Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, man måste tänka till med placeringen. Mina kan omöjligen orsaka någon skada. Dels växer de långsamt då det är nära till berg. Och huset står i princip på berg. Så rätt placerade behöver de inte vara något problem alls.
Absolut :)

Framförallt veta var ledningarna går innan man börjar plantera. Det beror ju på jord och annat som du skriver, min erfarenhet är att ungefär tjugo meter till dräneringsledning är hyfsat säkert avstånd här.
 
Hur upplevde du odlingen? Hade ni det länge, och vad odlade ni? För jag behöver som sagt avlång balja eller kruka för att kunna hänga på båda reglarna. Hinkar hade funkat, men det blir lite mer knöligt att hänga upp flera krukor varav den som hamnar längst in blir svår att nå.
Jag hade tomater och zucchini i runda baljor. Chili i avlånga. Tyckte det fungerade bra, vi gjorde hål på sidorna en bit upp för överskottsvatten
 
Riktigt aprilväder här också idag. Sol, regn och hagel!
Blev verkligen supertrött efter mitt trädgårdsjobb. Tyckte inte jag gjorde så mycket och det tog bara en timma men hejsan vad trött jag blev. 😴 Ikväll blir det att natta växthuset och sen kommer värmen! 😍
 
Jag ligger såååå efter så känns knappt som att det finns tillträde till tråden ens en gång :o
Har satt lite olika grejer i fönstret, försått.
ute har jag snabbat pallkragarna till förvaring av ved O_o men har nu fått loss en för odling (5 återstår).
vitlöken har jag täckt på nätterna (är det ens nödvändigt??)

Längtar lite tills det är dags att komma igång på riktigt men är så kalla nätter fortfarande.
 
Någon här inne som odlar i murbruksbaljor? Hittade 40 liter på Biltema som vore perfekt att binda upp på höjden till snackspaprikorna. MEN det står att man inte ska odla ätbart i dom. Samtidigt när jag söker runt så används de just till odling i många trädgårdar.

Söker annars tips på en balja på max 1 meter lång, inte jättehög då jag märkte att snackspaprikor inte behövde så stor kruka om de står ensamma. Tanken är dock att ha 3-5 st i en svävande balja över tomaterna. Det innebär att baljor får inte heller vara för tung även om den förankras i två takreglar. Hur vet jag inte, min uppgift är bara att hitta en balja resten överlåter jag till min man :rofl:
Jag odlar i murbruksbaljorna från biltema men inte de billiga som det står att man inte ska odla i utan några lite dyrare. De billiga är antagligen billiga för att det är återvunnen blandad plast i dom. Jag kollade upp vad det var för plast i dom jag köpte, men nu har de tagit bort det från hemsidan (är några år sedan), du kanske kan maila produktnumret och fråga.
 
Jag ligger såååå efter så känns knappt som att det finns tillträde till tråden ens en gång :o
Har satt lite olika grejer i fönstret, försått.
ute har jag snabbat pallkragarna till förvaring av ved O_o men har nu fått loss en för odling (5 återstår).
vitlöken har jag täckt på nätterna (är det ens nödvändigt??)

Längtar lite tills det är dags att komma igång på riktigt men är så kalla nätter fortfarande.
Jag har inte kommit särskilt långt. Har lite saker inne, allt är inte ens omplanterat en gång än.
Landen ska fräsas, i växttunneln måste även planteringsområdena fixas innan jag kan plantera ut där.
Är i zon 4.
Blir stressad bara jag skriver det, för tid att fixa är det sämre med.

Undrar om det går att slå upp det lilla portabla växthuset (i plast, typ från rusta eller så) och plantera ut saker där nu?
 
Jag har inte kommit särskilt långt. Har lite saker inne, allt är inte ens omplanterat en gång än.
Landen ska fräsas, i växttunneln måste även planteringsområdena fixas innan jag kan plantera ut där.
Är i zon 4.
Blir stressad bara jag skriver det, för tid att fixa är det sämre med.

Undrar om det går att slå upp det lilla portabla växthuset (i plast, typ från rusta eller så) och plantera ut saker där nu?
Jag väljer att fokusera på det jag är färdig med och ignorerar flitigt resten 😁
 
Jag ligger såååå efter så känns knappt som att det finns tillträde till tråden ens en gång :o
Har satt lite olika grejer i fönstret, försått.
ute har jag snabbat pallkragarna till förvaring av ved O_o men har nu fått loss en för odling (5 återstår).
vitlöken har jag täckt på nätterna (är det ens nödvändigt??)

Längtar lite tills det är dags att komma igång på riktigt men är så kalla nätter fortfarande.
Jag har inte heller kommit så långt. Vi har för kalla nätter och för få varma dagar för att jag ens ska orka hålla på att vänja mina planter vid att vara ute. Sådde lite gräs igår men täckte allt med fiberduk. Är i zoom 3
 
Jag är också rätt så efter... men vägrar bli orolig eller stressad för det. Trädgården ska vara en njutning för mig och jag tänker inte låta stress ta bort det.

Blommorna och grönsakerna kommer alltid att växa och det finns alltid ett till år och ett till osv. Det är en process att ha en trädgård, inte något man gör och sedan är allt färdigt.
 
Jag har inte kommit särskilt långt. Har lite saker inne, allt är inte ens omplanterat en gång än.
Landen ska fräsas, i växttunneln måste även planteringsområdena fixas innan jag kan plantera ut där.
Är i zon 4.
Blir stressad bara jag skriver det, för tid att fixa är det sämre med.

Undrar om det går att slå upp det lilla portabla växthuset (i plast, typ från rusta eller så) och plantera ut saker där nu?
Jag bor i zon 0-1 och jag hinner inte heller med. Potatisen har inte kommit i jorden och det är tid att så en ny omgång av sockerärtor, sallad och rädisor och sen måste snart majsen sås och jag har fullt upp med saker som måste göras på husen. Hur mycket arbete som helst.
 
Fö håller jag på att ruinera mig på rosor... min parkering som jag leker vildsvin i just nu har visat sig inte alls vara lika otrevlig som framsidan att gräva i (jag gräver fram mer sten än jord där känns det som...). Den har nästan ingen sten och en riktigt bra lerfraktion, dvs borde vara näringsrik som f-n och fukthållande.

Särbon sa "nej" flera gånger när jag påpekade att det är väl trevligare med en rosgård än gräsmatta... :angel: :rofl: :rofl:

Edit: Äppel- och päronträden jag håller på att plantera nu lär explodera av den där myllan :up:
 
Roade mig igår med att kruka typ 50 blomlökar av varierande sorter :crazy: Dessa har åkt ut i lutande växthuset (som ska rivas i år) där det redan står hundratalet sommarblommor på tillväxt och jag måste ju säga att jag är väldigt nöjd med grobarheten på de blomfrön som jag skördade från blomsterdjungeln i fjol ty det växer så det knakar där ute och de blir ju härdiga per automatik eftersom det fortfarande är minusgrader på nätterna :up:

Idag är planen att jag ska blanda ihop en hoper lökar och bara kasta ut på den blivande blomstermattan och sedan peta ner dem i backen där de landat, så det blir lite sådär oorganiserat och slumpvist vad som kommer upp var. När det är gjort ska jag hiva ut diverse fröer av både ettåriga och några sorter som gärna frösår sig själv. I mixen finns bland annat alpvalmo och kornvallmo. Även de frön av gullvivorna som blev över kommer att blandas in tillsammans med penséer, nattviol, akleja och borstnejlika. Gör samma sak där, sprätter ut de blandade fröerna och det som tar sig, det tar sig och förhoppningsvis blir det ett intressant sammelsurium av blomster till mitt nöje och för de små vildbina och andra kryp ett bra matställe.

Har också på lägdan bakom huset ett gigantiskt bestånd av höga, skira blåklockor som jag ska gräva upp lite av och förflytta när de kommit upp såpass att jag faktiskt ser vad jag gräver upp :idea:

Kaotisk blomsterdjungel satsar jag på :D

Inväntar också 30 st klasespireor, som ska planteras som bakgrund i blomsterlådorna vid hundgårdarna, ty ny granne flyttade in i vintras och de har hästar som nu också flyttat in och ur fauveperspektivet så är stora fyrfota djur = jaktbart :angel: så jag vill ha något som växer upp kvickare än det som jag planterade i buskväg ifjol så att hon inte behöver se hästarna hela tiden även om hon faktiskt skäller avsevärt mindre än jag trodde på dem.

Har således förra veckan grävt upp och flyttat på de buskar och rosor som var planterade där, så när spireorna kommer är det bara att plutta ner dem.
 
När det regnar, får man roa sig med att rita lite trädgård istället. För sex år sedan tyckte jag att de där fyra plättarna längst ner till vänster var en utmärkt lagom köksträdgård.

För fyra år sedan tyckte jag att utbyggnaden med de tre långsmala bäddarna längst ner till höger måste i alla fall räcka, gott och väl.

Jag hade uppenbarligen fel.

AEFA06F8-8B70-40E5-8BB7-048069F70E34.jpeg
 
Åh vad kul det är när idéer bara kommer till en under en söndagsmorgon!

Vi har nämligen ett gammalt dass vi måste riva i år då det helt faller sönder och har ett jättehål i taket. Men det är rätt gulligt med ett pyttefönster och tak i en speciell stil och vi hade tidigare tänkt bygga upp ett likadant, fast som skjul istället för dass. Sen kände jag att den står på fel plats för ett redskapsskjul och egentligen vill jag hellre bygga ett växthus om vi ska bygga något... 🤔

Men en sak saknar jag och det är en hyfsat frostfri övervintringsplats som är ljus. Och gamla fönster har vi. Dessutom skulle det gå mycket snabbare att bygga upp dasset än ett växthus och vi är inte så byggsugna... Så varför inte ett litet "potting shed" med ett spröjsat stort fönster mot söder och det gamla puttefönstret mot norr. 😃 Det blir tämligen pyttigt men kan nog ändå bli bra förvaring för krukor, redskap och kanske får plats en liten bänk för omplantering?! Hur hade ni inrett? :) Här är bästa bilden jag har, det regnar så jag vill inte gå ut och ta en ny... ;)
IMG_20210129_075225708.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
243
· Visningar
16 335
Senast: Cavallo
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 402
· Visningar
46 300
Senast: Gnist
·
Svar
807
· Visningar
42 436
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp