Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ingen aning om vad jag håller på med öht. Det kom hem några små gröna växter som jag försökt plantera om.

Vad gör jag med två fuchsiaplantor som ska ut i en kruka på balkongen? Jag har planterat om dem i lite större odlingskrukor men vad göra nu?
Hur du gör?
Fuchia är ju en krukväxt som även kan bo ute.

så varför inte ha dem inomhus tills det är lagom varmt för att ta ut dem?
 
Hur du gör?
Fuchia är ju en krukväxt som även kan bo ute.

så varför inte ha dem inomhus tills det är lagom varmt för att ta ut dem?

Ja alltså jag har dem i en kruka i väntan på att de ska få flytta ut i en större kruka utomhus, men vatten, näring, ljus? Sedan har jag några mystiska små växter till balkonglådan som jag inte ens vet riktigt vad de är - pluggplantor. Men sått om dem i såjord och sedan får de väl planteras om när det blir varmare utomhus.
 
Ja alltså jag har dem i en kruka i väntan på att de ska få flytta ut i en större kruka utomhus, men vatten, näring, ljus? Sedan har jag några mystiska små växter till balkonglådan som jag inte ens vet riktigt vad de är - pluggplantor. Men sått om dem i såjord och sedan får de väl planteras om när det blir varmare utomhus.
Fuchsia vill ha rubbet. Vatten, ljus, näring.

Kan du lägga in bild på pluggplantorna - ifall du behöver hjälp att identifiera?
Såjord är väldigt näringsfattig så när väl frön har grott och börjat växa vill de ha bättre jord.
 
Fuchsia vill ha rubbet. Vatten, ljus, näring.

Kan du lägga in bild på pluggplantorna - ifall du behöver hjälp att identifiera?
Såjord är väldigt näringsfattig så när väl frön har grott och börjat växa vill de ha bättre jord.

Hmm, jag kan alltid ta upp dem och plantera om dem i planteringsjord istället?
 
Nooooo! De ska gräva ner fiber om någon vecka eller tre (förhoppningsvis). Det är bara det att de tänker gräva exakt där mina nyss upptäckta pioner står.

Kan jag flytta på dem nu? Eller sätta i kruka så länge?
 
Här vänder det på söndag :love: Sen har ju vi risk för frostnätter in i juni men till måndag så kommer de riktiga plusgraderna på nätterna, jösses vad man längtar nu!
Ja, verkligen! Här ser det ut som att natten som kommer blir den sista riktigt kalla (1 grad), sen ska det plötsligt vara 9 grader på natten mellan söndag-måndag, och runt 7 nätterna efter det. Så nu borde den väl ändå vara klar med oss, den där vintern!
 
Jag funderar på att flytta mina sparrisar från pallkragen, där dom bott sen dom såddes, till en övergiven sandlåda. Men när? Dom har ju inte börjat komma upp än, men jag vet var dom är - kan jag göra det nu? Eller vänta tills efter skörd, dvs i höst?
Anropar @Lillgrådis - idè kring detta? ;)
 
Kan man flytta rabarber nu? Zon 4 så bladen har börjat utveckla sig ganska mycket. Våra plantor sitter alldeles för tätt och kommer kväva varandra. Minst tre behöver flyttas.
 
Kan man flytta rabarber nu? Zon 4 så bladen har börjat utveckla sig ganska mycket. Våra plantor sitter alldeles för tätt och kommer kväva varandra. Minst tre behöver flyttas.
Man ska egentligen flytta på hösten men det verkar inte spela någon större roll som någon skrev. Vi har flyttat båda höst, vår och mitt i sommaren. De verkar helt enkelt odödliga ;)
 
Jag funderar på att flytta mina sparrisar från pallkragen, där dom bott sen dom såddes, till en övergiven sandlåda. Men när? Dom har ju inte börjat komma upp än, men jag vet var dom är - kan jag göra det nu? Eller vänta tills efter skörd, dvs i höst?
Anropar @Lillgrådis - idè kring detta? ;)

Kan verkligen inte påstå att jag är en sparrisexpert men spontant skulle jag hellre välja flytt nu, efter skörd har de ju en massa höga gröna spröt och sånt som sticker upp och kanske lätt bryts och- jag tänker att de borde störas mer av en flytt då? Huvudsaken att rötterna eller sparriskronan följer med och det kan de ju göra lika bra nu som sedan.
 
Råkade vara inne i en affär med bra pris på jord idag. Så ett antal säckar rikare nu till mycket liten pengar, nöjd! :up: Nu har jag gott om jord och gödsel hemma, bara att köra på när man behöver så, omplantera eller fixa rabatter. :)

ps. Nu snöar det igen.
 
Sådär. Nu är plasten monterad på tunneln. Det är ny plast, den håller två säsonger och sedan är den slut. Jag tar ner den inför vintern men det hjälper inte. Den verkar inte vara speciellt UV-beständig.

ekonomin tillåter inte en "riktig" tunnel i kanalplast. Det är drömmen. men då tillkommer kostnad för grundarbete och markduk. så det drar iväg.

Det lovas nattrost även inatt men sedan drar temperaturen upp till runt 20 grader. Vilken chock det kommer att bli 😄
 
247EEC3F-59CA-47EE-BE99-70F196F8CECF.jpeg
Det blev en rejäl skörd förra året men nu åker de sista upp så nytt kan få plats 😊
 
Ja, det lutar åt det. Alternativet är att grävfirman gör ketchup av dem.. får hitta en bra plats till dem och hålla tummarna att det inte tar skada av flytten
Alltså, det står överallt att pioner är så extremt känsliga för flytt, inte vill blomma osv men min man grävde upp mina (numera) pioner hos min mor direkt efter blomning. Det var inte direkt någon varsam grävning heller utan mer ilsket hackande 🤣 själv var jag praktiskt nog gravid och orörlig 🤷‍♀️
Dessa lades sedan i svarta sopsäckar och hamnade på vår södersida, i säckarna, i gassande sol mitt i sommaren. Det tog några veckor innan jag fixade att gräva ner dem, då var de minst sagt bedrövliga och jag var högst osäker på om de levde men tänkte går det så går det.
Hittade lite rotklumpar som jag hackade loss och planterade.

De blommade glatt året därpå och har bara blommat och spridit ut sig sedan dess 😁
 
Isbergssalladen i drivbänken är så att jag skulle kunna börja skörda men jag låter den nog växa lite till för det är inte så stor yta att det blir någon egentlig mängd än.

I början av nästa vecka lovas uppåt tjugo grader och regn så växtligheten lär sätta rejäl fart :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 094
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
44 917
Senast: Gnist
·
Svar
774
· Visningar
40 307
Senast: MJLee
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 959
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp