iaf till hösten.
Sen när de blir nedgrävda (oavsett det blir i höst eller nästa år) får de precis som andra höstplanterade träd klara sig själva.
 
Trist med angrepp så här tidigt på säsongen! Vad för växter är där inne nu som de äter på? Du kan nog inte sätta ut rovkvalster, de dör väl också av kiselgur?

Blanda inte rovkvalster och andra metoder, oftast tar man död på rovkvalsterna också så de får ingen effekt. Välj en metod. Vad är det som är i växthuset nu som spinnet lever på?
Självklart kommer jag inte blanda kiselgur och rovkvalster samtidigt! Spinnen finns inomhus på paprika, chili några dahlior och eventuellt aubergine och physalis. Tanken är att allt ska ut i växthuset tillsammans med tomat som redan finns där, men då kommer jag att duscha av inomhusplantorna ordentligt innan för att få bort kiselgur för andra småkryps skull. Om rovkvalster fungerar så får dom jobba på i växthuset.
 
Tack för tips, jag har inte tänkt o ha dyrgriparna i direktsol, men jag ska tänka x på att träna sol och klura på mitt vinterläge. Vad är bäst ? källare eller gräva ner och täcka? känner gräva ner o täcka?

Glada kulörer är varierande färgsättning, allt från mörkmörkröda. ljusare rött, orange, gulaktiga. En grön. Till höst ska jag plocka från träd med fin färg på blom också.
Jag skulle sätta ut dem hellre än att ha i källare. Om det finns stubbar på utplanteringsplatsen är det ett jättebra ställe för nya träd. De får kontinuerlig näringstillförsel allteftersom stubben bryts ned och den fungerar även vätskehållande och hjälper den lilla plantan mot torka. Jag skulle räfsa upp rejält med dött växtmaterial över plantorna den första vintersäsongen. Om dina plantor är få eller viktiga att få att överleva hade jag övervägt att sätta dem i sina krukor i en lövkompost i pallkrage, täcka hela plantan/hela pallkragen och fästa ett kompostgaller över. Källare skulle vara mitt sistahandsval. Skyddade från djur men svårt med fukt- och ljusförhållanden.
 
. Källare skulle vara mitt sistahandsval. Skyddade från djur men svårt med fukt- och ljusförhållanden.
Inte ett dugg svårt i min källare.

Är plutträden inte tillräckligt utvecklade för att grävas ner, så ökar risken för att de dör ganska rejält och även om andra kanske tycker att den risken är oväsentlig, så tycker inte jag det.

Ergo, är de enligt mig inte vinterredo till hösten står de i källaren och överlever garanterat.
 
Årets tredje tomat har skördats, en sort jag inte testat förut (Tartufo) så det ska bli spännande.
Har även plockat min fjärde eller femte gurka. Det finns helt klart fördelar i att odla i fönstret 😁.
Ute står det en hel del tomatplantor i olika stadier, både fulla med frukt och några som ännu har långt till blom för att få så lång skördesäsong som möjligt (de med frukt har drivits upp under växtlampa)
IMG_2593.jpeg
 
Tack för tips, jag har inte tänkt o ha dyrgriparna i direktsol, men jag ska tänka x på att träna sol och klura på mitt vinterläge. Vad är bäst ? källare eller gräva ner och täcka? känner gräva ner o täcka?

Glada kulörer är varierande färgsättning, allt från mörkmörkröda. ljusare rött, orange, gulaktiga. En grön. Till höst ska jag plocka från träd med fin färg på blom också.
På äpplena eller på blommorna eller på bladen? Min erfarenhet och det jag hittar om vildapel beskriver en ganska enhetlig färgsättning, den är ju lik vårt vanliga äpple i färg på blad och blomma.. Det är därför jag undrar.
 
Idag har jag satt potatis. Lite väl sent. Men jag har inte orkat tidigare. Satte dem i hösilage. Vi får se hur det går. Var kanske lite väl grovt så behöver nog fylla på med lite jord också tror jag. Tänker att jag vattnar några ggr per dag i början så kanske det börjar ruttna och mjuka till sig lite.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 366
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 269
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 660
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 659
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp