Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi var till Mobackes igår... :D Särbon har velat ha nya äpplen länge och nu fick vi äntligen tummen ur (plus att vi har bättre med plats nu när hela parkeringen går att odla). Han köpte ett (Gyllenkroks Astrakan) och jag ett (Petteri) plus att han köpte två päronträd, Wasa och Pepi. Plus att nu har han äntligen fått sitt hett efterlängtade körsbärsträd, ett Stella :heart

Vi ska bygga en jättespaljé också... det kommer att få plats fem klätterrosor. Jag fick ge mig :cautious: så det blir två Heidelberg längst ut på vardera sidan... men de andra tre väljer jag! :laugh:

url=https%3A%7C%7C%7C%7Cinstagram.flwo4-1.fna.fbcdn.net%7C%7Cv%7C%7Ct51.2885-15%7C%7Ce35%7C%7C182601196_263852788816017_3978565910322100124_n.jpg%3Ftp%3D1%26_nc_ht%3Dinstagram.flwo4-1.fna.fbcdn.net%26_nc_cat%3D109%26_nc_ohc%3D-ZPoS05GYlUAX_hqaMp%26edm%3DAP_V10EBAAAA%26ccb%3D7-4%26oh%3D35268607256990aeee8b139be9d1bdec%26oe%3D60BCA48B%26_nc_sid%3D4f375e
 
Vi var till Mobackes igår... :D Särbon har velat ha nya äpplen länge och nu fick vi äntligen tummen ur (plus att vi har bättre med plats nu när hela parkeringen går att odla). Han köpte ett (Gyllenkroks Astrakan) och jag ett (Petteri) plus att han köpte två päronträd, Wasa och Pepi. Plus att nu har han äntligen fått sitt hett efterlängtade körsbärsträd, ett Stella :heart

Vi ska bygga en jättespaljé också... det kommer att få plats fem klätterrosor. Jag fick ge mig :cautious: så det blir två Heidelberg längst ut på vardera sidan... men de andra tre väljer jag! :laugh:

url=https%3A%7C%7C%7C%7Cinstagram.flwo4-1.fna.fbcdn.net%7C%7Cv%7C%7Ct51.2885-15%7C%7Ce35%7C%7C182601196_263852788816017_3978565910322100124_n.jpg%3Ftp%3D1%26_nc_ht%3Dinstagram.flwo4-1.fna.fbcdn.net%26_nc_cat%3D109%26_nc_ohc%3D-ZPoS05GYlUAX_hqaMp%26edm%3DAP_V10EBAAAA%26ccb%3D7-4%26oh%3D35268607256990aeee8b139be9d1bdec%26oe%3D60BCA48B%26_nc_sid%3D4f375e
Wow!
 
Varför ska man inte odla potatis på samma ställe? För att jorden tar slut på det som potatisen vill ha, eller för att det kommer sjukdomar?

Hur gör ni som inte har så många olika platser att skifta runt odlingar på....? Borde man göra uppehåll i potatisodlingen ett år, räcker det i så fall för att kunna odla där igen?
 
Varför ska man inte odla potatis på samma ställe? För att jorden tar slut på det som potatisen vill ha, eller för att det kommer sjukdomar?

Hur gör ni som inte har så många olika platser att skifta runt odlingar på....? Borde man göra uppehåll i potatisodlingen ett år, räcker det i så fall för att kunna odla där igen?
Angående potatis är jag uppväxt med ett potatisland. Det var på samma plats i många år, det var kanske en halv hektar? Inget man flyttade runt direkt. Men risken för sjukdomar ökar om man odlar samma gröda på samma plats.
 
Angående potatis är jag uppväxt med ett potatisland. Det var på samma plats i många år, det var kanske en halv hektar? Inget man flyttade runt direkt. Men risken för sjukdomar ökar om man odlar samma gröda på samma plats.

Så hade mina äldre släktingar också när jag var liten. Men jag inser att jag inte minns om det var så att det fick ligga helt i träda vissa år eller inte. Tycker jag läser hela tiden att man inte ska odla på samma ställe, men har svårt att avgöra hur absolut det är.
 
Så hade mina äldre släktingar också när jag var liten. Men jag inser att jag inte minns om det var så att det fick ligga helt i träda vissa år eller inte. Tycker jag läser hela tiden att man inte ska odla på samma ställe, men har svårt att avgöra hur absolut det är.
Vårt låg definitivt inte i träda, det var några familjer som fick sin årsförbrukning från det landet i många år.
 
Jag kan nu rapportera att grobarheten på tomatfrön är 125%.
Jag tog 4 frön i handen, räknade flera gånger och sådde sedan ett frö per hål jag gjort. Från sådden kom det plantor ur tre av hålen, men två ur ett, så jag trodde att jag sluntit och sått fel. Nu har dock det sista fröet grott= totalt 5 plantor.
 
Jag kan nu rapportera att grobarheten på tomatfrön är 125%.
Jag tog 4 frön i handen, räknade flera gånger och sådde sedan ett frö per hål jag gjort. Från sådden kom det plantor ur tre av hålen, men två ur ett, så jag trodde att jag sluntit och sått fel. Nu har dock det sista fröet grott= totalt 5 plantor.
AHA!! Då är vi ett steg närmare lösningen på frågan - Varför har jag så många små plantor??
Bra jobbat där Professor Shaggy :up:
:D
 
Hr en bra dag idag så jag testade att gr'va ogräs i trädgårdslandet. Eftersom jag använt stallgödsel i många år finns det massor av ogräsplantor. Maskrosorna brukar vara rejäla när våren kommer.

Så jag tog spaden och körde igång en stund. Och jisses vad det fanns mask! :love: Tror aldrig jag sett så mycket mask i mina land nån gång. Både stora feta och mindre bäbisar.
Jorden är fuktig men inte blöt och jag rev kvickrot i långa slöjor.

Så härligt att följa hur bra jorden har blivit efter att jag helt enkelt fräste upp en kvadrat i gräsmattan. Det är sandjord och magert men ett antal vårar med torvdynga från grannens stall har gjort under.

Jag njöt. Men så gick solen i moln på allvar och det började blåsa så jag gick in. Nu regnar det.
 
Ogräsrensning i framtida paradrabatten pågår och återigen finns det plantor som jag inte vet vilka det är. 🙈
Någon som känner igen?
16204772452301218928749867519422.jpg
 
Någon som är duktig på dahlia?
Köpte knölar (massor!) för första gången i vinter och förgrodde (säger man så om knölar?) dom i påsar inomhus.
De flesta har kommit upp ordentligt och står nu svalt till utplantering men 3st kommer inte upp. De har satt ordentliga rötter men mer händer inte.

86B08FD1-BA11-45E5-97D9-5D308171967D.jpeg


Är dom körda? Eller ska jag bara låta dom stå och se vad som händer? Kan det va lönt att sätta ut dom med dom andra även om inget grönt kommit upp?
 
Någon som är duktig på dahlia?
Köpte knölar (massor!) för första gången i vinter och förgrodde (säger man så om knölar?) dom i påsar inomhus.
De flesta har kommit upp ordentligt och står nu svalt till utplantering men 3st kommer inte upp. De har satt ordentliga rötter men mer händer inte.

Visa bifogad fil 69160

Är dom körda? Eller ska jag bara låta dom stå och se vad som händer? Kan det va lönt att sätta ut dom med dom andra även om inget grönt kommit upp?
Avvakta! Finns det rötter så lever dom! Det kan tydligen dröja länge innan skotten kommer.
 
Idag har jag rensat en rabatt från ogräs så nu är den redo för tomatplantorna som jag ska köpa så fort vädret är varmt nog. idag var det det definitivt! Vi har 10 grader i skuggan på norrsidan men på trädgårdssidan (söderläge) så har jag suttit och solat i shorts och linne idag! Jag har fått färg! Jordgubbarna har fått sina första blommor och massor med knoppar!
 
Klippt gräset för första gången i år, beskurit rosor, rensat kirskål och pysslat med lite annat smått och gott :)

Besviken på mina ängsfröer som inte verkar ta sig. Särskilt i rabatten, ängen kanske kommer senare.
 
Alltså, det står överallt att pioner är så extremt känsliga för flytt, inte vill blomma osv men min man grävde upp mina (numera) pioner hos min mor direkt efter blomning. Det var inte direkt någon varsam grävning heller utan mer ilsket hackande 🤣 själv var jag praktiskt nog gravid och orörlig 🤷‍♀️
Dessa lades sedan i svarta sopsäckar och hamnade på vår södersida, i säckarna, i gassande sol mitt i sommaren. Det tog några veckor innan jag fixade att gräva ner dem, då var de minst sagt bedrövliga och jag var högst osäker på om de levde men tänkte går det så går det.
Hittade lite rotklumpar som jag hackade loss och planterade.

De blommade glatt året därpå och har bara blommat och spridit ut sig sedan dess 😁
Beredd att instämma. För tidigt för att säga ifall mina tänker blomma, men alla har överlevt rätt brysk uppgrävning och omplanering. De sista jag slängde flyttade jag på idag, de har fortsatt växa trots att de inte bott i jord sen i påskas...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
13 14 15
Svar
292
· Visningar
18 871
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
80 81 82
Svar
1 628
· Visningar
53 913
Svar
1 090
· Visningar
58 862
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 137
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp