Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var tvungen att springa ut och fota lite ikväll, sorry för bildbomb 🙈
IMG_20210507_212414_672.jpg
 
IMG_20210507_212414_667.jpg


Alltså jag är så stolt över mina tulpaner så det är helt knäppt. Håller tummarna för att många av dem ska trivas och komma nästa år, tror bara jag valde sorter som gärna återkommer men det är ju ingen garanti 😱

Har börjat spana på bärbuskersabatten på andra sidan. Det funkar inte så bra med en rad blommor framför buskarna eftersom barnen enkelt ska kunna komma åt men samtidigt vill jag gärna ha ngt som hjälper mig med ogräset så nu funderar jag på om jag ska ha tulpaner även där? Tänker att de är väl överblommade när bären är mogna? 🤔
Och det hade varit magiskt med tulpaner även där 🤩
 
Visa bifogad fil 69120

Alltså jag är så stolt över mina tulpaner så det är helt knäppt. Håller tummarna för att många av dem ska trivas och komma nästa år, tror bara jag valde sorter som gärna återkommer men det är ju ingen garanti 😱

Har börjat spana på bärbuskersabatten på andra sidan. Det funkar inte så bra med en rad blommor framför buskarna eftersom barnen enkelt ska kunna komma åt men samtidigt vill jag gärna ha ngt som hjälper mig med ogräset så nu funderar jag på om jag ska ha tulpaner även där? Tänker att de är väl överblommade när bären är mogna? 🤔
Och det hade varit magiskt med tulpaner även där 🤩

Superfint ju!
 
Visa bifogad fil 69120

Alltså jag är så stolt över mina tulpaner så det är helt knäppt. Håller tummarna för att många av dem ska trivas och komma nästa år, tror bara jag valde sorter som gärna återkommer men det är ju ingen garanti 😱

Har börjat spana på bärbuskersabatten på andra sidan. Det funkar inte så bra med en rad blommor framför buskarna eftersom barnen enkelt ska kunna komma åt men samtidigt vill jag gärna ha ngt som hjälper mig med ogräset så nu funderar jag på om jag ska ha tulpaner även där? Tänker att de är väl överblommade när bären är mogna? 🤔
Och det hade varit magiskt med tulpaner även där 🤩
Wow vad fint med tulpanerna! 🌷😍
 
Visa bifogad fil 69120

Alltså jag är så stolt över mina tulpaner så det är helt knäppt. Håller tummarna för att många av dem ska trivas och komma nästa år, tror bara jag valde sorter som gärna återkommer men det är ju ingen garanti 😱

Har börjat spana på bärbuskersabatten på andra sidan. Det funkar inte så bra med en rad blommor framför buskarna eftersom barnen enkelt ska kunna komma åt men samtidigt vill jag gärna ha ngt som hjälper mig med ogräset så nu funderar jag på om jag ska ha tulpaner även där? Tänker att de är väl överblommade när bären är mogna? 🤔
Och det hade varit magiskt med tulpaner även där 🤩
Sjukt avundsjuk på din zon! Gräset är ju grönt! Här ligger det fortfarande kvar stora snödrivor..
 
Visa bifogad fil 69120

Alltså jag är så stolt över mina tulpaner så det är helt knäppt. Håller tummarna för att många av dem ska trivas och komma nästa år, tror bara jag valde sorter som gärna återkommer men det är ju ingen garanti 😱

Har börjat spana på bärbuskersabatten på andra sidan. Det funkar inte så bra med en rad blommor framför buskarna eftersom barnen enkelt ska kunna komma åt men samtidigt vill jag gärna ha ngt som hjälper mig med ogräset så nu funderar jag på om jag ska ha tulpaner även där? Tänker att de är väl överblommade när bären är mogna? 🤔
Och det hade varit magiskt med tulpaner även där 🤩
Jättefint! 😍
 
Jahopp då har snart allting grott som jag sådde häromdagen; gurkor, melon, pumpa och majs! 100 % grobarhet på majsen. Tror en del av de 18 plantorna ska få bo hos mamma och pappa. :D

Jag funderar nu på var allt ska planteras. Eftersom jag har majs och sockerärter (samt blomsterböna men hade egentligen andra planer på klätterstöd och plats till den), och squash, pumpa och frilandsgurka så tänker jag att dessa kombineras för bäst utnyttjande av mina kvadratmeter? Vill nog inte låta ärtor klättra i majsen utan kanske ärtor + pumpa och majs + squash?
 
Jahopp då har snart allting grott som jag sådde häromdagen; gurkor, melon, pumpa och majs! 100 % grobarhet på majsen. Tror en del av de 18 plantorna ska få bo hos mamma och pappa. :D

Jag funderar nu på var allt ska planteras. Eftersom jag har majs och sockerärter (samt blomsterböna men hade egentligen andra planer på klätterstöd och plats till den), och squash, pumpa och frilandsgurka så tänker jag att dessa kombineras för bäst utnyttjande av mina kvadratmeter? Vill nog inte låta ärtor klättra i majsen utan kanske ärtor + pumpa och majs + squash?
Jag kommer köra majs plus Squash i år
 
Jahopp då har snart allting grott som jag sådde häromdagen; gurkor, melon, pumpa och majs! 100 % grobarhet på majsen. Tror en del av de 18 plantorna ska få bo hos mamma och pappa. :D

Jag funderar nu på var allt ska planteras. Eftersom jag har majs och sockerärter (samt blomsterböna men hade egentligen andra planer på klätterstöd och plats till den), och squash, pumpa och frilandsgurka så tänker jag att dessa kombineras för bäst utnyttjande av mina kvadratmeter? Vill nog inte låta ärtor klättra i majsen utan kanske ärtor + pumpa och majs + squash?
Förra året hade jag majs, zucchini och bönor.

Jag säger NEJ. det blev totalt kaos :laugh: majs plus zucchini kan fungera, men inget mer!!

Zucchini/pumps blir stora och vill nog inte trängas med varandra.
 
Visa bifogad fil 69120

Alltså jag är så stolt över mina tulpaner så det är helt knäppt. Håller tummarna för att många av dem ska trivas och komma nästa år, tror bara jag valde sorter som gärna återkommer men det är ju ingen garanti 😱

Har börjat spana på bärbuskersabatten på andra sidan. Det funkar inte så bra med en rad blommor framför buskarna eftersom barnen enkelt ska kunna komma åt men samtidigt vill jag gärna ha ngt som hjälper mig med ogräset så nu funderar jag på om jag ska ha tulpaner även där? Tänker att de är väl överblommade när bären är mogna? 🤔
Och det hade varit magiskt med tulpaner även där 🤩

Inget knäppt alls i att vara stolt över den rabatten, man vill brista ut i ett lyckligt vår-skrik när man ser färgerna ju!
 
Förra året hade jag majs, zucchini och bönor.

Jag säger NEJ. det blev totalt kaos :laugh: majs plus zucchini kan fungera, men inget mer!!

Zucchini/pumps blir stora och vill nog inte trängas med varandra.

Oups! Bra varning, jag tyckte ju det där med "tre systrar" lät lite fint så jag har övervägt ett sådant försök. Men har tvekat lite för att jag tycker det skulle vara snyggare att bönorna har en mer organiserad klätterställning än att klänga omkring planlöst på majsen. Jag tycker högväxta bönor är en prydnad i sig själva, så liksom dumt att inte se dem ordentligt. Så nu tror jag definitivt att jag landar i de två systrarna Majs och Zucchini och en typ styvdotter Böna som får vara lite för sig själv. Eller möjligen flera bönor då, så de får lite sällskap av varandra.

Har entusiastiskt satt igång att ta ännu mer odlingsyta i anspråk genom täckodling med mängder av gammal hösilage, så får jag bara ut lite välbrunnen hästgödsel där också och lite jord att plantera i under helgen, så har odlingshybrisen luft under vingarna igen... och det märks på antalet byttor och tråg med saker på tillväxt i växthuset. Och på badrumsgolvet. Och lite här och där.
 
Oups! Bra varning, jag tyckte ju det där med "tre systrar" lät lite fint så jag har övervägt ett sådant försök. Men har tvekat lite för att jag tycker det skulle vara snyggare att bönorna har en mer organiserad klätterställning än att klänga omkring planlöst på majsen. Jag tycker högväxta bönor är en prydnad i sig själva, så liksom dumt att inte se dem ordentligt. Så nu tror jag definitivt att jag landar i de två systrarna Majs och Zucchini och en typ styvdotter Böna som får vara lite för sig själv. Eller möjligen flera bönor då, så de får lite sällskap av varandra.

Har entusiastiskt satt igång att ta ännu mer odlingsyta i anspråk genom täckodling med mängder av gammal hösilage, så får jag bara ut lite välbrunnen hästgödsel där också och lite jord att plantera i under helgen, så har odlingshybrisen luft under vingarna igen... och det märks på antalet byttor och tråg med saker på tillväxt i växthuset. Och på badrumsgolvet. Och lite här och där.
Det är nog inte störbönor som menas utan de lägre varianterna på bönor :).
 
Går se vad är för lök? Och när borde skördas?

Inte jag som planterat dom, lökarna är planterade på ett oehört korkat ställe i trädgården men gissar inte var så när dom planterades.. Men ingen ide flytta på dom, dom får gärna växa till sig :d
 

Bifogade filer

  • 182643547_10225171151696278_65144396905090735_n.jpg
    182643547_10225171151696278_65144396905090735_n.jpg
    342,4 KB · Visningar: 21
Lat oss prata om Azalea. I Florida fanns en lang hack nar vi kopte stallet ... lite spretig pa vissa stallen da jag aldrig godde eller klippte, men den blommade hela varen, hela sensommaren och hela julmanaden.
I South Carolina fanns det nagra rejala buskar ... som ocksa blommade helt utan skotsel tre ganger per ar ... jatte fina.
Har har nu tva buskar som jag kopt och planterat dott. :rage: Jag ar nastan redo att ge upp ... men ALLA har i sta'n har sa vansinnigt fina Azaleor ... Jag vill HA:arghh:

Det har ar en granne som har min favorit ... bade farg, storlek och brist pa "spretighet".

IMG_1625.jpeg
 
Behöver bolla lite... Som ni vet så försvann ju två rosor för mig i leveransen och dom skulle skicka två nya. Igår hämtade jag ut paketet och där låg bara en ros...🤦🏻‍♀️ Så det var bara att börja ringa och krångla igen...

MEN, hur gör jag med rosen jag har? Den är inte planterad i kruka utan var en liten ”buske” med rotsystem.. Den skulle stå i vatten ca ett dygn och dra innan den sätts i jord. Men kollar jag vädret nu så väntas det minusgrader i natt och i morgon natt.

Kan jag plantera ut den ändå eller blir det för kraftig övergång att gå från 20 grader varmt till minus? Kan den stå i vattenbad fram tills på söndag? (Satte den i går kväll) Eller bör jag plantera ner den i en kruka inomhus och plantera ut den sen när vädret är stabilare?

Är rosen New dawn..

Sätt den i en kruka eller en hink som du gör hål i botten på (de tycker inte om att ha fötterna blöta).
 
Förra året hade jag majs, zucchini och bönor.

Jag säger NEJ. det blev totalt kaos :laugh: majs plus zucchini kan fungera, men inget mer!!

Zucchini/pumps blir stora och vill nog inte trängas med varandra.
Ja precis och liksom @Lillgrådis känns det väldigt rörigt att ha bönor eller ärtor klängandes i majsen. Vill ju se både majs och bönor tydligt för de är så fina. :)
Och helt rätt, pumpa och squash tänkte jag inte ha tillsammans. :) Funderade på vilka högväxande och krypande växter jag kunde kombinera.
Dock om man har ont om plats och vill odla pumpa är Nelson en bra sort! Den växer precis som squash utan rankor vilket var en överraskning förra året.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
13 14 15
Svar
280
· Visningar
18 720
Senast: Gimlan
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
79 80 81
Svar
1 619
· Visningar
53 648
Svar
1 079
· Visningar
58 149
Senast: dobbis
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 136
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp