Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit på utomhuskalas och passade på en vända i trädgården när vi kom hem då lilleman sov. Nu är de barrotade perennerna planterade, blåärt Visingsö sådd i landet och så grävde jag upp lite påskliljor som inte blommar. De fick nytt hem i lövlunden med lite gödsel.

Lite svårt med perennerna, en näva hade ett lite jordigt kluster i ena änden. Andra änden såg också ut som grova rötter som blivit avklippta. 🤔 Men det är väl de avklippta stammarna som utvecklat rötter i påsen, kanske. Funkian Fire and ice hade redan skjutit skott och den såg så himla fin ut. 🤩 Ska bli skoj att se när de kommer igång allihopa! De verkade lite känsliga (? Enligt Google) så de står i växthuset tills det blivit varmt ute.
 
Börjat kratta trädgården. På våra 1700 kvm finns det totalt sju syrener, sex mindre rönnar, en klotpil, en mindre hägg, två try och en pyttebuske av än så länge okänd sort. Satte ihop kompostgallren vi hade hemma (hundägare) och den blev ju full innan jag ens är i närheten av färdig runt pilen. Utöver att låta gräsklippare jobba med resten, finns det andra saker ni skulle rekommendera? Åtminstone runt pilen måste vi ändå kratta en hel del pga alla kvistar. Läste precis om att samla i sopsäck och varva med bokashiströ, någon som testat det?
 
Har tagit bort fiberduken en stund för mina jordgubbsplantor, samt lagt på ett lager med myrr då det flyttat in svartmyror där. Inte så konstigt då jag i alla år vi bott här kämpat mot svartmyrorna i stenpartiet som är bara nån meter bort.

Har varit och köpt ny fiberduk till växthuset, eller iaf till den del som är färdigmålad så min man kan montera in klättergaller för gurkor och meloner. Tror att våra tomater inom kort faktiskt ska få flytta ut, de är inte så känsliga av sig när det gäller temperaturer. De andra får vänta tills vädret blir lite mer stabilt.

Provade att så isbergssallad i kruka, någon som vet om det blir bra? Vi har nämligen ingen pallkrage över, men köpte 3 st bittergurka ampel från IKEA förra året just för att kunna utnyttja även höjden. De köptes dock in på hösten så det blir deras första säsong i år.
 
Börjat kratta trädgården. På våra 1700 kvm finns det totalt sju syrener, sex mindre rönnar, en klotpil, en mindre hägg, två try och en pyttebuske av än så länge okänd sort. Satte ihop kompostgallren vi hade hemma (hundägare) och den blev ju full innan jag ens är i närheten av färdig runt pilen. Utöver att låta gräsklippare jobba med resten, finns det andra saker ni skulle rekommendera? Åtminstone runt pilen måste vi ändå kratta en hel del pga alla kvistar. Läste precis om att samla i sopsäck och varva med bokashiströ, någon som testat det?
Kompost sjunker ihop så du kommer att få plats med mer. Det går att fylla rätt högt och stampa ihop :)
Har du möjlighet att hitta plats för en lövkompost direkt på marken? En hög helt enkelt. Så länge den är fuktig så multnar den ganska snabbt.


Pilträd skräpar. Massor. Jag hade skaffat en om det inte var för det. Men de är vackra.
 
Det svåraste med pil är att rötterna är väldigt aggressiva och söker sig ned i dränerings- och avloppsledningar. Pil och poppel är inte de enda träden som gör det men bland de värsta :(
 
Någon här inne som odlar i murbruksbaljor? Hittade 40 liter på Biltema som vore perfekt att binda upp på höjden till snackspaprikorna. MEN det står att man inte ska odla ätbart i dom. Samtidigt när jag söker runt så används de just till odling i många trädgårdar.

Söker annars tips på en balja på max 1 meter lång, inte jättehög då jag märkte att snackspaprikor inte behövde så stor kruka om de står ensamma. Tanken är dock att ha 3-5 st i en svävande balja över tomaterna. Det innebär att baljor får inte heller vara för tung även om den förankras i två takreglar. Hur vet jag inte, min uppgift är bara att hitta en balja resten överlåter jag till min man :rofl:
 
Någon här inne som odlar i murbruksbaljor? Hittade 40 liter på Biltema som vore perfekt att binda upp på höjden till snackspaprikorna. MEN det står att man inte ska odla ätbart i dom. Samtidigt när jag söker runt så används de just till odling i många trädgårdar.

Söker annars tips på en balja på max 1 meter lång, inte jättehög då jag märkte att snackspaprikor inte behövde så stor kruka om de står ensamma. Tanken är dock att ha 3-5 st i en svävande balja över tomaterna. Det innebär att baljor får inte heller vara för tung även om den förankras i två takreglar. Hur vet jag inte, min uppgift är bara att hitta en balja resten överlåter jag till min man :rofl:
Jag har gjort när vi höll på att bygga till. Behövde kunna flytta sakerna
 
Hade visst dessa också i rabatten 🤔
IMG_20210508_163038.jpg
 
Kompost sjunker ihop så du kommer att få plats med mer. Det går att fylla rätt högt och stampa ihop :)
Har du möjlighet att hitta plats för en lövkompost direkt på marken? En hög helt enkelt. Så länge den är fuktig så multnar den ganska snabbt.


Pilträd skräpar. Massor. Jag hade skaffat en om det inte var för det. Men de är vackra.
Får kika på om vi kan utöka ytan vi har lite, eller bara vänta på att det sjunker ihop lite mer. Den skräpar verkligen, men tror den har ett syfte som insynsskydd och skugga (är nyinflyttade sen ett par månader) så kommer utvärdera under sommaren om den får stå orörd.
Det svåraste med pil är att rötterna är väldigt aggressiva och söker sig ned i dränerings- och avloppsledningar. Pil och poppel är inte de enda träden som gör det men bland de värsta :(
Vi är medvetna om pilens egenskaper på den punkten, men för oss som har inkommande ledning i motsatt hörn av tomten och krypgrund känns det ändå överkomligt. Vi får hålla utkik om det börjar dyka upp rötter under huset!
 
Får kika på om vi kan utöka ytan vi har lite, eller bara vänta på att det sjunker ihop lite mer. Den skräpar verkligen, men tror den har ett syfte som insynsskydd och skugga (är nyinflyttade sen ett par månader) så kommer utvärdera under sommaren om den får stå orörd.

Vi är medvetna om pilens egenskaper på den punkten, men för oss som har inkommande ledning i motsatt hörn av tomten och krypgrund känns det ändå överkomligt. Vi får hålla utkik om det börjar dyka upp rötter under huset!
Jag har tre pilar som är mycket beskedliga, de behöver inte vara "monster". Men de kan bli rejält stora om de blir många år, tänk på det bara. :)
 
Vi är medvetna om pilens egenskaper på den punkten, men för oss som har inkommande ledning i motsatt hörn av tomten och krypgrund känns det ändå överkomligt. Vi får hålla utkik om det börjar dyka upp rötter under huset!
Husgrunder har jag inte hört om att de orsakar direkta problem på utan det är nog främst vattnet i dräneringsledningarna de söker.
 
Jag har gjort när vi höll på att bygga till. Behövde kunna flytta sakerna

Hur upplevde du odlingen? Hade ni det länge, och vad odlade ni? För jag behöver som sagt avlång balja eller kruka för att kunna hänga på båda reglarna. Hinkar hade funkat, men det blir lite mer knöligt att hänga upp flera krukor varav den som hamnar längst in blir svår att nå.
 
Det trodde inte jag heller förrän det blev stopp i dräneringen och delar av min mark vattenlades en vinter. Kostade ganska mycket att åtgärda.
Nä, man måste tänka till med placeringen. Mina kan omöjligen orsaka någon skada. Dels växer de långsamt då det är nära till berg. Och huset står i princip på berg. Så rätt placerade behöver de inte vara något problem alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
13
· Visningar
654
Senast: Ramona
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
315
· Visningar
20 116
Senast: Ajda
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
91 92 93
Svar
1 841
· Visningar
59 600
Svar
1 216
· Visningar
66 129
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp